FREMO nästa?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av daniel »

StefanFjällemark skrev: 2019-11-29, 10:47 MODULSYD

Trots att jag i första inlägget som startade tråden inte nämnde ModulSyd, kom tråden ändå att handla om ModulSyd roll och vara eller icke-vara.
Citat från första inlägget i den här tråden:
StefanFjällemark skrev: 2019-11-27, 18:19 Vad skulle hända om vi använde FREMO som paraplyorganisation istället för ModulSyd? Frågan är i högsta grad relevant, då ModulSyd inte längre har krav om att arrangera modulträffar.
Det var du själv som först nämnde ModulSyd, och du gjorde det på ett sätt så att många tolkade det som att du avsåg att lägga ner ModulSyd. Ditt sista inlägg bekräftar den bilden.
StefanFjällemark skrev: 2019-11-29, 10:47 TRÄFFARRANGÖREN BESTÄMMER ALLT

Det här verkar inte alla fatta konsekvenserna av. Arrangören bestämmer allt: träffens tema, inriktning och program, teknik, krav på rullande och moduler. Om man ska ha publik eller inte. Om man ska ha trafikspel eller inte. Utrymme för fri körning. FREMO-träff eller inte.

.......

Väljer man bidrag från FREMO så betalar FREMO-medlemmar ingen träffavgift. För att få bidrag krävs att träffen följer oftast någon av de normer som finns. FREMO-träffar är för medlemmar och därför är publik sällsynt. På FREMO-träffar förekommer ibland viss möjlighet för "fri" körning. Men kom ihåg grundregel 1: TRÄFFARRANGÖREN BESTÄMMER ALLT! även på en FREMO-träff.
Det är en sanning med modifikation. Eftersom Fremo själva skriver på sin egen hemsida att Fremoträffar är utan publik, vilket Johnny tydligt har visat, så agerar du mycket tondövt gentemot dem som är rädda för att Fremo ska bli paraply istället för ModulSyd. Jag är väl medveten om att kritiken mot Fremo har varit kraftigt överdriven i Sverige, men det innebär inte att all kritik är omotiverad.
StefanFjällemark skrev: 2019-11-29, 10:47 Daniel har argumenterat för att en liten förening som den i Växjö inte kan ta ekonomiska risker. Jag vill påstå att risken är något man själv kan bestämma över. Jag kontra med ett par exempel.
Du har fortfarande inte förstått problemet. Även om vi i Växjö är garanterade att träffen gör vinst så kommer vi ändå inte vara beredda att ta omsättningen på 100 000 kr genom föreningen. Och med undantag av Andreas, som inte är intresserad av Grimslövsträffen i nuvarande form, så är ingen av oss privatpersoner beredda att göra det heller. Det är för mycket pengar ifall något skulle gå galet. Att du med flera inte har problem med det är er ensak, men för många andra innebär det en mycket stor stress att ha in den omsättningen i den egna privatekonomin eller i en liten förening.

Värt att notera är att de första åren som ModulSyd var en juridisk förening, efter att vi hade tagit över DreamTrack, hade ModulSyds årsmöte ständigt uppe frågan om hur stor ekonomisk buffert föreningen bör ha. Att föreningen idag har 100 000 kr i kassan är en direkt följd av de beslut som då togs på årsmötena, med betoning på flera årsmöten. Vi hade kunnat välja att istället spendera pengar på ex.vis subventionerat boende eller att köra utan deltagaravgift. Men årsmötet år efter år kom fram till att det är lämpligt med en ekonomisk buffert för att kunna hantera en krissituation.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

Tack för att tråden låstes upp, kanske den dör av sig själv nu men jag tycker ändå debatten bör rulla vidare och nå någon sorts "slut", borde vara ett viktigt beslut inför årsmöte och annat.

Jag läste Stefans inlägg noga, och ALLA svar finns där. Efter det inlägget så känner även jag en stark tveksamhet till nyttan med att låta ModulSyd finnas kvar.

Några nyckelpunkter ur Stefans inlägg:
  • Arrangören bestämmer allt: träffens tema, inriktning och program, teknik, krav på rullande och moduler. Om man ska ha publik eller inte. Om man ska ha trafikspel eller inte. Utrymme för fri körning. FREMO-träff eller inte.
  • FREMO ersätter inte de existerande föreningarna utan kompletterar.
  • Att det arrangeras träffar beror på att någon eller några tar på sig ansvaret och jobbet att arrangera en träff, FREMO eller ej. Så det är bara att sätta igång att arrangera den träff du vill ha.
  • Idag har ModulSyd tre funktioner: Ekonomisk garant för Grimslövsträffen, driver ett forum och Ägare av ett telefonsystem med 9 telefoner.
Sista punkten leder till en annan sak som jag upplever som lite "typisk" och väcker frågan om föreningen behövs.

I Stefans tråd framkommer att föreningen har gott om pengar, här vill jag återkoppla till en tråd i en annan del i forumet, frågan om "VIlket CAD program ska vi använda när DraftSight börjar kosta pengar?"
När jag vet vad föreningen sitter på i ekonomiska muskler föreslår jag att föreningen köper in 2-3 licenser till banplanering. Borde vara ett enkelt beslut.

Samtidigt, om det nu är svårt att väcka intresse att leda föreningen med styrelsearbete och föreningens verksamhet är så begränsad som den verkar, tja, då måste man fråga sig om föreningen gör någon nytta. Att göra ModulSyd till någon sorts paraplyorganisation är en intressant tanke! Men då är dels namnet fel tror jag, och ett sådant initiativ bör nog komma från de existerande föreningarnas representanter som då skulle kunna inse den nytta med en "riksförening" som finns, fördelarna finns där men kanske de inte är jättetydliga för alla (de heller... ;) )

Ett förslag med vad man ska göra med pengarna som blir över vid en ev. nedläggning vore kanske att köpa varje ModulSyd medlem ett medlemskap i FREMO för ett år så de får testa vad det innebär... ;)

Rubriken på denna tråd var en spekulativ fråga om "Fremo nästa?", men mest handlar det väl om vad ModulSyd är och kan göra för nytta idag? Även om Stefan vill peka åt andra hållet så är det vad jag läser in i tråden som helhet...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
LarsRobert
Inlägg: 1112
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: FREMO nästa?

Inlägg av LarsRobert »

Jag är inte längre medlem i Modulsyd (röstade med fötterna när frikörningen försvann från Dreamtrack) så egentligen borde jag inte uttala mig men följer debatten med intresse och är lite nyfiken.
Jag har inte riktigt fattat vad Fremo är. Dvs hur organisationen ser ut. Finns det något Fremo Sverige? Eller är det samma organisation för hela europa? Hur "långt bort" ska ansökan skickas om man ordnar en träff och vill ha hjälp med lokalhyran? Vilka bedömmer min ansökan?
Tänker mig följande scenario. Jag vill ordna en 3R publik frikörningsträff och söker "hyresbidrag". Dvs en träff i min smak men helt emot Fremos grundideer. Hur bedömmer ni oddsen för en sån ansökan? Vad finns i Fremo för en hypotetisk Modulsydare med mina preferenser?
Om föreningen läggs ner helt är en annan sak tycker jag. Då är det som det är. En förening kan inte existera om inga medlemmar orkar driva den.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av AlexanderEhn »

LarsRobert för ju föredömligt upp tråden om track igen.

Jag trodde att det redan fanns ”FREMO Sverige” faktiskt. När jag nu i september gick med i FREMO lyckades jag kryssa i rutan ”kontakta mig” och fick direkt en fråga av Urban Johansson vad jag hade för funderingar. Jag hade inga där och då.

Vad skulle ”FREMO Sverige” vara egentligen? En förening med juridisk person som är en officiell underförening till FREMO, lite som det danska upplägget Stefan nämnde.

Eller skulle ”FREMO Sverige” helt enkelt vara en lös sammanslutning av oss svenskar som är medlemmar i FREMO?


Jag tolkar Stefans beskrivning i ursprungsinlägget som alternativ två?
Inom FREMO skapar man ”stambord”, vilket kan liknas vid lokala grupper som vi har i nuvarande forum. Stamborden fungerar som ”lokalavdelningar” utan att man måste ha en egen organisation.
Finns det ett svenskt stambord redan?
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2019 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av Johnny »

Svaren på alla frågor om Fremo finns på fremo-net.eu
Dock är det begränsat med information på svenska, vilket jag får ta åt mig av, eftersom jag är redaktör för de svenska sidorna. Hoppas kunna ägna mig åt detta i större utsträckning än hittills.

Men för att svara på några frågor:

Fremo är en europeisk organisation med en juridisk person med säte i Tyskland. Styrelsen har representanter från flera europeiska länder. Något "Fremo-Sverige" i egentlig mening finns inte. Stamborden är ett sätt att träffas och umgås för olika aktiviteter, men har inget organisatoriskt syfte.

Att anordna publika träffar med lokalbidrag från Fremo förefaller vara en tankevurpa. Har deltagit i ett tjugotal publika träffar och i samtliga fall har publiken betalat inträde. Antingen direkt till arrangören, eller till ett museum som i gengäld har upplåtit lokalen.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av AlexanderEhn »

En kommentar på de tre delar Modulsyd gör, det är ju inte specifikt Grimslövsträffen som Modulsyd har till uppgift att vara arrangör för. Utan Modulsyd kan gå in som arrangör av arrangemang generellt.

Kan vi flytta Modulsyddiskussionen till en annan tråd?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av daniel »

AlexanderEhn skrev: 2019-11-30, 12:40 En kommentar på de tre delar Modulsyd gör, det är ju inte specifikt Grimslövsträffen som Modulsyd har till uppgift att vara arrangör för. Utan Modulsyd kan gå in som arrangör av arrangemang generellt.

Kan vi flytta Modulsyddiskussionen till en annan tråd?
Jag hade gärna gjort det, men jag tror diskussionen om Fremo resp. diskussionen om ModulSyd är så inflätade i varandra att det blir svårt att dela upp den. Om jag delar tråden så kan jag flytta hela inlägg till den nya tråden, men jag kan inte dela inlägg eller kopiera inlägg.

Men det går bra att starta en ny tråd specifikt om ModulSyds framtid.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2019-11-30, 12:51
AlexanderEhn skrev: 2019-11-30, 12:40 En kommentar på de tre delar Modulsyd gör, det är ju inte specifikt Grimslövsträffen som Modulsyd har till uppgift att vara arrangör för. Utan Modulsyd kan gå in som arrangör av arrangemang generellt.

Kan vi flytta Modulsyddiskussionen till en annan tråd?
Jag hade gärna gjort det, men jag tror diskussionen om Fremo resp. diskussionen om ModulSyd är så inflätade i varandra att det blir svårt att dela upp den. Om jag delar tråden så kan jag flytta hela inlägg till den nya tråden, men jag kan inte dela inlägg eller kopiera inlägg.
Jag menar inte dela tråden. Utan en parallell tråd. Jag startar en när jag har något nytt att komma med.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FREMO nästa?

Inlägg av daniel »

Johnny skrev: 2019-11-30, 12:17 Att anordna publika träffar med lokalbidrag från Fremo förefaller vara en tankevurpa. Har deltagit i ett tjugotal publika träffar och i samtliga fall har publiken betalat inträde. Antingen direkt till arrangören, eller till ett museum som i gengäld har upplåtit lokalen.
Det är en fråga om ekonomi. DreamTrack finansierades till stor del av publiken, men det kräver stort mod (eller en mycket stabil privatekonomi) för att arrangera en sådan träff som privatperson om man hyr en stor lokal. Är man på ett museum eller liknade är det enklare, då museet har kostnaden för lokalen oavsett om man har en modulträff eller inte. Så museet tar ingen ekonomisk risk. Men om man som privatperson eller liten förening vill hyra en lokal för publik körning så vet man ju inte i förväg hur många betalande besökare det kommer.

När vi hade DreamTrack i Växjö i Teleborgshallen var jag rejält nervös inför träffen då träffens resultat avgjordes av hur många besökare som skulle komma. Första året gick vi 10 000 kr back, andra året gick vi 10 000 kr plus.

Värt att notera är att både Rickard som arrangerar MJ-mässan i Göteborg och Anders Ö som skapade DreamTrack är eller har varit egna företagare.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av Johnny »

Jo, jag förstår dilemmat med att hyra en stor kostsam lokal, men jag menar att Fremo inte är lösningen på det problemet.

Modulsyd har ju en funktion att fylla i det avseendet. Det förekommer även att kommuner ger en förlustgaranti för publika visningar ifall man hyr en kommunägd lokal
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"