Modulbenlås

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Modulbenlås

Inlägg av Gissberg »

Jag har alltid tyckt det varit bökigt fästa modulbenen i modulen med skruvar och vingmuttrar och funderade ut en helt annan lösning där det tar ett par sekunder att fästa ett modulben. Tänkte här dela med mig hur jag gjorde:
https://youtu.be/iS2oY8FAQMQ
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Modulbenlås

Inlägg av SethSwede »

Bra idé Janne. Fin video med tydliga instruktioner
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Modulbenlås

Inlägg av Gissberg »

Tack för det Seth. Jag köpte hem 12 färdigkapade aluminium fyrkantsrör och 12 gänginsatser med ratt att fästa i botten. Detta till de tre moduler jag har på gång. Men jag tycker excenterlåset fungerar så bra att jag funderar starkt på att byta ut ben och fästen på gamla moduler där det går. Att slippa lösa skruvar, brickor och vingmuttrar som jämt rullar iväg när man med ena handen håller upp modulen är värt en hel del, speciellt om man har många moduler att resa/plocka ned.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulbenlås

Inlägg av UBJ »

Har du hittat något bra pris på excenterlåsen?
På Tibro satte jag islagsmuttrar istället för lösa vingmuttrar och brickor, då behöver jag bara skruva i en bult.

Mvh UB
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1512
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Modulbenlås

Inlägg av RobertKlarén »

En strålande lösning.

Men borde inte friktionen mellan ben och kloss vara nog? Då skulle men kunna sätta höjden utan att behöva kräla på golvet för finjustering.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1157
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulbenlås

Inlägg av AlexanderEhn »

Såg videon direkt när du lade upp den!

klart inspirerande lösning!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Modulbenlås

Inlägg av Gissberg »

RobertKlarén skrev: 2017-12-27, 22:00 En strålande lösning.

Men borde inte friktionen mellan ben och kloss vara nog? Då skulle men kunna sätta höjden utan att behöva kräla på golvet för finjustering.
Har man låst fast benet med excenterlåset får man ta i ordentligt för att rubba eller dra i benet. Men man kan naturligtvis höja och sänka modulen med benet istoppat innan man låser fast det. Sätter man inte dit gänginsats med vridratt får man tänka på att benet måste vara lite längre.

Videon ligger även på svenskt mj-forum där det diskuterats vad lösningen kostar. Excenterlås finns mellan 20-40 kronor, gänginsats med ratt vill jag minnas för en tia. Däremot är aluminiumrören rätt dyra.
Jag köpte dom på nätet utan att kolla runt efter bästa pris och dom såldes antingen 1 meterslängd eller 2 meter och jag behövde 1,25 meter (som dom kapade till) men fick betala för 2 meter så varje ben kostade då 96 kronor. Vet någon var man hittar bättre pris hojta gärna till för jag tänker skaffa fler.
https://www.maskindelen.se/category/aluminium-3

Alternativt kan man ju använda ben av trä istället. Har inte provat det, möjligen kan 25x25 träben vara lite rangligt men med kraftigare ben skulle det ju fungera. Excenterlåskonstruktionen skulle bli aningen större bara.
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Modulbenlås

Inlägg av Nicke »

Strålande idé Janne !

Jag tror 25x25 träben räcker bra. det kan vara lite vingligt är modulen står för sig själv, men när den väl skruvas ihop med fler så blir det stadigt.

För att öka friktionen kan man limma lite sandpapper på den fasta klossen.

Jag provade även en liten vidareutveckling med ett gångjärn, känns som att det blir färre delar och enklare att få ihop.
(Klossen sitter på andra ledden, men det är bara för testen, den ska sitta i samma riktning som benet)
Bild
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbenlås

Inlägg av LLJ »

Ser inte varför du behöver gångjärnet? Blir än färre delar utan det.

/Lars
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Modulbenlås

Inlägg av Nicke »

Det behövs något som håller den lilla biten på plats, men låter den röra sig mot/från excenterlåset.
(Jag provade även att sätta den lilla vinkeln direkt i modulbenet, men dels försvinner möjligheten till höjdjustering, dels behövs ändå något som håller fast benet mot modulsidan, bara excenterlåset räcker inte)
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"