Hur vill Du ha en modulträff?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av BengtOhliv »

Jag har varit med som deltagare, besökt och planerat modulträffar de sista åren. Kul att få träffa andra modellrallare och skapa nya kontakter med de som har samma intresse. Jag är själv H0-rallare och föredrar att köra svenskt 60, 70 och 80-tal och lite museitåg. Helst i en blandning med trafikspel och fri körning med bemannade stationer. Kul att få sätta upp sitt egna tåg och få köra på en stor bana. Mellan stationerna vill jag ha långa linjesträckor, gärna 12-15 meter. Boende och mat vill jag gärna ha i nära anslutning till träffarna.

Frågan är nu hur Du vill ha det i de olika skalorna? Hur ser din önsketräff ut? Trafikspel, Fri körning, Tidepok, Boende, Mat, Publik, Marknad med mera..........................

Jag skriver detta då vi i Växjö Rallarna hoppas att tillsammans med Modul Syd får fortsätta att arrangera nya träffar i Grimslöv eller någon annanstans 2021 och framåt och vill gärna veta vad Du tycker som har varit med och inte varit med på de senaste modulträffarna.

Programmet för Grimslövsträffen 2020 är redan spikat när det gäller H0. Välkommen dit, ännu finns det tid att anmäla sig till Grimslövsträffen 2020.
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av LLJ »

Min önsketräff består av trafikspel med mycket rangering. Skala 0, antingen europeiskt/brittiskt eller amerikanskt. Gärna lite längre linje mellan trafikplatserna. Ingen publik. Boende och mat i anslutning till modulbanan.

/Lars
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Långa linje och inte mängder med stationer och ABSOLUT inga playwood city moduler

Hälften fri körning vs trafikspel och trafikspel kör till 24 en kväll och fri körning en kväll

Fredag
9-18 fri körning (9)
18-24 trafikspel (6)

Lördag
9-16 trafikspel (7)
17-24 fri körning (7)

Söndag
9-12 trafikspel (3)

Siffra i () är timmar.
Behöver man bara plocka ner trafilspel tågen en gång. Och dom ska plockas av helt för fri körning ska vara just fri körning på ALLA spår
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av StaffanWiman »

Min favoritträff innehåller både trafikspel, fri körning och gärna lite intresserad publik också. Jag har aldrig varit med om någon träff med riktigt modern inriktning, så där kan jag inte uttala mig, men jag gillar nog mest epok I-III. Mindre praktiska och bekväma tåg men roligare att köra än moderna enhetståg föreställer jag mig.
Sedan är ju gemensamt boende och gemensamma måltider väldigt trevligt.
Å andra sidan kommer jag gärna även på träffar som bara har en inriktning.
/Staffan
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av RobertKlarén »

americaN med endast trafikspel gäller för mig.

Jag är helt ointresserad av fri körning och publik är bara störande.

Grimslövs kompakta arrangemang med mat, boende och tåg är i mitt tycke ett väldigt bra arrangemang.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av kasoe »

Jag gillar (ännu) mest att bygga modeller av lok och vagnar, om jag sen får köra dom på en större bana så är det pricken över i, gärna länga sträckor med landskap.

För mig är en bra modulträff en där alla moduler har ett landskap, helst enligt en gemensam norm för utseendet, dvs de ska "hänga ihop" utseendemässigt.
Om jag kan få med mina modeller och de får gå i lite tåg så är jag nöjd, jag måste inte köra dom själv utan kikar gärna vid sidan och tar lite bilder.

En "drömbana" skulle vara en med lite rejäl sträckor mellan stationerna, man måste inte växla hela tiden, hellre då att det finns industriområden där man kan växla och sen linje där tågen bara går.

När det gäller mina egna aktiviteter vid en träff så gillar jag att gå runt och snacka och kika, själva körandet är inte så nödvändigt. Men jag får erkänna att årets körning i Fagerhult och trafikspelet där var ganska nöjsamt, men det fanns tid till att kika och köra och den kombinationen passar mig väl! Är inte helsåld på trafikspel, men det funkar rätt bra. Ofta brukar man kunna ställa upp en modell och köra lite i en paus, bara man inte börjar flytta på vagnar eller snor någons adress... ;)

Publikt vill jag nog inte ha om jag ska köra själv, men jag tror stenhårt på att vissa träffar bör vara publika eller ha publika inslag. Finns nog många som ännu inte vet om att denna sida av hobbyn finns och som skulle kunna få en kick av att komma och kika. Dessutom det är en potentiellt bra intäktskälla om man är arrangör...

Skala är inte så noga, men jag har mina modeller i amerikansk N-skala och i nollan, så någon av de skalorna måste vara med om jag ska åka tror jag. I N-skala gärna de ovan nämnda långa sträckorna, i nollan vet jag inte ännu, men av fysiska skäl får man väl vara mer nöjd med kortare banor där, det tar mycket plats i nollan att bygga en "lång" bana...

Till sist, jag är ganska bekväm av mig, än så länge. Träffar bör vara inom körhåll hemifrån (ett tungt vägande skäl till att jag började arrangera DT... ;) ), jag har varit iväg på några träffar men åtminstone så som mitt liv såg ut innan så kändes det svårt att lägga flera dagar på en modulträff. Det är lite annorlunda nu men helst är jag i närområdet. Dock har jag funderat på att åka med på någon träff ner i Tyskland framöver, Amerikansk N eller nollan i så fall...

Så en träff med lite körsträckor där jag kan se mina modeller (och andras!) köra i ett snyggt sammanhängande landskap i skala N eller 0 är mitt gift. Kan man slippa åka långa sträckor är det definitivt ett plus, ungefär så...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av PeterAlsén »

Hur vill Du ha en modulträff? Egentligen en ganska korkad fråga (ursäkta språkbruket).

Om du anordnar en träff en viss dag med en viss inriktning och ingen kommer så var det antingen fel datum eller fel inriktning, får du istället massor med besökare som gillar din träff då har du valt rätt.

Du kommer få lika många svar som det finns intresserade på detta forum. ALLA kommer i princip tycka olika.

Om ni i Växjörallarna vill anordna en träff med en viss inriktning så gör det, med eller utan backning från Modulsyd, de som tycker ert upplägg är smakfullt och med datum som passar kommer, ingen annan...

För några år sedan körde vi en "testtrafikträff" i Koberg med enbart trafikspel på programmet, vid utvärderingen kom bla synpunkten "Det var för mycket trafikspel!" men för h....te, om man kallar till en trafikspelshelg då är det trafikspel som står på programmet och inget annat, det förkom trots detta en hel del "frikörning" ändå. Jag säger det igen, det finns idag flera olika träffar med olika inriktning, åk på dom som passar dig, åk inte på någon träff som du på förhand inte gillar för att i efterhand tycka att träffen var kass.

Om du gillar hårdrock så åk inte till dansbandsveckan i Malung, du blir bara besviken ;-) Tack för ordet
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av StefanFjällemark »

Hur jag vill ha en modulträff? Enkelt, som t.ex. den jag tillsammans med två andra FREMO-medlemmar arrangerade i Upphärad 2018.

Ett annat sätt att se på frågan är att se på vilka träffar jag faktiskt åker på, dvs. de träffar där jag tycker att arrangörens inriktning och program verkar kul:
  • de flesta träffar jag åker på inriktas på trafikspel, t.ex. americaN i Fagerhult, Värnamo Moduldagar, Geflemodul, Grimslöv samt ett par utländska FREMO-träffar.
  • så brukar jag åka till Kil som bara består av fri körning, dock numera med tågstav.
  • någon eller några uppvisningskörning (t.ex. Modelltågsmässor i Mölndal och Trollhättan)
Varje träff har sin speciella tjusning och möjlighet till umgänge.

Även på de mest trafikspelsintensiva träffarna finns alltid ett utrymme att lufta egna tåg, före eller efter "ordinarie" trafikspelstid, och i bland även som fria tåglägen under själva trafikspelet. Det räcker i alla fall för mig, jag har ju även möjlighet till fri-körning så ofta jag vill på KMJ i Borås.

Vi som gör trafikspel lägger ner minst två arbetsveckor i förberedelser inför en träff. För att det skall vara mödan värt vill jag att vi hinner köra minst fyra omgångar, gärna fler. Att lägga ner så mycket tid för att sedan kanske köra en eller två omgångar anser jag är bortkastad tid. Oavsett vem som gjort trafikspel så tar det några omgångar innan allt flyter. Därför är jag inte särskilt intresserad av idén att halva tiden åt fri-körning. Det blir varken hackat eller malet. Bättre med fokus: träffar med trafikspel och träffar utan trafikspel.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av AlexanderEhn »

PeterAlsén skrev: 2019-12-01, 19:09 Hur vill Du ha en modulträff? Egentligen en ganska korkad fråga (ursäkta språkbruket).

Om du anordnar en träff en viss dag med en viss inriktning och ingen kommer så var det antingen fel datum eller fel inriktning, får du istället massor med besökare som gillar din träff då har du valt rätt.

Du kommer få lika många svar som det finns intresserade på detta forum. ALLA kommer i princip tycka olika.
...
Det var väl egentligen ett ganska korkat svar. (Ursäkta spårkbruket) ;)

Det är väl jättebra att sondera intresset i förväg istället för att skaffa de svaren via trial & error. Det tar både tid och resurser att testa för att se om någon kom.

Att vi tycker helt olika vet vi ju redan, men det är nyttigt att formulera sig så att vi andra vet. Speciellt med oss svenskar som både är lagom och jante-formade är det ofta väldigt svårt att få ur oss vad vi tycker egentligen.


Jag funderar på mitt svar. :)

Men jag håller med dig att vi med rätta ska förvänta oss att träffen blir som annonserat. Och arrangörerna har ett ansvar att få träffen att bli som annonserat.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Hur vill Du ha en modulträff?

Inlägg av Per Widell »

PeterAlsén skrev: 2019-12-01, 19:09För några år sedan körde vi en "testtrafikträff" i Koberg med enbart trafikspel på programmet, vid utvärderingen kom bla synpunkten "Det var för mycket trafikspel!"
Fast om det var en ”testträff” var det väl bra med feedback även om man kunde förvänta sig vad som stod på programmet?
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"