Tellurian snabbklocka

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av etxbct »

Problemet löst!!
räckte med att sätta citationstecken runt request URIn.

Bara ett problem återstår.
Klockan visar nu 06:43 men om jag hämtar klockans inställning så stämmer inte den med vad den visar.

>curl -G "https://telluriantrainsclocksappserver. ... o/settings"
{"name":"Demo","shouldRestart":false,"isElapsed":true,"isRunning":false,"startWeekday":"0","startTime":"06:00","speed":5.5,"durationHours":15,"pauseTime":"","pauseReason":"0","expectedResumeTime":"","showRealTimeWhenPaused":false,"overriddenElapsedTime":"","message":"","mode":"0","administratorPassword":"password","userPassword":""}
>

Jag har försökt uppdatera klockan inställning med får error från servern.

>curl -X POST "https://telluriantrainsclocksappserver. ... emo/Update" -H "Content-Type: application/json" -d '{"name":"Demo","shouldRestart":false,"isElapsed":true,"isRunning":false,"startWeekday":"0","startTime":"06:00","speed":5.5,"durationHours":15,"pauseTime":"","pauseReason":"0","expectedResumeTime":"","showRealTimeWhenPaused":false,"overriddenElapsedTime":"","message":"","mode":"0","administratorPassword":"password","userPassword":""}' -v
Note: Unnecessary use of -X or --request, POST is already inferred.
* Trying 52.178.179.169...
* TCP_NODELAY set
* Connected to telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net (52.178.179.169) port 443 (#0)
* schannel: SSL/TLS connection with telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net port 443 (step 1/3)
* schannel: checking server certificate revocation
* schannel: sending initial handshake data: sending 219 bytes...
* schannel: sent initial handshake data: sent 219 bytes
* schannel: SSL/TLS connection with telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net port 443 (step 2/3)
* schannel: failed to receive handshake, need more data
* schannel: SSL/TLS connection with telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net port 443 (step 2/3)
* schannel: encrypted data got 4096
* schannel: encrypted data buffer: offset 4096 length 4096
* schannel: received incomplete message, need more data
* schannel: SSL/TLS connection with telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net port 443 (step 2/3)
* schannel: encrypted data got 1024
* schannel: encrypted data buffer: offset 5120 length 5120
* schannel: received incomplete message, need more data
* schannel: SSL/TLS connection with telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net port 443 (step 2/3)
* schannel: encrypted data got 489
* schannel: encrypted data buffer: offset 5609 length 6144
* schannel: sending next handshake data: sending 126 bytes...
* schannel: SSL/TLS connection with telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net port 443 (step 2/3)
* schannel: encrypted data got 51
* schannel: encrypted data buffer: offset 51 length 6144
* schannel: SSL/TLS handshake complete
* schannel: SSL/TLS connection with telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net port 443 (step 3/3)
* schannel: stored credential handle in session cache
> POST /api/clocks/Demo/Update HTTP/1.1
> Host: telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net
> User-Agent: curl/7.55.1
> Accept: */*
> Content-Type: application/json
> Content-Length: 280
>
* upload completely sent off: 280 out of 280 bytes
* schannel: client wants to read 102400 bytes
* schannel: encdata_buffer resized 103424
* schannel: encrypted data buffer: offset 0 length 103424
* schannel: encrypted data got 568
* schannel: encrypted data buffer: offset 568 length 103424
* schannel: decrypted data length: 539
* schannel: decrypted data added: 539
* schannel: decrypted data cached: offset 539 length 102400
* schannel: encrypted data buffer: offset 0 length 103424
* schannel: decrypted data buffer: offset 539 length 102400
* schannel: schannel_recv cleanup
* schannel: decrypted data returned 539
* schannel: decrypted data buffer: offset 0 length 102400
< HTTP/1.1 400 Bad Request
< Server: Microsoft-IIS/10.0
< Strict-Transport-Security: max-age=2592000
< X-Powered-By: ASP.NET
< Set-Cookie: ARRAffinity=f5ecfb306e60620010bb76308e041dc8ca96ba5fca7967d574bfef606d2482e1;Path=/;HttpOnly;Secure;Domain=telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net
< Set-Cookie: ARRAffinitySameSite=f5ecfb306e60620010bb76308e041dc8ca96ba5fca7967d574bfef606d2482e1;Path=/;HttpOnly;SameSite=None;Secure;Domain=telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net
< Date: Thu, 03 Dec 2020 17:08:44 GMT
< Content-Length: 0
<
* Connection #0 to host telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net left intact

>
och då spelar det ingen roll om jag anger user och password
https://telluriantrainsclocksappserver. ... d=password
eller utan
https://telluriantrainsclocksappserver. ... emo/Update

/mvh
Benny
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

etxbct skrev: 2020-12-03, 21:16 Klockan visar nu 06:43 men om jag hämtar klockans inställning så stämmer inte den med vad den visar.
Starttiden är fast. Den ändras inte, det är ju det klockslag som trafikspelet startar.

Aktuell tid hämtar man med https://telluriantrainsclocksappserver. ... /Demo/time

Jag kan uppdatera via Postman https://telluriantrainsclocksappserver. ... d=password
och med samma payload som jag hämtar med https://telluriantrainsclocksappserver. ... o/settings

Så det verkar funka som det skall.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av etxbct »

En fundering.
Nu har jag integrerat JMRI snabbklocka till Tellurian, men för att kunna starta och stoppa så ska man vara registrerad.
Om jag reggar mig på datorn så kommer inte registrera "knappen" upp igen utan det står starta längst ner.
Varje gång jag trycker på den får jag veta att jag är obehörig, dvs Jag kan inte starta klockan efter registrering.
Listar man användarna så står de med IP adress:
[{"ipAddress":"92.254.142.40","userName":"Unknown","clientVersion":"","lastUsedTime":"2020-12-07 12:25:17Z"},{"ipAddress":"92.254.142.40","userName":"CDA","clientVersion":"","lastUsedTime":"2020-12-07 12:25:17Z"}]

Jag har provat med curl från samma dator jag reggade ifrån men får 401 varje gång. Detta kan bero på att ibland skickar mitt tangentbord iväg lite fler tecken vid en tryckning så password kan ha blivit annat vid registreringen än det jag försöker använda.

Det käns som jag står i en återvändsgränd om jag registrerat men fått in ett lösenord som inte stämmer med vad jag trodde jag angav. Går det att komma runt?

Om jag registrerar från en IP adress kan jag då starta och stoppa från en annan IP adress om user och password är korrekt?
Om det måste vara samma IP adress så borde det kunna fungera att registrera sig med PUT eller POST från curl.

/mvh
Benny
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

Har du registrerat en ny klocka och sedan glömt bort vilket administratörs-lösenord du gav så är det kört att administrera klockan. Då får du skapa en ny klocka och ha bättre koll på lösenorden. Du kan skapa hr många klockor som helst, bara de har unika namn.

Notera alltså när du skapar klockan anger du ett admin-lösenord och ett användar-lösenord. De som skall stoppa och starta klockan använder sitt namnstationsnamn plus användar-lösenordet.

Om du lämnar användar-lösenordet tomt, kan alla stoppa och starta klockan utan lösenord. Notera att endast administratören och den användare som stoppat klockan kan starta den igen.

Jag rekommenderar att du testkör mot Demo-klockan först, om du inte reda gjort det. Där är alltid lösenordet "password" och kan inte ändras. Då eliminerar du den felkällan.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av etxbct »

Hej,
jag har inte skapat någon ny klocka.

Jag utgår ifrån att den är skapad inför en körning.
Jag gjorde "register" på demo klockan, som jag skulle gjort på klockan som används vid körningen. Eller är det någon annan som skapar users vid en körning?

Det kanske inte går att registrera en user på demoklockan och använda den därefter.

/mvh
Benny
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej igen

Registeringen behövs inte för att en extern app skall kunna stoppa och starta klockan. Registeringen sparas nämligen endast lokalt på den enhet som du kör på för att användaren skall slippa skriva in allt igen när man startar om appen. Registeringen sparas INTE på servern.

Jag har stoppat och startat klockan med Postman:
- Stoppa: PUT https://fastclock.azurewebsites.net/api ... ackProblem
- Starta: PUT https://fastclock.azurewebsites.net/api ... user=Kalle

Notera Http-verbet PUT! Du kan inte använda GET här. Du måste också ange anledning för att stoppa klockan.

Användaren Kalle är inte registrerad och lösenord behövs inte för Demo-klockan för att stoppa/starta. För egna klockor bör man dock ange ett lösenord även för detta.

Precis som val av namn/stationsnamn, lösenord och klocka görs i appens Registering, så skall du kunna konfigurera motsvarande värden i din klients inställningar och använda dessa i anropen. För CDA bör detta vara:
- Namn/stationsnamn: Charlottendal (ej CDA)
- Klocknamn: Demo (eller namnet på den klocka som träffen använder)
- Lösenord: blank (eller det användar-lösenord som klockadministratören väljer för träffklockan)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av etxbct »

Hej,

nu har det klarnat en hel del :)

Det är endast den user som stoppar som kan starta förutom admin.

Det såg jag på dina url:er som jag testat och det fungerar.
I kväll ska jag uppdatera JMRI och göra nya tester.

Jag tolkade det som att man först måste vara registrerad för att kunna stoppa med namn och då använda även password, men det är tydligt att det endast gäller admin.

/mvh
Benny
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

etxbct skrev: 2020-12-08, 13:30 Jag tolkade det som att man först måste vara registrerad för att kunna stoppa med namn och då använda även password, men det är tydligt att det endast gäller admin.
Demoklockan har inget lösenord för att stoppa/starta. Men det vanliga är att den som sätter upp en klocka på en träff även kräver lösenord för att stoppa/starta, så det skall du räkna med att det behövs. Utan användar-lösenord kan ju vem som helst i världen stoppa/starta klockan och det vill man inte under en träff.

Jag har satt upp en klocka som heter 'Kolding' och där lösenordet är 'hemlig'. Prova stoppa/starta denna klocka.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av etxbct »

Fungerar
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

etxbct skrev: 2020-12-08, 21:12Fungerar
HURRA!
Kan man nu säga att klockan är integrerad med JMRI?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"