Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av AlexanderEhn »

AndreasSigfridsson skrev: 2021-12-27, 18:29
JanFrelin skrev: 2021-12-27, 16:58
AndreasSigfridsson skrev: 2021-12-27, 06:56 Privat sammankomst=privat person arrangera
Allmän sammankomst=förening arrangera
Är du säker på det? Min uppfattning är att en förening också kan hålla en privat sammankomst, så länge inte allmänheten har tillträde. D.v.s. en publikträff kan vara en allmän sammankomst, men en trafikträff för medlemmar behöver inte vara det.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/t ... mmankomst/
Det var dom beskeden vi fick när vi hade arrangemang av polis/länsstyrelse i Kronoberg.
Vi skulle blivit nekade men då det var SM gick det under elitidrott och vi fick ha att.
Olika destrik bedömer olika så det bästa för varje arrangör är och ringa till respektive polis/länsstyrelse och kolla vad som gäller.
Tack för länk Jan.

Enligt den är det glasklart att Grimslövsträffen inte är en allmän sammankomst.
För att en sammankomst ska räknas som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den.
Träffen är helt enkelt inte öppen för allmänheten.

MEN, så som jag förstår FHM's rekomendationer så är poängen att det i en privat sammankomst är lättare att bedöma och kontrollera sjukdoms- och vaccinationsstatus på deltagarna. Smittorisken är ju de facto inte lägre endast för att vi vet vilka som kommer.

Och detta är väl den generella riktlinjen att hålla sig till framöver även vid mindre träffar som Lars efterfrågar. I KMJ har vi träff den 4'e, 6'e & 7'e Januari. Vi kommer har väldigt svårt att se till att alla har 10 kvm per person.

I övrigt tycker jag Toni's uppräkning av åtgärder är bra!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av LLJ »

Kanske vi tittar på fel saker?
Hur ser man t.ex. till att handhygien bibehålls i samband med byte av handkontroll, rangering, överlämning av vagnskort etc?
Handspriten är nog inte så bra för våra modeller t.ex.

Eller är det framför allt distans mellan personer som är det viktiga?

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

AlexanderEhn skrev: 2021-12-28, 02:32
MEN, så som jag förstår FHM's rekomendationer så är poängen att det i en privat sammankomst är lättare att bedöma och kontrollera sjukdoms- och vaccinationsstatus på deltagarna. Smittorisken är ju de facto inte lägre endast för att vi vet vilka som kommer.

Och detta är väl den generella riktlinjen att hålla sig till framöver även vid mindre träffar som Lars efterfrågar. I KMJ har vi träff den 4'e, 6'e & 7'e Januari. Vi kommer har väldigt svårt att se till att alla har 10 kvm per person.

I övrigt tycker jag Toni's uppräkning av åtgärder är bra!
Poängen är att om träffen klassas som privat sammankomst, så är det upp till arrangören (och ev uthyrare av lokaler) att fastställa regler för hur man minimerar smittorisk enligt allmänna riktlinjer. (Tillstånd av polis krävs då inte och Länsstyrelsen/kommun kontrollerar inte.)

Trots att man följer allmänna riktlinjer så kan man aldrig helt vara skyddad så länge man träffas. Det gäller ju även när man träffas i familj, på jobbet, i kyrkan, går och handlar, går till läkaren, till gym mm.

Vilken specifik nivå och vilka krav man ställer är då upp till arrangören. I Kolding så fanns flera stora behållare med handsprit i lokalen och vid måltiderna var varannan stol ledig, men i övrigt inga speciella krav. Det blir varje arrangör och varje deltagare som måste avgöra vad som är ”tillräcklig och rimlig” nivå. Just därför tror jag denna diskussion är bra eftersom arrangörer behöver tänka till här och hitta en balans. Å ena sidan hur man gör en tillräckligt trygg träff. Å andra sidan att reglerna inte leder till att trafikspelet blir lidande och det blir avbokningar av olika skäl.

Jag tror att t ex Grimslöv borde redan nu kunna uppfylla kravet om max 50 personer per lokal och minimum 10kvm yta per deltagare. Handsprit fixar man väl lätt. Dialog med serveringsstället om hur sittning vid måltider går till.

Regler om vaccination eller test är svårare att ta ställning till. Vaccinpass t ex på idrottsevenemang men där sitter ju folk tätt ihop i betydligt fler skaror än 50. Inga vaccinpass på gym eller för att trängas på mellandagsrea… Resa utomlands med flyg kräver test och vaccin. Resa med tåg till Norrland kräver ingendera… Upp till arrangören och deltagare att fundera på.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av UBJ »

Jag är lite orolig över det här med handspriten.
Det verkar kletigt att hålla på med och jag undrar om man får värre fingeravtryck än vanligt på modellerna och eftersom det är sprit så kanske det kan skada målning och dekaler permanent?

Jag har hört utfrågningar med diverse experter och alla verkar mena att handsprit inte har någon effekt när det gäller spridning av Covid.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

UBJ skrev: 2021-12-28, 11:48 Jag är lite orolig över det här med handspriten.
Det verkar kletigt att hålla på med och jag undrar om man får värre fingeravtryck än vanligt på modellerna och eftersom det är sprit så kanske det kan skada målning och dekaler permanent?
Man har handspriten på separata bord och inte på moduler eller bord där rullande material finns. Fordonen vidrörs ju normalt bara vid uppsättningen och ev urspårning. Det torde inte ske omedelbart efter att man tagit sprit på händerna. På Kolding-träffen funkade det bra att man spritade händerna efter varje kör-uppdrag.

Återigen handlar detta främst om hur enskilda individer bedömer risk. Vissa tycker spritande är meningslöst och inte har effekt, andra vill kanske sprita mellan varje enskild beröring! I det sistnämnda fallet blir det nog svårt med trafikspelsträff eftersom man rör både köruppdrag, körhandtag, vagnskort och ibland fordon (för att inte tala om främmande dörrhandtag!)
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av StaffanWiman »

Är det inte den luftburna smittan som är vanligast/farligast? God ventilation, stora lokaler med högt i tak, undvika för mycket och för tät "samling". Om vädret tillåter, kan man låta dörrar stå öppna ibland.
Sedan är det väl självklart att man inte deltar om man är sjuk eller inte är optimalt vaccinerad!!! (med det menar jag mottagit det vaccinskydd som erbjudits).
Låt oss också hoppas att vårsolen lyser :-)
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av AlexanderEhn »

StaffanWiman skrev: 2021-12-28, 22:12 Sedan är det väl självklart att man inte deltar om man är sjuk eller inte är optimalt vaccinerad!!! (med det menar jag mottagit det vaccinskydd som erbjudits).
Nej, det är inte självklart.
Av 52 deltagare är det 7,5 personer som får antas ha avstått vaccination eller har andra hinder för vaccination.
(85,7% vaccinerade med minst en dos Källa FHM.)

Därav min ursprungliga uppriktiga (!) fråga om krav på vaccinationspass. Både generellt och för Grimslövsträffen.
Det finns både för-, nackdelar & problematik med att med att ställa krav på covidpass.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av StaffanWiman »

Att vi har kläder på oss och inte kommer nakna är självklart och behöver varken påpekas eller kontrolleras, men om det inte är självklart att man kommer fullvaccinerad måste det naturligtvis både påpekas och kontrolleras!!!
Är man inte vaccinerad ska man avstå från större sammankomster. Gör man det inte, så är man skyldig att upplysa om det så att övriga kan ta ställning till om de vågar och vill komma.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev: 2021-12-29, 08:32 Är man inte vaccinerad ska man avstå från större sammankomster. Gör man det inte, så är man skyldig att upplysa om det så att övriga kan ta ställning till om de vågar och vill komma.
@Staffan: Är detta dina egna tankar eller rekommendation/regler (varifrån i så fall)?

/Lars
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av Henrik Maude »

LLJ skrev: 2021-12-29, 09:58
StaffanWiman skrev: 2021-12-29, 08:32 Är man inte vaccinerad ska man avstå från större sammankomster. Gör man det inte, så är man skyldig att upplysa om det så att övriga kan ta ställning till om de vågar och vill komma.
@Staffan: Är detta dina egna tankar eller rekommendation/regler (varifrån i så fall)?

/Lars
På krisinformation.se finns information om att ovaccinerade ska undvika kontakter med människor i riskgrupp. I övrigt står inget särskilt.

https://www.krisinformation.se/detta-ka ... er-just-nu
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"