Citat från första inlägget i den här tråden:StefanFjällemark skrev: ↑2019-11-29, 10:47 MODULSYD
Trots att jag i första inlägget som startade tråden inte nämnde ModulSyd, kom tråden ändå att handla om ModulSyd roll och vara eller icke-vara.
Det var du själv som först nämnde ModulSyd, och du gjorde det på ett sätt så att många tolkade det som att du avsåg att lägga ner ModulSyd. Ditt sista inlägg bekräftar den bilden.StefanFjällemark skrev: ↑2019-11-27, 18:19 Vad skulle hända om vi använde FREMO som paraplyorganisation istället för ModulSyd? Frågan är i högsta grad relevant, då ModulSyd inte längre har krav om att arrangera modulträffar.
Det är en sanning med modifikation. Eftersom Fremo själva skriver på sin egen hemsida att Fremoträffar är utan publik, vilket Johnny tydligt har visat, så agerar du mycket tondövt gentemot dem som är rädda för att Fremo ska bli paraply istället för ModulSyd. Jag är väl medveten om att kritiken mot Fremo har varit kraftigt överdriven i Sverige, men det innebär inte att all kritik är omotiverad.StefanFjällemark skrev: ↑2019-11-29, 10:47 TRÄFFARRANGÖREN BESTÄMMER ALLT
Det här verkar inte alla fatta konsekvenserna av. Arrangören bestämmer allt: träffens tema, inriktning och program, teknik, krav på rullande och moduler. Om man ska ha publik eller inte. Om man ska ha trafikspel eller inte. Utrymme för fri körning. FREMO-träff eller inte.
.......
Väljer man bidrag från FREMO så betalar FREMO-medlemmar ingen träffavgift. För att få bidrag krävs att träffen följer oftast någon av de normer som finns. FREMO-träffar är för medlemmar och därför är publik sällsynt. På FREMO-träffar förekommer ibland viss möjlighet för "fri" körning. Men kom ihåg grundregel 1: TRÄFFARRANGÖREN BESTÄMMER ALLT! även på en FREMO-träff.
Du har fortfarande inte förstått problemet. Även om vi i Växjö är garanterade att träffen gör vinst så kommer vi ändå inte vara beredda att ta omsättningen på 100 000 kr genom föreningen. Och med undantag av Andreas, som inte är intresserad av Grimslövsträffen i nuvarande form, så är ingen av oss privatpersoner beredda att göra det heller. Det är för mycket pengar ifall något skulle gå galet. Att du med flera inte har problem med det är er ensak, men för många andra innebär det en mycket stor stress att ha in den omsättningen i den egna privatekonomin eller i en liten förening.StefanFjällemark skrev: ↑2019-11-29, 10:47 Daniel har argumenterat för att en liten förening som den i Växjö inte kan ta ekonomiska risker. Jag vill påstå att risken är något man själv kan bestämma över. Jag kontra med ett par exempel.
Värt att notera är att de första åren som ModulSyd var en juridisk förening, efter att vi hade tagit över DreamTrack, hade ModulSyds årsmöte ständigt uppe frågan om hur stor ekonomisk buffert föreningen bör ha. Att föreningen idag har 100 000 kr i kassan är en direkt följd av de beslut som då togs på årsmötena, med betoning på flera årsmöten. Vi hade kunnat välja att istället spendera pengar på ex.vis subventionerat boende eller att köra utan deltagaravgift. Men årsmötet år efter år kom fram till att det är lämpligt med en ekonomisk buffert för att kunna hantera en krissituation.