Frågat polisen om mj-träff är privat sammankomst

Allmäna diskussioner och information
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Frågat polisen om mj-träff är privat sammankomst

Inlägg av fs_toni »

(Jag lägger detta i en egen tråd så kan vi i denna tråd diskutera specifikt denna fråga och i föregående tråd fortsätta diskutera mer allmänt om/hur träffar kan/bör arrangeras under rådande restriktioner.)

Min fråga till polisdistrikt syd (omfattande t ex Kronoberg och Skåne) och polisdistrikt Stockholm riktade sig till deras rättsliga handläggare på tillståndsenheten som handlägger t ex frågor om Covid. Frågan löd:
” vi är en förening inom hobby. Våra medlemmar finns i hela Sverige. Det krävs medlemskap och anmälan och betald avgift för att få deltaga när vi träffas. Inga utomstående tillåts. Våra föreningsträffar annonseras på internet i de forum där vår hobby diskuteras, (dock är dessa forum inte låsta så även utomstående kan se tid/plats.) Träffarna avhålls inomhus i större lokaler som vi hyr i föreningen där vi har gott om utrymme. Oftast är vi cirka 50 deltagare på våra träffar.
Är denna föreningsträff att betrakta som privat sammankomst? eller allmän sammankomst eller offentlig tillställning?


Polisdistrikt syd ställde kompletterande frågor till vilka jag svarade: Vi kör modelljärnväg. Vi bygger upp en bana och kör i en stor lokal. D v s jag tror ”umgås” är det som passar bäst av de alternativ du nämner. Värva medlemmar passar inte eftersom per definition du måste vara medlem och föranmäld för att få tillträde. Vi har ingen organiserad försäljning på dessa träffar då syftet är att bygga stor bana och köra modelltåg. (Marknad sker på hobbymässor som är öppna för allmänheten utan föranmälan, men det är alltså INTE syftet här).
Föranmälan krävs ca 4 veckor innan träff och vid detta tillfälle som senast måste ju då även medlemsavgift och träffavgift vara betald. Avgiften går till hyra av lokal bl a. Vid ankomst till lokalen får deltagaren en namnbricka och kryssas av på deltagarlistan.
Eftersom all vår kommunikation går via våra diskussionsforum på internet så är det även där som inbjudningar till dessa s k körträffar skrivs.


Polisdistrikt Stockholm svarade direkt att detta klassas som privat sammankomst. Polisdistrikt syd svarade detsamma efter mina kompletterande svar. Från en inofficiell kontakt med ett tredje svenskt polisdistrikt har jag också samma bedömning. Därmed anser jag för min del det klarlagt att våra interna träffar är privata sammankomster i lagens mening.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Frågat polisen om mj-träff är privat sammankomst

Inlägg av LLJ »

Tack för nedlagt jobb Toni.

/Lars
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: Frågat polisen om mj-träff är privat sammankomst

Inlägg av LasseHerneklint »

Bra och klargörande Toni!
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Frågat polisen om mj-träff är privat sammankomst

Inlägg av daniel »

Mycket bra! Stort tack, Toni!
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"