FREMO nästa?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av PeterAlsén »

och med Daniels resonemang kan teoretiskt pengarna i ModulSyd ta slut.... vad gör vi då? Dvs om något träff går helt snett och kapitalet är borta? Vem skall skjuta till detta då? Som Anders skriver, mat och boende måste vara ett nollsummespel... Att boka upp en massa rum osv som ingen vill ha kan knappast vara ModulSyds uppgift...
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av Johnny »

PeterAlsén skrev: 2019-11-28, 23:34 Det är heller inte förbjudet med publik, vem har sagt detta?
Står på Fremos hemsida: "Alle unsere Treffen werden für unsere Mitglieder veranstaltet; es handelt sich um keine öffentliche Veranstaltung oder Ausstellung."
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av PeterAlsén »

Det kan knappast vara förbjudet med publik? Det du citerar är mer än allmän information att man inte skall tro att träffen är öppen för allmänheten att besöka dvs, åk inte till lokalen för det finns ingen entré att lösa biljett i.
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: FREMO nästa?

Inlägg av kasoe »

Och jag har själv ställt frågan till en aktiv FREMO-grupp, americaN, de kör publikt en hel del, troligen då också med "fri körning", men de var noga med att poängtera att det INTE var en officiell FREMO-träff när det gjorde så. Dock, ska man få in fler medlemmar i gruppen, då gäller det att synas... Så nog behöver man lite av allt även inom FREMO...

Det finns regler som verkar strikta, och det är de, men man ska inte förledas att tro att det bara är det som gäller, det lilla "FREMO" jag har sett från utlandet är väldigt lättsamt och går ut på att träffas, köra tåg och ha kul... Känner igen det från någonstans... Hmmm... ;)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: FREMO nästa?

Inlägg av Johnny »

Tja, inbjudna gäster kan man ha, men de förväntas deltaga - och inte bara titta på.
"Gäste sind - nach vorheriger bestätigter Anmeldung - herzlich willkommen und sollen am Geschehen teilhaben."
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: FREMO nästa?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Förstår mkt väl att vissa vill komma och ha att under fremo. Slippa ha fri körning. Slippa ha visningar och bara kan köra trafikspel.
Det har jag påtalat länge att det varit påväg mot detta hållet. Nu vill man döda modulsyd och att man kan köra att under fremo för man inte vill ha diskutionerna om att och man kan köra sitt race.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: FREMO nästa?

Inlägg av StaffanWiman »

Vem skulle det vara som bara vill ha, dvs. tillåta att man har, trafikspel? Vem skulle det vara som vill lägga ner Modul syd? Den kan ju i så fall bara gå ur, eller?
Jag vill vara med i både Modul Syd, MMM och Fremo. De utesluter på intet sätt varandra.
/Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: FREMO nästa?

Inlägg av LLJ »

Angående FREMO och publik. Tanken är väl att du som arrangör inte både skall kunna få lokalbidrag från FREMO och kunna ta inträde för publik. Sedan behöver man ibland en deltagaravgift ändå för att täcka lokalkostnaden ifall den är högre än bidraget från FREMO. Som redan sagts räknar man med att inbjudna gäster skall deltaga och inte bara vara där och titta och på så sätt få del av FREMO-gemenskapen.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: FREMO nästa?

Inlägg av StaffanWiman »

Där jag var senast var det en del som kom för att titta också, så så strängt är det väl inte heller. Nu var det ju på en liten ort.
Däremot verkade uppbyggnaden, det rullande materielet och trafikspelet vara enormt noga planerade och genomförda. Imponerad!
/Staffan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: FREMO nästa?

Inlägg av StefanFjällemark »

Jag skall försöka sammanfatta tråden, sen är den låst. Dels för att trådar tenderar att tappa fokus, dels för att diskussionen om FREMO snabbt blir infekterad och polariserad. Helt i onödan.

Så nu tar vi det tydligt, en sak i taget. Jag ber dig läsa sakta och hela inlägget.

TRÄFFARRANGÖREN BESTÄMMER ALLT

Det här verkar inte alla fatta konsekvenserna av. Arrangören bestämmer allt: träffens tema, inriktning och program, teknik, krav på rullande och moduler. Om man ska ha publik eller inte. Om man ska ha trafikspel eller inte. Utrymme för fri körning. FREMO-träff eller inte.

Man tar även ansvar för budget och finansiering av träffen. Det kan göras på flera sätt: deltagaravgifter, inträde för publik, avgifter för säljare på marknad, sponsor eller bidrag från FREMO.

Exempel på träffar med olika finansiering:
- SSM i oktober sponsrades av Skansen och hade 17000 besökare.
- Höglandståg i Nässjö fick in pengar via deltagaravgifter, inträde och avgifter för säljare.
- MMM-träffen i Gimo bekostade med deltagaravgifter.
- americaN-träffen i Fagerhult fick bidrag från FREMO.
- Träffarna i Kil får lokalen gratis, man betalar för fika mm.

Så gillar man inte de träffar som arrangeras finns det bara en sak att säga: Sätt igång med att arrangera en egen träff! Skyll inte på arrangörerna, skyll inte på FREMO, skyll dig själv om det saknas träffar du gillar.

FREMO

Påståenden som att några vill ha in allt under FREMO är både okunnigt och felaktigt. FREMO ersätter inte de existerande föreningarna utan kompletterar. FREMO är en paraplyorganisation som utöver att vara en förening där modulrallare kan utbyta erfarenheter även ger bidrag till lokalhyran för träffar.

Ingen, allra minst FREMO, varken vill eller kan tvinga någon att alla träffar skall vara FREMO. Men i flera fall kan FREMO vara ett alternativ, och det är för de träffar som redan i dag är inriktade på trafikspel och för de som vill arrangera nya trafikspelsträffar. För andra träffar sker finansiering via sponsorer, publik och marknader, och där är det troligen inte aktuellt att FREMO kommer in i bilden.

Att fler FREMO-träffar skulle innebära färre andra träffar är nonsens. Att det arrangeras träffar beror på att någon eller några tar på sig ansvaret och jobbet att arrangera en träff, FREMO eller ej. Så det är bara att sätta igång att arrangera den träff du vill ha.

Väljer man bidrag från FREMO så betalar FREMO-medlemmar ingen träffavgift. För att få bidrag krävs att träffen följer oftast någon av de normer som finns. FREMO-träffar är för medlemmar och därför är publik sällsynt. På FREMO-träffar förekommer ibland viss möjlighet för "fri" körning. Men kom ihåg grundregel 1: TRÄFFARRANGÖREN BESTÄMMER ALLT! även på en FREMO-träff.

MODULSYD

Trots att jag i första inlägget som startade tråden inte nämnde ModulSyd, kom tråden ändå att handla om ModulSyd roll och vara eller icke-vara.

De som startade ModulSyd hade tanken om att föreningen skulle vara en paraplyorganisation för modulrallare i Sverige och arrangera DreamTrack. Så har det inte riktigt blivit. ModulSyd är inte heller en lokalt förankrad förening, till skillnad från t.ex. MMM.

Idag har ModulSyd tre funktioner:
- Ekonomisk garant för modulträffar - läs en träff: Grimslövsträffen.
- Driver ett forum - läs Daniel Bergqvist driver ett forum som han vill slippa.
- Ägare av ett telefonsystem med 9 telefoner.

Inför det kommande årsmötet har flera personer annonserat att de inte vill fortsätta, bland annat nuvarande ordförande Daniel Bergqvist.

Jag (och andra) ställer oss därför frågan om ModulSyds berättigande. Forum kan tas över av en annan förening eller ersättas av befintliga forum som Svenskt MJ Forum och/eller FREMO-forum. Telefonsystemet kan tas över av någon annan förening/person.

Återstår alla pengarna, för ModulSyd har bortåt 100.000 kr i kassan. Dessa pengar kommer från de år föreningen arrangerade DreamTrack. Styrelsen har tidigare beslutat att arrangörer av modulträffar kan ansöka om ekonomisk garanti för *lokalhyran*.

Vi har ett antal aktiva lokala modulföreningar spridda över landet, och hit räknar jag även MMM, som jag anser är en lokalförening för främst Stockholmsregionen. Det är dessa föreningar och i vissa fall privatpersoner som arrangerar de flesta träffar, helt utan stöd från ModulSyd. Men många deltagare är medlemmar i ModulSyd.

Skulle man avveckla ModulSyd är min åsikt att pengarna bör gå tillbaka till de föreningarna efter någon form av fördelningsmodell och kanske öronmärkas att de skall användas till lokalhyror vid träffar. Enligt stadgarna kan styrelsen (inte årsstämman) besluta om hur pengarna skall fördelas.

Alternativet är att ModulSyd blir den paraplyorganisation som var tänkt. Eller att vi skapar en paraplyorganisation för hela svenska MJ-världen. I Danmark har man Dansk Model Jernbane Union (DMJU.dk) som startade redan 1961! I DMJU är det föreningar som är medlemmar, inte individer. 105 föreningar är medlemmar. DMJU är medlem i MOROP. Läs gärna mer på https://dmju.dk

Diskussionen om ModulSyds vara eller icke-vara och framtida inriktning överlåter jag till en separat tråd.

ATT VARA TRÄFFARRANGÖR

Så kommer vi tillbaka till där vi startade: att arrangera träffar.

Daniel har argumenterat för att en liten förening som den i Växjö inte kan ta ekonomiska risker. Jag vill påstå att risken är något man själv kan bestämma över. Jag kontra med ett par exempel.

Träffen i Upphärad arrangerades av tre privatpersoner, medlemmar i FREMO. Vi tog den ekonomiska risken själva, naturligvis efter en grundlig kalkyl och med godkänd ansökan om hyresbidrag från FREMO.

americaN-träffen i Fagerhult arrangeras av en privatperson, med hyresbidrag från FREMO.

Poängen i kalkylen är att den största fasta kostnaden är lokalhyran plus eventuellt andra fasta kostnader t.ex. hyra av utrustning. Alla andra kostnader står normalt i proportion till antalet deltagare. Alla kostnader skall täckas av den deltagaravgift man tar ut. Så risken man tar är att sprida de fasta kostnaderna på ett antaget minimiantal deltagare. Med hyresbidrag från FREMO reduceras denna risk.

Om vi jämför med den senaste träffen i Timmele, så betalades lokalhyran via deltagaravgifter. Vi dividerade hyran med förväntat antal deltagare och lade denna på deltagaravgiften. Utöver detta kunde deltagare boka mat i det omfång de ville. ModulSyd stod som garant och träffen, som blev en succé och lämnade ett hyfsat överskott till ModulSyds kassa.

Skillnaden i kalkylen för Grimslövsträffen är att man utgått från ett visst minsta antal deltagare när man förhandlat med folkhögskolan om annat än lokalhyran, t.ex. mat och logi. Därmed ökar naturligvis risken. Men man måste inte kalkylera på detta sätt.

Kalkylen för Grimslövsträffen har baserats på samma deltagrantal som förra året. Det är också därför styrelsen godkänt budgeten. Eftersom sista datum för anmälan är 15 december, vet vi ännu inte utfallet.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"