Hur strömsätta korsning?

Allmäna diskussioner och information
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Hur strömsätta korsning?

Inlägg av fs_toni »

Jag ska montera en korsning Peco electrofrog och då inser jag att det ska styras med ström av BÅDA polariteten till varsin ände.

https://dccwiki.com/Wiring_Crossings
Se bilden under rubriken ”Diamond and scissor crossings” som då visar att det yttre V-liknade spårstycket i ena änden på korsningen ska strömsättas plus och i andra änden minus (beroende på vilket håll tåget ska komma från).

Hur ska man strömsätta detta med t ex Möllehems system eller liknande? När man strömsätter en växel så finns det ju en utgång med omkopplare som styr rätt polaritet till växelns hjärtstycke. Men i en korsning så ska ju inte en utan BÅDA polariteterna kunna styras till respektive V-ände på korsningen. Hur löser man det för att styra den andra polariteten till den andra änden av korsningen? Måste man köpa nån ytterligare polvändar-pryl då? Eller kan man få ut ”motsatt” polaritet t ex ur en Möllehem växel-dekoder direkt?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur strömsätta korsning?

Inlägg av daniel »

Anders Boström eller någon annan som har koll får komma med bättre svar.

Men om du har Möllehems Servo5 kort så kan du få en växel att följa en annan växel. T ex om du har en övergång mellan uppspår och nedspår på dubbelspårig linje. Då låter du tågklareraren/lokföraren styra ena växeln och servokortet styr den andra automatiskt.

Denna funktion kan du använda även i ditt fall. Använd två växelutgångar på Servo5-kortet för att polvända spårkorset.

http://mollehem.se/doc/instruktioner/In ... Servo5.pdf
Se kapitel 1.4.3, Sekundär triggning, sida 5.
Det framgår inte i manualen var i inställningarna man hittar detta och jag har inte programmeraren hemma, men om du vill kan jag gå bort till klubblokalen och kolla upp hur man ställer in detta.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Hur strömsätta korsning?

Inlägg av fs_toni »

daniel skrev: 2020-12-29, 22:09 Men om du har Möllehems Servo5 kort så kan du få en växel att följa en annan växel. T ex om du har en övergång mellan uppspår och nedspår på dubbelspårig linje. Då låter du tågklareraren/lokföraren styra ena växeln och servokortet styr den andra automatiskt.

Denna funktion kan du använda även i ditt fall. Använd två växelutgångar på Servo5-kortet för att polvända spårkorset.

http://mollehem.se/doc/instruktioner/In ... Servo5.pdf
Se kapitel 1.4.3, Sekundär triggning, sida 5.
Ja så kan man förstås göra. I mitt fall har jag en situation där växel från uppspår leder via korsning över nedspår. Då kan jag utnyttja växelns polaritets utgång på Servo5 dekoderkortet för att styra såväl växelns hjärtstycke som den ena ändens polaritet i korsningen. Men då måste jag låta växeln sekundärstyra en ”dummy” växelutgång på dekoderkortet enkom för att ifrån denna dummyns polaritetsutgång kunna plocka ut motsatt pol att strömsätta korsningens andra ände.

Jag funderade alltså på om det funnes en enklare eller elegantare lösning där man inte behövde använda en extra utgång på dekoder-kortet? Kan man t ex använda de s k X-utgångarna på något sätt?

Eller finns det helt enkelt att köpa någon billig elektrisk pryl som vänder pol automatiskt? Hur har alla andra gjort? Det är kanske enkelt men att jag bara inte fattar eftersom jag aldrig haft en korsning...
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Hur strömsätta korsning?

Inlägg av JanFrelin »

Alternativen framgår ju av texten på Wiring for DCC.
1. Använd en "vändslingekrets" som polvänder vid kortslutning, det har jag använt för en liknande utmaning.
2. Koppla ihop polvändningen med någon växel som bestämmer vilken väg ett fordon kan ta genom korsningen.
3. Manuell strömbrytare.

Alternativ tre uppfattar jag som påtagligt sämre än de andra två.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: Hur strömsätta korsning?

Inlägg av ANLD_1435 »

Tjena fs_toni
Tänk dig att en dubbel korsnings växel är i enkelheten två vanliga växlar men väldigt sammandragna, rita två växlar med y-foten mot varandra.
när du kommer mot ett av y-na måste ju växeln ligga rätt (ej uppkörning ala 3R) och du måste välja utfart, du har två normala hjärtstycken och två växeldriv.
SLE190.PNG
SLE190.PNG (258.69 KiB) Visad 2369 gånger
Du bör kunna använda två möllehems utgångar till detta

MVH
Stinsen vid Almarenäs
Anders Lidström
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: Hur strömsätta korsning?

Inlägg av ANLD_1435 »

Hoppsan glömde Bilden är från https://www.rmweb.co.uk/community/index ... ip-wiring/
Mycket bra sida
Anders
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: Hur strömsätta korsning?

Inlägg av ANLD_1435 »

Förlåt Toni, var det en vanlig korsning. jag tänkte automatiskt på en korsningsväxel, mit åt min herre. Nej dessa har jag ingen erfarenhet av.
Jag har 3st dubbel krossover på Almarenäs och där är det tortouiserna som byter polariteten på V-na beroende på upp eller ned fart
Daniel var väl inne på samma
Mvh Anders
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: Hur strömsätta korsning?

Inlägg av ANLD_1435 »

Capture X.PNG
Capture X.PNG (41.24 KiB) Visad 2344 gånger
DCC wiki föreslår ovan

Mvh
Stinsen vi Almarenäs
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"