Snickra i plywood

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Snickra i plywood

Inlägg av kasoe »

LarsRobert skrev: 2020-08-02, 18:32 ...
Nu ska jag svära i kyrkan... Har inte riktigt förstått varför man ska använda finaste plywooden (förutom nöjet att jobba med fina grejer).
Halva nöjet för mig är att använda så billiga grejer som möjligt. Använder helst mdf i gavlarna och tunnare och lite sämre plywood i sargerna. Dubbla masoniter om jag gör böjda moduler. Till reglarna tar jag vad jag haver. Det har funkat bra hittills.
För att det ska bli bra, den plywood jag har köpt i bygghandeln har nästan alltid varit lite skev och vinn, men den "fina" plywooden är rak och stabil. Speciellt när man bygger moduler så är det skönt med material som är rakt. Sen är det inte en prisfråga, det är en precisionsfråga. Kapning av en skiva i bra material är inte så himla dyrt, tror vi betalade ca 150-200:- för allt trä, förutom gavlar, per modul sist, och då fick vi lite bitar över ändå...

En kvart av nöjet för mig är att använda bra material och jag har aldrig fattat varför man ska jaga det billigaste hela tiden. För mig är det roliga "byggandet" och att spendera tid på att "räta upp och korrigera" kostar tålamod och tid. Det är en helt annat sak än att klura ut lösningar, att börja med "reparationer" känns bakvänt... ;) Jag väljer lätt att köpa mig fri för att få hålla på med det som är roligt... varje gång... gäller inte bara modullådor...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Snickra i plywood

Inlägg av JanFrelin »

Någon som har ett bra förslag på cirkelsåg för modulsnickeri?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Snickra i plywood

Inlägg av LarsRobert »

JanFrelin skrev: 2020-08-02, 19:25 Någon som har ett bra förslag på cirkelsåg för modulsnickeri?
Vilken som helst enligt mig. Bara det går lätt att byta klinga. Själv har jag en grön Bosch. Har funkat till allt i många år.
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Snickra i plywood

Inlägg av Nicke »

Jag har två olika crirkelsågar sedan tidigare, men sedan köpte jag en enkel Scheppach sänksåg med 140cm skena, och trots priset (knappa tusenlappen) slår den de andra med hästlängder när den gäller raka snitt och lite flis.
Skulle jag köpa något idag skulle jag satsa på en ännu bättre sänksåg.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Snickra i plywood

Inlägg av LarsRobert »

kasoe skrev: 2020-08-02, 19:16
LarsRobert skrev: 2020-08-02, 18:32 ...
Nu ska jag svära i kyrkan... Har inte riktigt förstått varför man ska använda finaste plywooden (förutom nöjet att jobba med fina grejer).
Halva nöjet för mig är att använda så billiga grejer som möjligt. Använder helst mdf i gavlarna och tunnare och lite sämre plywood i sargerna. Dubbla masoniter om jag gör böjda moduler. Till reglarna tar jag vad jag haver. Det har funkat bra hittills.
För att det ska bli bra, den plywood jag har köpt i bygghandeln har nästan alltid varit lite skev och vinn, men den "fina" plywooden är rak och stabil. Speciellt när man bygger moduler så är det skönt med material som är rakt. Sen är det inte en prisfråga, det är en precisionsfråga. Kapning av en skiva i bra material är inte så himla dyrt, tror vi betalade ca 150-200:- för allt trä, förutom gavlar, per modul sist, och då fick vi lite bitar över ändå...

En kvart av nöjet för mig är att använda bra material och jag har aldrig fattat varför man ska jaga det billigaste hela tiden. För mig är det roliga "byggandet" och att spendera tid på att "räta upp och korrigera" kostar tålamod och tid. Det är en helt annat sak än att klura ut lösningar, att börja med "reparationer" känns bakvänt... ;) Jag väljer lätt att köpa mig fri för att få hålla på med det som är roligt... varje gång... gäller inte bara modullådor...

Hälsar,
Anders Ö
Jag använder naturligtvis inte vad skit som helst. Det ska vara rakt och OK i övrigt. Lagom tjock mdf är alltid rak och perfekt till gavlar.
Jag har bara hållt på med moduler i fem år och ser fortfarande allt med en nybörjares ögon. Nu vet jag att frågeställaren inte alls är någon nybörjare men det jag egentligen menade är att snacket om den perfekta plywooden kan bli ett hinder in i hobbyn. Det går att bygga bra moduler med andra material också.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Snickra i plywood

Inlägg av AlexanderEhn »

LarsRobert skrev: 2020-08-02, 18:32
AlexanderEhn skrev: 2020-08-02, 16:20 Jag tycker det är helt hysteriskt svårt att få tag på fin björkplywood. Alla kedjor har sämre plywood, konstruktionsplyfa med få lager.

8mm MDF visar sig också vara svårt.

Jag inser att jag borde köpa klinga med fler tänder till min DeWalt kap-Gersåg...
Nu ska jag svära i kyrkan... Har inte riktigt förstått varför man ska använda finaste plywooden (förutom nöjet att jobba med fina grejer).
Halva nöjet för mig är att använda så billiga grejer som möjligt. Använder helst mdf i gavlarna och tunnare och lite sämre plywood i sargerna. Dubbla masoniter om jag gör böjda moduler. Till reglarna tar jag vad jag haver. Det har funkat bra hittills.

För att jag vill att det ska bli bra och hållbart över tid. För mig ger det en bra känsla på en körning att bygga upp min del med moduler som är gedigna & smarta. Nöjet att jobba med fina grejer vida överstiger nöjet jag får av att bygga billigt.

Fram tills nu, då jag lånat en dyckertpistol ;) ;) , har skruv vart enda möjliga metoden att sammanfoga moduldelarna och hålla på plats medan limmet torkar. Och att skruva i ändträ på en tunn MDF är omöjligt och svårt på en plywood av ”konstruktionskvalite” med få lager, det spricker.


Är också nybörjare och hunnit testa tre konstruktionsmetoder och MDF och tjock tung p lywood, lärandet går vidare! Nu i dagarna firar 2-års jubileum av min första byggda modul. :D
EDIT: Insåg att det är tre år sedan jag började bygga Långenäs Långa & Korta!! Tiden går... :shock: :shock:


Så till de två industrimodulerna jag bygger nu har jag fin björkplywood i luck och gavlar, och MDF på sidorna, perfekt kombination. Så här långt är det riktigt lovande! Men hittar säkert någon nackdel eller kompromiss snart. ;)
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2020 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Snickra i plywood

Inlägg av AlexanderEhn »

En riktigt plan limbänk underlättar, vi byggde om i garaget med Ikeas köksstommar och tjock bänkskiva. Helt galet plan och stabil.

Sen ett par vinkelhakar för att få 90 grader från bänken.

Just nu har jag lånat en spik- / dykertpistol!! Jösses! Kommer aldrig bygga en modul utan det igen. Hur smidigt som helst. Typ 699kr på Jula för en Rapid. Tror det finns billigare på Biltema.

Jag har ett vattenpass i metall, ca 60 cm. Två stålskalor, 300 mm & 15mm. Dessa tre gör att jag kan rikta och testa rakheten.

Nu bygger jag moduler med vinkel så ett digitalt vinkelmått har vart nödvändigt. Tyvärr hittade jag ingen som är speciellt bra, och lite onödigt klumpig.

En kap-gersåg gör lite väldigt mycket lättare.

Har lånat en liten Proxxon bänksåg. Inser dock att jag skulle behöva en kraftigare & starkare. Men de är rätt dyra såg jag.
Bilagor
05D055A3-5BF7-4A2C-9C65-82926E340E9D.jpeg
05D055A3-5BF7-4A2C-9C65-82926E340E9D.jpeg (84.8 KiB) Visad 3074 gånger
40859A2E-0A1D-43F7-AC17-51858D95B7B5.jpeg
40859A2E-0A1D-43F7-AC17-51858D95B7B5.jpeg (102.33 KiB) Visad 3074 gånger
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Snickra i plywood

Inlägg av AlexanderEhn »

Nicke skrev: 2020-08-02, 20:11 Jag har två olika crirkelsågar sedan tidigare, men sedan köpte jag en enkel Scheppach sänksåg med 140cm skena, och trots priset (knappa tusenlappen) slår den de andra med hästlängder när den gäller raka snitt och lite flis.
Skulle jag köpa något idag skulle jag satsa på en ännu bättre sänksåg.
Oj, jag har också en Scheppach sänksåg med två 70cm skenor.

Rätt rejält besviken på skenorna tyvärr. De (mina i alla fall) har så dålig precision så den knappt går att använda.

Själva sågen är det inget större fel på! Men att köp någon bättre från början hade vart värt pengarna.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Snickra i plywood

Inlägg av LarsRobert »

Jag ber om ursäkt för att jag lyckades spreta ut den här tråden till att bli en diskussion om material. Det här blir mitt sista inlägg i frågan.
Jag ser fortfarande inget motsatsförhållande mellan mina materialval och bra moduler. De brukar funka bra på körningarna. Jag tror fortfarande att själva hantverket är viktigare än hur många lager det är i plywoodskivan.
Ps. Glömde nämna att jag limmar klossar bakom mdf-gavlarna som sargerna skruvas fast i.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Snickra i plywood

Inlägg av kasoe »

Jag har köpt (eller om jag fick den) en klyvsåg av mycket enkelt fabrikat på Rusta (tror jag, det var länge sedan), tror den kostade några få hundralappar. Men den rekommenderas inte, rent skräp. Sågbladet vinglade rejält från början men kunde riktas upp till "rimligt". "linjalerna" klämdes med en enkel plåtbit som inte ens funkade första gången utan fick ersättas med tvingar osv. osv...

Igår såg jag en lite större klyvsåg på Jula för ca 2.000:-, dessutom med ett stativ och lite extra stöd. Fortfarande billig men kanske ändå rimligt, även "skräpet" har blivit lite bättre genom åren... Funderar på att köpa en sådan.

Till kapning har jag en Bosch kap/giersåg som jag köpte begagnad av en annan modulrallare. Fintandat blad och den fungerar bra, tror den heter något ting med "P", kanske "X" och "500" i benämningen... Saknar sågbänk till den så det är sågning på golvet som gäller, inte heller det är något jag rekommenderar så där skissar jag på att köpa till sågbänken så den kommer upp i lagom arbetshöjd vid sågning.

När det gäller materialdiskussionen så tycker jag inte man behöver be om ursäkt för en lite utvidgning av tråden... ;) Intressant det också... :)
Vi (Nmodell) byggde en gång en bana i MDF, den blev toktung och uppfyllde den militära definitionen av "Portabel", dvs "Ett föremål som någon gång har gått att flytta på". Sedan dess undviker jag MDF... Men jag gör som du, jag stoppar den diskussionen här... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"