Någon intresserad av Märklinprylar???

Allmäna diskussioner och information
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Någon intresserad av Märklinprylar???

Inlägg av PerJohansson »

Har en hel del liggande som jag antingen vill sälja, eller byta mot 2-R-material. Finns Lok, vagnar, räls, kontaktledningsmaterial, signaler och mycket annat. C-räls rör det sig om, och signaler och lok är digitala.

Per Johansson.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Någon intresserad av Märklinprylar???

Inlägg av StaffanWiman »

Jag har ju ingen aning om vad du har, men nedanstående är sådant som jag så småningom hade tänkt köpa:
Något gammalt tyskt person- eller snälltågsånglok, epok I till III, helst tenderlok (Schlepptenderlok) P8 eller Br18. Helst alltså äldre än "DB", gärna Länderbahn av något slag.
Lite granna böjd räls med stor radie (kan inte Märklins rälssorter, men det måste vara någon som går at köra 2R på också). Jag planerar att bygga flera kurvmoduler och skulle helst se att de kan användas både vid 2 och 3R-körningar.

Staffan
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Någon intresserad av Märklinprylar???

Inlägg av PerJohansson »

Hej.

C-rälsen är ju helt okej att köra 2-R på. Är den med färdiga banvallen. Liknande Rocos. Har utav alla radier Märklin har, så det borde absolut inte vara några problem. Har nog redan färdigklippta också, så då är de klara för 2-R. Beträffande lok är nog det enda jag har i den vägen ett Br 18.4 från DRG. Nummer 37183 hos Märklin. Endast provkört. :-)


Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Någon intresserad av Märklinprylar???

Inlägg av LLJ »

@Staffan: jag skulle inte satsa på kurvor i C-räls om de har radie under 1000 mm.

/Lars
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Någon intresserad av Märklinprylar???

Inlägg av PerJohansson »

Och då finns bara ett alternativ. Motkurvan till slanka växeln. 1114.6 mm radie har jag för mig det är på den.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Någon intresserad av Märklinprylar???

Inlägg av StaffanWiman »

Loket du nämnde är precis ett sådant som jag sökte. Vad vill du ha för det?

När det gäller rälsen, så investerar man ju så mycket arbete i att tillverka en modul (jag tillhör inte de vana och händiga som fixar sådant på en kafferast) så jag vill absolut inte ha räls som inte är optimal. Min första och hittills enda kurva har radien 120 cm med flexräls och den är bara 2R. Skillnaden mot motkurvan som du nämnde är ju marginell. Hur många grader är varje rälsbit?

Staffan
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Någon intresserad av Märklinprylar???

Inlägg av PerJohansson »

Instämmer. Är inte heller någon van byggare. Men förhoppningsvis lär man sig med tiden. 12.1 grad har jag för mig. Någon kanske vet bättre. Loket behöver jag ha 2300:- för. :-)
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Någon intresserad av Märklinprylar???

Inlägg av Nicke »

12,1 grader stämmer bra.
4 bitar ger 48,4 vilket bara ger lite spill om man bygger en 45graders kurva (eller helst två...)
3x30 grader är inte så dumt heller, men då går det år en bit extra (3x3 isf 2x4)
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"