Riksförening för ModulSverige?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Riksförening för ModulSverige?

Inlägg av StefanFjällemark »

ModulSyds styrelse har fått i uppgift att undersöka intresset för en riksförening för modulrallare i Sverige. Anledningen är att ModulSyds verksamhet i dag mer handlar om gemensamma saker för modulrallare än att vara en medlemsförening i sydvästra Sverige.

I våras gick vi ut med en förfrågan till en rad modelljärnvägsföreningar som beskrev de olika möjligheter som finns. Ungefär hälften har svarat och bland modulföreningar är intresset övervägande positivt. Vi publicerar både förfrågan och hittills inkomna remissvar, se bifogade dokument.

ModulSyd bedriver redan i dag verksamhet av riksintresse som skulle kunna övertas av en riksförening:
  • Drift och administration av Svenskt Modulforum, ett forum som många modulrallare använder för att utbyta erfarenheter och idéer.
  • Träffkalendern, där alla relevanta modulträffar i Skandinavien och Tyskland läggs in.
  • Modulträffguiden, som har tagits fram av ModulSyd i syfte att vara ett stöd till träffarrangörer.
  • Ekonomisk garanti eller stöd till modulträffar. ModulSyd har idag ca 90 000 kr som härrör från deltagare på DreamTrack, och bör användas för att främja modulhobbyn i Sverige.
ModulSyds basverksamhet omsätter idag ca 3 000 kr per år, kostnaderna är främst forumet och vissa administrativa kostnader. Dessa kostnader betalas idag av medlemmarna i ModulSyd men kan nyttjas av alla. Träffverksamheten omsätter ca 100 000 kr.

Några av de mer näraliggande uppgifter som en riksförening skulle kunna ta på sig är:
  • Portalsida för modulhobbyn i Sverige som leder de som söker information till rätt ställe; till klubbar, standarder, forum etc.
  • Tillhandahålla modulbibliotek med ritningar och beskrivningar i olika format, där modulägarna själva kan bidra.
  • Medverka till att översättningar till svenska görs av normer och praxis för modulrallare och att göra dessa tillgängliga på en gemensam nätplats.
Förslaget är att medlemmar i riksföreningen utgörs av modulföreningar, inte av enskilda medlemmar, och att var och en av medlemsföreningarna utser en representant i styrelsen.

I förfrågningsunderlaget finns fler tankar om en riksförening. Det är viktigt att förstå att detta är just tankar som styrelserna kan tycka till om, det är inte ett fast förslag som man bara säger ja eller nej till. Svaren och synpunkter från de tillfrågade föreningarna ligger sedan till grund för om ModulSyds styrelse beslutar att gå vidare med att utarbeta förslag till stadgar för en riksförening. Ett sådant förslag kommer att sändas ut på remiss, för att sedan ligga till grund för ett stiftande årsmöte där medlemsföreningarna slutligen fastställer stadgarna.

En riksförening bygger på att det finns ett intresse från de enskilda föreningarna att bidra till vårt gemensamma intresse kring modulbygge och träffar, samt att sprida intresset till fler. Det gör vi förhoppningsvis bäst tillsammans.

Med vänlig hälsning
Stefan Fjällemark, ordförande ModulSyd
Bilagor
Förfrågan om intresse för en riksförening.pdf
(486.23 KiB) Nerladdad 146 gånger
Remissvar 2020-06-02.pdf
(548.71 KiB) Nerladdad 161 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Riksförening för ModulSverige?

Inlägg av StefanFjällemark »

Kan en riksförening tillföra något som de lokalt förankrade föreningarna inte kan?

Det beror på vad man sätter värde på. En riksförening skulle kunna vara den plats där vi organiserar och finansierar sånt som inte naturlig ligger hos de enskilda föreningarna. Nedan ett par exempel:
  • Svenskt Modulforum: betalas i dag av ModulSyds medlemmar men används av alla som vill. Vill man ha ett forum som innebär att diskussionen förs mellan alla modulintresserade så borde det vara rimligt att forumet finansieras av medlemsföreningarna gemensamt.
  • Modulregister: En webbplats där informationen kan underhållas lokalt av respektive förening eller modulägare skulle höja kvaliteten på data om modulerna och underlätta planering av banor. Ett modulregister kostar nog några kronor i drift, och den kostnaden bör bäras av modulföreningarna tillsammans.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Riksförening för ModulSverige?

Inlägg av StefanFjällemark »

Blir det extra administration med en riksförening?

För en medlemsförening innebär det att man utser en representant i riksföreningens styrelsen.
Den personen förväntas delta i fyra styrelsemöte per år plus årsmöte. Styrelsemöten tar max en timme och hålls via telefon. Lägg till en timme i förberedelser och återkoppling till den egna styrelsen. Totalt en arbetsdag per år.

Medlemsföreningens styrelse får löpande alla styrelseprotokoll samt dessutom alla årsmöteshandlingar i god tid innan årsmötet för kännedom. Det tar väl lite tid att följa upp detta för styrelsen, men kan knappast anses betungande.

Riksföreningens kostnader står i relation till vad medlemsföreningen beslutar att riksföreningen skall ägna sig åt. För att finansiera dagens "riksverksamhet" i ModulSyd skulle 6 föreningar betala i genomsnitt 500 kr/år = 3000 kr. Vill medlemsföreningarna att riksföreningen tar på sig fler löpande kostnader får man också skjuta till pengar för detta.

Detta administrativa arbete skall då vägas mot de fördelar det innebär att gemensamt finansiera och driva vissa funktioner, som t.ex. Svenskt Modulforum.

ModulSyd skall i dag ha valberedning och välja styrelse. Båda dessa uppgifter faller bort med en riksförening.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Riksförening för ModulSverige?

Inlägg av StefanFjällemark »

Vad har vår förening för nytta av en riksförening?

Det är ju upp till varje förening at bedöma. Men har man någon enda sak man kan tänka sig som bäst hanteras gemensamt så borde man vara intresserad av att den finns en plats att placera den uppgiften.

Jag tycker också man kan ställa sig en annan fråga: Vad kan vår förening bidra med till att utveckla och bredda vår hobby som alla andra kan få nytta av? Har man massa kunskap i föreningen som man tror kan bidra till att fler vågar sig på modulhobbyn, att de som håller på lär sig mer om modulbygge, hur man tillämpar standarder, hur man kan göra trafikspel som ligger på lagom nivå för sin träff etc. Då borde man också vara intresserad av att ha en plats där denna kunskap kan delas så att den blir tillgänglig för alla.

Så det finns två utgångspunkter man kan ha i sin lokala förening för att bedöma värdet av en riksförening:
- den egna förenings egna nytta och
- den egna förenings bidrag till vår gemensamma nytta och glädje.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Riksförening för ModulSverige?

Inlägg av StefanFjällemark »

Vad skall vi med ModulSyds alla pengar?

ModulSyd har idag drygt 90000 kr i kassan. Pengar som "jobbats ihop" av arrangören och deltagarna på DreamTrack genom åren. ModulSyds styrelse anser att dessa pengar bör återföras till modulhobbyn över ett antal år.

Ett färskt exempel: På grund av Covid-19 har Grimslövsträffen begränsat deltagarantalet till 50 personer. Man ansökte om att täcka den förlust som detta innebär. ModulSyds styrelse ansåg att under rådande förhållande är det viktigt att träffar ändå blir av, och beslutade därför att täcka den budgetterede förlusten om restriktionen på 50 deltagare kvarstår under hösten. Vi har även uppmanat Höglandståg att ansöka om bidrag om man för övrigt ser en möjlighet att genomföra träffen.

Det här är ett exempel på hur pengarna succesivt kan återföras till modulrallarna. En riksförening skulle kunna förvalta dessa pengar och pytsa ut bidrag över ett antal år för att stödja olika tilltag.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Riksförening för ModulSverige?

Inlägg av kasoe »

Bra att detta rullar på framåt!

Efter att ha haft direktkontakt med flera MJ-tillverkare med vilka "MJ i Sverige" har diskuterats flitigt så har jag (enkelt) dragit en slutsats:

Den svenska "traditionen" att INTE bilda en större riksförening utan jobba med enskilda lokala föreningar har troligen missgynnat hobbyn som helhet i vårt förhållande till flera MJ-tillverkare, i synnerhet när det gäller svenska modeller.

Jag kan dra vidare en massa på detta, men i korthet tror jag man ska lyfta blicken och även se en styrka i att det skapas en förening som organiserar flera (flertalet?) svenska MJ-rallare under ett och samma paraply. Moduler eller inte, men det är ett steg i en bra riktning i mina ögon.

Jag tycker det är synd att flera tunga föreningar avböjer men tror mig förstå deras grunder, och ser dem som helt acceptabla. Ingen kritik i det, jag tycker bara det är synd, men valet är (och ska vara) fritt...

Ska följa med spänning och önskar lycka till i försöket att bilda den, vad jag tror, första landstäckande MJ-föreningen(?) i landet!

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Riksförening för ModulSverige?

Inlägg av fs_toni »

kasoe skrev: 2020-09-03, 19:42 Efter att ha haft direktkontakt med flera MJ-tillverkare med vilka "MJ i Sverige" har diskuterats flitigt så har jag (enkelt) dragit en slutsats:
Den svenska "traditionen" att INTE bilda en större riksförening utan jobba med enskilda lokala föreningar har troligen missgynnat hobbyn som helhet i vårt förhållande till flera MJ-tillverkare, i synnerhet när det gäller svenska modeller.

.......

Jag tycker det är synd att flera tunga föreningar avböjer men tror mig förstå deras grunder, och ser dem som helt acceptabla. Ingen kritik i det, jag tycker bara det är synd, men valet är (och ska vara) fritt...
Man kan ju gissa dock att intresset från tunga MJ-klubbar som inte håller på med moduler som inte riktigt ser hur en nationell förening kan vara intressant för dem kan komma att bli eld och lågor om det skulle visa sig att t ex Roco skulle börja planera sina framtida utgåvor genom att via en framtida riks-förenings samlingsportal kunna göra enkäter mot alla anslutna klubbars medlemmar :D

Vem vet, detta kanske t o m skulle kunna motivera en och annan "källar-rallare" att gå med i en klubb om de därmed kunde via en riksförening få en röst mot tillverkarna kring vilka modeller de ska ta fram?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Riksförening för ModulSverige?

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2020-09-04, 19:36
Man kan ju gissa dock att intresset från tunga MJ-klubbar som inte håller på med moduler som inte riktigt ser hur en nationell förening kan vara intressant för dem kan komma att bli eld och lågor om det skulle visa sig att t ex Roco skulle börja planera sina framtida utgåvor genom att via en framtida riks-förenings samlingsportal kunna göra enkäter mot alla anslutna klubbars medlemmar :D

Vem vet, detta kanske t o m skulle kunna motivera en och annan "källar-rallare" att gå med i en klubb om de därmed kunde via en riksförening få en röst mot tillverkarna kring vilka modeller de ska ta fram?
Åhå! Det där var ju en ball idé! Bra där!

För det är en av de kritiska faktorerna, vad får varje individuell medlem för fördelar av riksföreningen? Riksföreningen har rätt begränsat existensberättigande för medlemsföreningarna.

Ska det här funka och bli intressant måste det vara förmåner som kommer varje enskild medlem i medlemsföreningarna till godo.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Riksförening för ModulSverige?

Inlägg av kasoe »

Jag får väl bli lite tydligare, jag tror att en riksförening vore en styrka för oss i landet. Men jag inser och har full respekt för att möjligheterna att få ihop en sådan förening som förenar "alla" är en enorm utmaning. Jag tror det blir kanonsvårt att få till det bara för "alla" som bygger och kör moduler.

Men det som Alexander pekar på, det vill jag ändå möta med "The greater good", anledningen att vara med är att föreningen finns, det räcker. Ska man utgå från "What's in it for me?" så är det många saker som faller bort. Folk donerar pengar till Röda korset och andra föreningar, men inte för att de ser att de har egen nytta av det, det blir ett stöd till "the greater good" i första hand. På samma sätt är jag medlem i en rad föreningar som jag gillar och vill stötta, men min personliga vinst är... Noll... OK, jag kan åka gratis om jag kommer dit, men brukar skippa det och stötta föreningen en gång till genom att lösa biljett. Det är nog så man måste se medlemskapet i en "riksförening", nyttan kommer via din lokala klubb, om det finns någon... Kanske en riksförening kan påvisa intresse i en viss region så en klubb startas, men det är lite långsökt tror jag, finns underlaget så löser man det ändå...

Har fått lite annan återmatning på mitt tidigare inlägg, och att ta en "riks MODUL förening" till en MJ-dito är ett stort jobb, förmodligen ännu större. Och att för tidigt gå ut och hävda att man för svenska MJ-rallares talan, det kan bli illa...

Jag tror ändå att en riksförening vore en styrka, men om det går att få till? Jag vet inte, jag tvivlar lite. Men inom modulrallandet finns ändå en intressant inkörsport, där är man kanske mer öppen mot andra "avarter" inom hobbyn... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"