Tellurian snabbklocka

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

Häromdan skrev jag en klockserver enligt MRClock-protokollet. Det fungerade hyfsat, men eftersom de olika appar som finns beter sig lite olika så är det svårt att få något som fungerar stabilt och som är enkelt att göra nya releaser av. Så jag testade ett annat sätt baserat på webstandarder.

Som ett komplement till de olika snabbklocklösningarna som finns, så har jag kommit en bra bit på att göra klockan helt webbaserad. Inga klienter på datorer och telefoner, inga mystiska portar att öppna. Istället surfar man in på en webbadress och får ner klockapplikationen och kör den i webbläsaren. Fönstret anpassar sig efter storleken, så det fungerar på allt mellan stora skärmar och små telefoner. Jag har tänkt att när klockan går visas gröna siffror, när den är stoppad röda och realtid visas med blå tid. Stor plats för meddelanden där man kan se hela texten hela tiden.

Appen hämtar data från ett WEB API i JSON, exempel:
{"name":"Geflemodul","time":"20:43","isRunning":true,"isRealtime":true,"message":"Välkommen till Geflemodul 2019!"}

Jag har valt att implementera klockan i Blazor som innebär att man skriver allt i C# och kör .NET i webbläsare. Blazor innebär att man inte är beroende av *jäkla* JavaScript längre när man ska göra SPA-applikationer.

I dag är .NET open source och kan köras på Windows, Linux, MacOS, och man kan skriva C# för iOS och Android. Jag utvecklar med Visual Studio Community Edition som är gratis och som räcker mycket långt, jag har tidigare arbetat med Enterprise Edition och saknar bara några få grejor.

Jag hoppas även publicera webklockan som öppen källkod på GitHub när jag vet att konceptet fungerar bra.

20190518_183022028_iOS.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av Nicke »

Coolt !

Jag skull gärna vilja hämta tiden via APIet till Python, så jag ser fram emot lite specar när du känner dig färdig :)
(Idag hämtar jag tiden från MRclock via multicast)
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

Nicke skrev: 2019-05-19, 14:44 Coolt !
Tackar, ja det är faktiskt coolt att köra .NET i webbläsaren. Har långtidstestat appen och kört i 24 timmar. Går stabilt som klockan.
Nicke skrev: 2019-05-19, 14:44 Jag skull gärna vilja hämta tiden via APIet till Python, så jag ser fram emot lite specar när du känner dig färdig :)
(Idag hämtar jag tiden från MRclock via multicast)
Första steget är att köra så att API:et kommer att vara tillgänglig via lokalt WLAN. API:et är stabilt för att vara en första version. Du skulle kunna få en egen API-applikation att leka med.

Webbserverprogramvaran är en vanlig kommandoradsapplikation som även innehåller webbapplikationen. Alla klienter kan stoppa och starta klockan, bra så man slipper springa till klockan när det händer nåt.

En annan möjlighet jag övervägt är att ha en klocktjänst i Azure, där en admin registrerar en klocka och kan ställa in och ändra den. Klienterna kopplar alltid upp sig mot molnet och första gången väljer man en klocka i listan över aktiva klockor. Finns bara en kommer man direkt till den

Klockan går.png
Klockan står.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av daniel »

StefanFjällemark skrev: 2019-05-19, 22:30 En annan möjlighet jag övervägt är att ha en klocktjänst i Azure, där en admin registrerar en klocka och kan ställa in och ändra den. Klienterna kopplar alltid upp sig mot molnet och första gången väljer man en klocka i listan över aktiva klockor. Finns bara en kommer man direkt till den
Jag ser ett potentiellt problem om man automatiskt kommer till klockan om det bara finns en aktiv. Om det är två träffar samtidigt som börjar köra trafikspel ungefär vid samma tidpunkt, t ex fredag 9.30, och den ena träffens klockansvarig har glömt eller inte hunnit med att registrera sin klocka kommer deltagarna på den träffen att koppla upp sig mot den andra träffens klocka. Och eftersom det redan finns en klocka som man kan koppla upp sig mot är det inte helt säkert att deltagarna inser att de använder fel klocka. Med resultat att två olika träffar använder samma klocka....

Lägger du upp klockan i molnet föreslår jag att klock-ansvarig dels behöver ange namnet på träffen, dels namnet på banan, för att säkerställa att man väljer rätt klocka. T ex "Grimslöv" och "H0-banan". Dessa kan sedan slås ihop i listan, t ex "Grimslöv -H0-banan", "Lidingö - Fniss", osv.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

Tack Daniel för bra synpunkter på en molnklocka.
Det finns flera aspekter på en klocka i molnet
  • Klockan finns alltid på samma webbaddress.
  • Man slipper ansluta till ett lokalt WiFi utan internetkontakt. Det brukar innebär att man inte heller kan surfa med sin mobiltelefon.
  • Å andra sidan tär man på sin surfpott.
Idag har jag gjort skärmbilden för att ställa klockan, så det blir sannolikt premiär på Geflemodul.

Klockadministration.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av LLJ »

RUT används ibland även i Sverige. Men visst är det enklare med web-api.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2019-05-20, 22:41
  • Klockan finns alltid på samma webbaddress.
  • Man slipper ansluta till ett lokalt WiFi utan internetkontakt. Det brukar innebär att man inte heller kan surfa med sin mobiltelefon.
  • Å andra sidan tär man på sin surfpott.
I bunkern (gympasalen) i Grimslöv hade jag ingen internetkontakt, gick jag utanför dörren så plingade det till i telefonen. Så det är nog bra om man också kan koppla upp sig mot ett lokalt WIFI också.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

Nu verkar jag ha fått ordning på min klockserver:
  • Daniels DBFastClock fungerar både med poll och multicast, dock inte med "Autodetect server IP-address", hur det nu är tänkt att fungera.
  • iMRClock fungerar med poll men där multicast slutar att fungera (ej brandväggsproblem, fel i appen?)
  • Fungerande webb-api och webb-app för visning av tid samt administration av klockan.
Några olikheter jag noterar mellan de olika applikationerna:
  • iMRClock:
    • Trunkerar längre textmeddelanden även om det finns mycket plats kvar på skärmen även på min iPhone.
    • Liggande läge funkar inte, bilden klipps av.
    • Saknar stöd för visning av veckodag.
  • DBFastClock:
    • Saknar stöd för visning av veckodag.
    • Bra att ingen tid visas när det inte är kontakt med servern.
    • Indikering att klockan är stoppad: de små strecken under tiden stoppar.
  • Webbappen:
    • Hela textmeddelandet visas hela tiden.
    • Stående och liggande format fungerar på mobiler.
    • Stöd för visning av veckodag.
    • Indikering att klockan går (grön), stoppad (röd), verklig tid (blå) och ej kontakt med server (grå)
    • Visar hur fort klockan går och hur många minuter en speltimme är.
    • Alla kan stoppa och starta klockan.
    • De som sköter klockan kan göra detta från valfri enhet.
Har inte testat Andriod för jag har inga såna prylar hemma
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

I dag är nya klockan släppt med flera nyheter:
  • Flerspråkigt användargränssnitt: engelska, tyska, danska, norska och svenska till att börja med. Följer inställningar i din webbläsare.
  • Användare kan starta och stoppa klockan endast om de registrerat sitt (eller stationens) namn samt anger en orsak.
  • För att ställa in klockan krävs nu ett administrativt lösenord.
  • Appen är nu en s.k. progressiv webbapplikation som kan installeras lokalt på din enhet.
  • Fungerar i alla moderna webbläsare på olika operativsystem, datorer, surfplattor och mobila enheter.
Jag har lagt upp en lekversion i molnet så att du kan prova: https://fastclock.azurewebsites.net/
Klockan har även ett öppet API för att hämta klockans status: https://fastclock.azurewebsites.net/api/clock/time
Nu är klockan även öppen källkod: https://github.com/tellurianinteractive ... MeetingApp

Till detta har jag byggt ett klocktorn med tre skärmar som sitter över huvudhöjd och med text som syns bra i en idrottshall. Skärmarna ansluts till datorn antingen med HDMI-kabel eller trådlöst med ChromeCast.

20200508_163001356_iOS.jpg
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av daniel »

Snyggt! :)
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"