Malmö - Vinter i city med modelltåg

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Malmö - Vinter i city med modelltåg

Inlägg av Eke »

Hej alla sydliga modulrallare,

Jag fick mail till min butik Modellcentralen om ett evenemang, Vinter i City som går av stapeln i Malmö 28 November och som avslutas första veckan i Januari.
Längs gågatan i Centrala Malmö kommer det att finnas ca: 10-12 tomma skyltfönster som ska fyllas upp med fantasivärldar och andra installationer. Det finns intresse av att visa upp minivärldar, modellbygge och modelljärnväg där som ett stort tittskåp i något eller några av skyltfönstren. Malmö stad tog därför kontakt med några hobbyhandlare och söker även kontakt med modellbyggande föreningar och liknande.

Det finns nog en tanke på att något skulle byggas upp på plats och det finns ca två veckors tid för att få det färdigt med byggstart i mitten av November.
Det känns spontant som lite kort tid vilket jag också har framfört vid ett möte vi haft, men någon kanske vill ta den utmaningen ändå? Min tanke är istället att något färdigt skulle kunna ställas ut, några moduler eller kanske att någon som har en mindre och hanterbar snyggt byggd anläggning skulle vilja ställa ut den.
Eventuellt kan det ske i samarbete med någon annan gren av modellbyggarhobbyn.

Den, dom eller kanske någon förening kan få ett arvode som man får räkna på för insatsen och det kan även ges lite snickerihjälp från Malmö stad om det behövs byggas något, bakgrund eller liknande till exempel.

I slutet av veckan vill dom ha återkoppling om det finns intresse och jag hjälper till att förmedla kontakten.
Om intresse finns så hör helst av er på mejl till mig så får vi spåna vidare.

info@modellcentralen.se

Jag tror det kan vara ett fint tillfälle att sprida hobbyn och lite spårbunden modellglädje. :)


Vänliga hälsningar
Peter
Modellcentralen
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Malmö - Vinter i city med modelltåg

Inlägg av FranzHennies »

Hej Peter & alla andra!

Tack Peter!

Fram till nyår kan man besöka Lundrallarnas modulanläggning "Littrahult" i centrala Malmö - coronavänlig med avstånd genom en glasruta. När mörkret faller på eftermiddagar tänds ljusen på banan och rälsbussarna går i automatdrift (vi kämpar lite med driftsäkerheten, men det det verkar rullar bra nu).

Ni hittar den på Södergatan 14, direkt vid stortorget i Malmö.

Välkomna till en julpromenad till Littrahult.

BildBild
BildBild
BildBild
BildBild


Som tur är så är man tidsoptimist, det har nog blivit många timmar som vi har lagd på det. Dessutom kan vi bara vara några få som inte är i riskgruppen, och fick hålla distans för att inte utsätta nån för smittorisk. Utmaningen ligger i att nå tillräcklig driftsäkerhet på alla dagar under en hel månad utan att behöver vara där. Vi får se hur vi lyckas med det.

Sen har det här varit rätt kul och gjort aptit på mer. Om en eller annan har lust att ansluta till våran utställningsverksamhet, när fysiska träff åter blir möjliga, hör gärna av er. Vi letar nya medlemmar. Bl.a. funderar vi på starta en ungdomsverksamhet baserat på FREMO moduler enligt FREMOdern.

Hälsningar,
Franz & Lundrallarna.

http://www.lundarallarna.se
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Malmö - Vinter i city med modelltåg

Inlägg av daniel »

Kul att se! Lycka till med utställningen! :)
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Malmö - Vinter i city med modelltåg

Inlägg av Simon Johannesson »

Mycket bra initiativ och väl utfört verkar det som.
Snyggt jobbat alla inblandade!
😀
Vänliga hälsningar,
Simon
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"