Snickra i plywood

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Snickra i plywood

Inlägg av AlexanderEhn »

kasoe skrev: 2020-08-03, 10:24 Igår såg jag en lite större klyvsåg på Jula för ca 2.000:-, dessutom med ett stativ och lite extra stöd. Fortfarande billig men kanske ändå rimligt, även "skräpet" har blivit lite bättre genom åren... Funderar på att köpa en sådan.

/Anders Ö
När det gäller lite billigare verktyg är det ju tyvärr så att det kan vara riktigt riktigt dåliga.

Men tack för tipset om Jula, deras produktlista med klyvsågar ger ett par intressanta alternativ.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... .order=asc

Nu i efterhand borde jag köpt den för åtminstone 1300 kr, det hade hjälpt mig väldigt mycket nu när jag bygger min kombiterminal med vinklade moduler och behov av att klyva plywood.
Men, det visste jag ju inte innan. Det är omständigt att en ska behöva skaffa sig erfarenhet innan en vet vad man borde ha gjort. :lol: ;)

Men om jag köper en i framtiden sparar jag nog lite extra pengar och köper en i 4-6000 kr-klassen, enligt recensionerna verkar det vara värt det.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Snickra i plywood

Inlägg av kasoe »

Tack för den länken!

Den skitsåg jag har är den billiga för 799:- på Jula, den kommer att ersättas, helt klart...

Om den inte hade varit slutsåld i hela riket så hade jag omedelbart slagit till på den Boschsågen de hade för 2999:-, men som sagt, den var "utgående" och "slut"... Annars är min erfarenhet samma som din, ska man använda ett verktyg mer än "några få gånger", då braukar det vara smart att gå upp och betala för en "mellanklass" maskin...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Snickra i plywood

Inlägg av fs_toni »

Sänksåg av god kvalitet med klinga med små sågblad för fint snitt. Sen en lång riktskiva där sänksågen kan löpa i ett spår. Då kan man såga med god precision riktigt lååånga bitar till t ex modulens kant långsida. Jag hyr detta över dagen vid behov och sågar upp allt. Jag har en egen bordscirkelsåg som jag använder till de mindre känsliga sågningarna. Sågar för hand med tunn japan-såg för kapning. Använder aldrig sticksåg.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Snickra i plywood

Inlägg av JanFrelin »

Bordcirkelsåg förstår jag inte riktigt poängen med. Jag är inte sugen på att försöka manövrera ett stort plywoodark över en bordssåg.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Snickra i plywood

Inlägg av kasoe »

Hemligheten heter "stöd", tom "många stöd"... Finns (självklart) att köpa stöd med kulor på toppen som man kan justera till samma höjd som sågbordet. Samtidigt, att betala några spänn för att någon ska såga upp blir nog billigare om man inte bygger enormt många moduler...

För övrigt såg jag att Jula har rea på sin klyvsåg med bord, sänkt från 1999:- till 1799:-. Men recensionerna var få (3) och någon hade fått en kass maskin. Ska fundera över natten, kanske det blir en sådan i morgon... kanske... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Snickra i plywood

Inlägg av JanFrelin »

Jag köpte en sån här:
https://www.clasohlson.com/se/Multis&ar ... /p/40-9379

Den verkar lösa långa raka snitt tillräckligt bra i alla fall, mycket renare snitt än sticksågen.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Snickra i plywood

Inlägg av fs_toni »

JanFrelin skrev: 2020-08-06, 22:22 Bordcirkelsåg förstår jag inte riktigt poängen med. Jag är inte sugen på att försöka manövrera ett stort plywoodark över en bordssåg.
Det finns en stor fördel med en bordscirkelsåg i att man ser exakt var man sågar i tex en ritad linje. Med en vanlig cirkelsåg så är oftast själva sågklingan dold under maskinen och du måste rikta in dig efter en markering i maskinens främre del. Det betyder att om man håller maskinen aningen snett så riskerar man såga på ett annat ställe än man tror... Med det sagt så som jag tidigare skrev är det oslagbart med en proffsig sänksåg med styrskena om man ska såga långa raka bitar!
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Snickra i plywood

Inlägg av LarsRobert »

fs_toni skrev: 2020-08-09, 10:12
JanFrelin skrev: 2020-08-06, 22:22 Bordcirkelsåg förstår jag inte riktigt poängen med. Jag är inte sugen på att försöka manövrera ett stort plywoodark över en bordssåg.
Det finns en stor fördel med en bordscirkelsåg i att man ser exakt var man sågar i tex en ritad linje. Med en vanlig cirkelsåg så är oftast själva sågklingan dold under maskinen och du måste rikta in dig efter en markering i maskinens främre del. Det betyder att om man håller maskinen aningen snett så riskerar man såga på ett annat ställe än man tror... Med det sagt så som jag tidigare skrev är det oslagbart med en proffsig sänksåg med styrskena om man ska såga långa raka bitar!
Jag brukar använda anhållet på min cirkelsåg. Går att ställa in per mm. Ett provsnitt i en skräpbit. Kontrollmätning och sen är det bara att såga.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Snickra i plywood

Inlägg av AlexanderEhn »

Har nu sågat skivor till fem moduler till stor del på en Proxxon bordssåg. (Har använt en kap-gersåg till en del också)


Tyvärr är den för klen för MDF & plywood på 8 mm. Motorn blir varm och ryker. Lurigt för om jag har jag dammsugare kopplad så försvinner ”överhettningsröken” effektivt och det är lätt att missa att den är varm.
5400EDAC-E126-4C0B-9EE7-F9E0B2AD23B4.jpeg
5400EDAC-E126-4C0B-9EE7-F9E0B2AD23B4.jpeg (89.84 KiB) Visad 2908 gånger
Hade inte min skena till sänksågen var så kass hade jag kunnat använda sänksågen.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Snickra i plywood

Inlägg av LarsRobert »

Jag gillar att göra det så enkelt som möjligt. Fortsätter därför att tjata om cirkelsågen. Varför gå över ån för att hämta vatten? Med en cirkelsåg så fixar man allt när det gäller stommar till moduler samt att den även går att använda till "riktigt" snickeri. Jag brukar klyva tvåtumsbrädor utan problem även med finklingan. Samlar också upp spånen som sen används på modulerna. Om man tycker det flisar för mycket så är det bara att sätta maskeringstejp där kapsnittet hamnar.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"