Tellurian snabbklocka

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av etxbct »

Yes
Den hämtar tid var 30 de sekund, man kan stoppa med de angivna orsakerna samt starta klockan.
Klockans variabler hanteras i JMRI memory tabellen.
Allt skrivet i jython (python).

/Benny
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

etxbct skrev: 2020-12-08, 23:36 Den hämtar tid var 30 de sekund...
Du bör hämta tiden med 1-2 sekunders intervall, för att reagera på om någon stoppat klockan eller ändrar hastigheten. Du skall helst inte ha någon egen logik som tickar klockan, endast läsa av data och visa. Om du har en intern klocka du vill synkronisera. bör du ändå läsa av med högst 2 sekunders intervall.

Min egen klockklient som kör i webbläsaren hämtar tiden med 2 sekunders intervall från API:et. Det ger en tillräckligt bra reaktionstid på start/stopp och andra ändringar av klockan.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

etxbct skrev: 2020-12-08, 23:36 Klockans variabler hanteras i JMRI memory tabellen.
Allt skrivet i jython (python).
Är det öppen källkod, eller bara nåt du har fixat lokalt?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av etxbct »

Hej,
visst kan jag dela skriptet.
Det innehåller samtliga funktioner CDA använder idag, typ hantering av panel, tågvägar, friläggning av spår/spårområden, snabbklocka och spärrning av spår. Jag kommer addera MQTT hantering för att stötta blocksignalprojektet, som nu testas i ett eget skript.

Just nu ligger det mesta på min google drive.
Jag återkommer när jag har lagt upp skriptet om fler som kör JMRI är intresserad.

/mvh
Benny
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av etxbct »

Hej,

Här finns första utgåvan av JMRI jython scriptet med bland annat Tellurianklockan.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Parametrar för signaler bygger på mina signalbeskrivningar för Svenska signaler.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

/mvh
Benny
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av etxbct »

Hej,
nu har jag brutit ut Tellurian delen samt gjort lite uppdateringar så den skapar minnesvariabler om de saknas.
Filen innehåller enbart Tellurian classen
https://drive.google.com/file/d/1cTitzO ... sp=sharing

a.handleClock('start') startar en stoppad klocka
a.handleClock('stop') stoppar klockan

/mvh
Benny
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

etxbct skrev: 2020-12-09, 23:46 Nu har jag brutit ut Tellurian delen samt gjort lite uppdateringar så den skapar minnesvariabler om de saknas.
Hej Benny

Jag ser att du hämtar lösenordet genom att hämta klockans inställningar. Det kommer inte att vara möjligt framöver. Det är ett säkerhetslucka, och i nästa release kommer endast användare med administratör-lösenord kommer att kunna hämta inställningarna. Så du bör göra precis som alla andra klienter, lägga in följande uppgifter som konfigurationsparametrar som ditt skript hämtar upp:
  • Namn på klockan som skall visas: clock
  • Namn på stationen: user
  • Användarlösenord för ovan angiva klocka: password. Detta får man av klockadministratören på plats på träffen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av etxbct »

Hej,
jag hämtar endast förinskrivet lösenord från ett JMRI minne, inte från Tellurianservern.
I https://.../time som är det enda jag hämtar kommer inget lösenord.

När tiden ska stoppas eller startas så hämtar jag användare och lösenord från lokalt lagrade JMRI minnen.
getMemory('TellurianUserPassword')
getMemory('TellurianUser')

Dessa två behövs fyllas i innan man kan stoppa/starta klockan och den informationen delges på körningen av Tellurianadmin.

Klocknamnet ligger också lokalt lagrat i JMRI, getMemory('TellurianClockName')
I initieringen sätts "Demo" i minnet om det saknas eller är tomt, samma gäller för användare som får "admin" om minnet saknas eller är tomt. Däremot skapas minnet för lösenordet men det sätts inte.

Kod: Markera allt

    # Tellurian klockserver
    clockServer = 'https://telluriantrainsclocksappserver.azurewebsites.net/api/clocks/'

    #----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    # Initiering
    #----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    def init(self):
        # Initiering
        if   (getMemory('TellurianClockServer') is None) :      putMemory('TellurianClockServer', self.clockServer)
        elif (len(getMemory('TellurianClockServer')) == 0) :    putMemory('TellurianClockServer', self.clockServer)
        if   (getMemory('TellurianClockName') is None) :        putMemory('TellurianClockName', 'Demo')
        elif (len(getMemory('TellurianClockName')) == 0) :      putMemory('TellurianClockName', 'Demo')
        if   (getMemory('TellurianUser') is None) :             putMemory('TellurianUser', 'admin')
        elif (len(getMemory('TellurianUser')) == 0) :           putMemory('TellurianUser', 'admin')
        if   (getMemory('TellurianUserPassword') is None) :     putMemory('TellurianUserPassword', '')
        return
/mvh
Benny
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

Bra, då var det något jag inte fattade rätt i din kod.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

I dag släppte jag version 2.5.5 av klockan. Det blir troligen den sista uppdateringen innan nyår.
  • Nu behövs bara ett klick för att skapa en ny klocka.
  • Tips visas när man håller musen över en knapp på administrationssidan ger förtydligande på vad som händer när man klickar på den.
Alla nyheter finns i releaseinformationen.

All dokumentation är flyttad till en Wiki.

Tack för allt engagemang.
Jag önskar God Jul och ett Gott Nytt Modul-år 2021
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"