FastClock

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FastClock

Inlägg av daniel »

Sekunderna behöver inte visas, men det är bra att visa att klockan går. På min klient har jag en rad med punkter under klockan, där antalet punkter motsvarar sekunderna.

Mvh Daniel
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FastClock

Inlägg av AndersB »

En stor uppdatering av klocksystemet är på gång.
För kommunikationen har vi infört "multicast" vilket är ett sätt för servern att distribuera informationen till klienterna.
Det märks främst på att klinterna nu är självkonfigurerande - dvs man behöver inte längre knappa in IP-adresser m.m.

Klockservern och Android-klienten kan laddas ner nu, PC-klienten och iPhone-klienten inom kort.

För att stödja flera separata klockor i samma nätverk har ett "klocknamn" införts. När man drar igång en klockserver skall den ges ett namn, t.ex. "DT14 N-RE".
Klienter som startas kommer att hitta de olika klockor som finns tillgängliga och man kan då välja vilken tid som skall visas, t.ex. den från "DT14 N-RE".

OBS. Om man ger sig till att starta flera klockservrar på samma maskin, se till att ange olika portar för var och en.

Det här är en rätt stor uppdatering och i flera programvaror samtidigt. Rapportera ev. buggar så fort dom upptäcks.

mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FastClock

Inlägg av AndersB »

På körningen i Hellerup för ett par veckor sedan så användes även den nya iOS-klienten (iPhone/iPad) av ett antal personer och den fungerade utan problem.

På bilden nedan är stockholmsmodulen Carlstad (kommer till DT14) bemannad av danske Jonas med sin iPad.
Bild

Och i vid sin egen Lillehamn använde John en Androidtelefon:
Bild

Några moduler har t.o.m. fått skräddarsydda "klockhållare" bland kortfack, handtagshållare m.m. :)

mvh/anders
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: FastClock

Inlägg av FredrikB »

AndersB skrev:En stor uppdatering av klocksystemet är på gång.
För kommunikationen har vi infört "multicast" vilket är ett sätt för servern att distribuera informationen till klienterna.
Det märks främst på att klinterna nu är självkonfigurerande - dvs man behöver inte längre knappa in IP-adresser m.m.
Är det Multicast DNS och DNS Service Discovery (d.v.s det som Apple kallar för "Bonjour", tidigare "Rendezvous") vi talar om, eller är det något annat, och finns det i så fall dokumenterat någonstans?

Mvh

Fredrik
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FastClock

Inlägg av AndersB »

FredrikB skrev:Är det Multicast DNS och DNS Service Discovery (d.v.s det som Apple kallar för "Bonjour", tidigare "Rendezvous") vi talar om, eller är det något annat, och finns det i så fall dokumenterat någonstans?
Mvh
Fredrik
Nix, inte dom sakerna. Har inget med DNS att göra.
Kallas väl helt enkelt "IP Multicast" eller "IP Multicast UDP" - söker du på det så lär du hitta info.

Fungerar genom att klienterna anmäler (till sin "datorkärna") att dom är intresserade av meddelanden från en viss "multicastgrupp". I vårt fall ( "fastclock" ) heter gruppen "239.50.50.20:2000". Därefter nås klienten av de UDP-meddelanden som fastclock skickar ut.
Flera olika klockservrar kan jobba samtidigt, så meddelandena innehåller namnet på klockservern, t.ex. "NRE DT-14". Klienterna får alltså se till att bara använda meddelanden från "rätt" server.

Tänker du koda lite?
mvhanders
Senast redigerad av 1 AndersB, redigerad totalt 2014 gånger.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: FastClock

Inlägg av daniel »

Här är källkoden till DBFastClock om du har någon nytta av det. Koden för multicast ligger i filen "src/dbfastclock/MulticastClient.java".

Jag har dock fått in några buggrapporter som jag inte hunnit åtgärda än.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
DBFastClock.zip
(381.56 KiB) Nerladdad 331 gånger
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: FastClock

Inlägg av FredrikB »

AndersB skrev:Fungerar genom att klienterna anmäler (till sin "datorkärna") att dom är intresserade av meddelanden från en viss "multicastgrupp". I vårt fall ( "fastclock" ) heter gruppen "239.50.50.20:2000". Därefter nås klienten av de UDP-meddelanden som fastclock skickar ut.
OK, tackar för klargörandet. Får läsa på lite om multicast, verkar det.
AndersB skrev:Tänker du koda lite?
Sedan tidigare hade jag en knappt påbörjad iOS-klient som låg och skvalpade i versionshanteringssystemet. Eftersom jag jobbar på konsultbasis och f.n. saknar uppdrag ägnar jag min tid åt lite kompetensutveckling hemma på kammarn. Då blev det här ett väldigt lämpligt projekt, och jag har i alla fall kommit en bit på väg.

Har dock ingen egen Windows-maskin att köra servern på, men det skall väl inte vara ett oöverstigligt problem. Någonstans i bekantskapskretsen borde det finnas något gammalt ök som står och skräpar. Mina egna gamla ök gick till skrot härom året.

Vi får väl se vartåt det bär. :)

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: FastClock

Inlägg av FredrikB »

daniel skrev:Här är källkoden till DBFastClock om du har någon nytta av det. Koden för multicast ligger i filen "src/dbfastclock/MulticastClient.java".
Nedtankat. Tack!

Mvh

Fredrik
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FastClock

Inlägg av AndersB »

FredrikB skrev: Har dock ingen egen Windows-maskin att köra servern på, men det skall väl inte vara ett oöverstigligt problem.
Mvh
Fredrik
Kanske finns en android-telefon liggande nånstans? Den kan du också använda som server.

mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: FastClock

Inlägg av AndersB »

En ny version av iPhone-klienten finns att hämta nu.
Det nya är naturligtvis stöd för "multicast".
Magnus (som gjort den) har testat igenom den lite snabbt, så ni som har sådana telefoner får gärna testa mer.
mvh/anders

PS. Vad multicast innebär för våra klockor står en bit upp i ett inlägg. DS
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"