Tellurian snabbklocka

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av FranzHennies »

Det är väl samma resonemang som då med minutstyrning via bipolar 24V.
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av FranzHennies »

Jag har upptäckt att sekundvisaren i början inte är synkron med minutvisaren, och öppnar man flera klockor kan sekundvisarna ha helt olika ställningar. Men efter några minuter har de hunnit ikapp med varandra och allt är som det ska.
Sekundvisaren är dock rätt så upphetsande - kanske en idé att kunna stänga av den ändå, fast den är so vackert?
(jag svarade på Fremo forum också ;-) )
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

Ja, jag har noterat detta och funderar på hur jag skal lösa detta. Att sekundvisaren halkar efter i starten när man åter visar klockan efter att ha stängt appen eller tittat på en annan app-sida, beror på att klockan frågar om tiden en gång per sekund, och man vet inte hur långt spelminuten har gått. Men jag tror jag har en idé om att få den att synkronisera snabbare.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av HansBrage »

För några år sedan hade jag en android-app som simulerade en Schweiz-klocka som denna. Den appen togs dock bort efter att SBB stämt skiten ur någon då klockan tydligen omfattades av något märkesskydd. Kanske läge för en liten varning här.
Användarvisningsbild
FranzHennies
Inlägg: 38
Blev medlem: 2020-09-20, 22:12
Ort: Lund

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av FranzHennies »

Stefans design är dock en imitation av de typiska tyska järnvägsklockan, inte den schweiziska. De skiljer sig bl.a. i sekundvisarens form. Alla dessa är av typ Minutensprunguhr. Apple själv stod för appen och fick betala stora pengar till SBB eftersom de hade kopierat den schweiziska designen rätt så rakt av. Ingen fara här och rätt gjort där, tycker jag.
Hälsningar, Franz

Medlem i Lundarallarna. Spår 0 i klubben, H0m hemma.

Avatar: MAN lastbil som användes på Ottensener Industriebahn (Foto: Dr. Ullrich Huckfeld).
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Förstår att rent design mässigt vore det snyggt, men en sekundvisare är kanske inte det mest nödvändiga.
Minutvisare är gott nog för behovet på träffar.
Lägg fokus på planeringsverktyget och modulregistret Stefan
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

Sedan sist har klockan haft några uppdateringar och förbättringar. En nyhet är att det nu finns möjlighet att köra klockans serverdel lokalt. Det finns installationer för Windows, Mac-OSX och Linux-ARM, den sistnämnda för även på Raspberry PI med 32-bits operativsystem. Stöd för fler plattformar kan jag fixa på begäran.

Läs mer här om hur man installerar, konfigurerar och kör klockserverappen lokalt.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

Uppdatering
Snabbklockan utvecklas hela tiden baserat på feedback från användare. I den senaset versionen har jag optimerat dispositionen av skärmen, så att utrymmet utnyttjas maximalt. Läs mer i release notes. OBS! Snabbklockan finns nu på https://fastclock.azurewebsites.net/ och den tidigare sajten är stängd.

Jag har också fått fart på stödet för analoga klockor. Inom FREMO finns något som kallas RUT, som är en standard för hur man ska skicka runt elektriska pulser för att styra analoga klockor. Förra året började Fredde i VMJF och jag att experimentera med detta. En lokal applokation - Clock Pulse Service - översätter tiden den läser från molnklockans API till information om när pulser skall genereras. Man kan sedan välja att skriva anpassningar för olika typer av I/O-enheter. Nu har jag gjort en fungerande lösning baserat på Raspberry PI och ett reläkort. Läs mer om Clock Pulse Service på GitHub.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tellurian snabbklocka

Inlägg av StefanFjällemark »

I Pulzion-hallen i Kolding, Danmark, där vi har FREMOdern-träffar har man fått en rejäl skärm att visa klockan på.

IMG_3020.JPG
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"