Snickra i plywood

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Snickra i plywood

Inlägg av MickeWestberg »

Nu är jag också nybörjare som Lars Robert, har bara byggt strax under 20 moduler så nån större erfarenhet har jag inte. De flesta jag byggt är en blandning av 10mm mdf och plywood, plywood är det i köpegavlarna och mdf på sidorna. Kapar raka snitt med en hederlig cirkelsåg. Eftersom mina moduler mest har kurviga sarger så blir det sticksåg. Mdf är nog mitt favoritmaterial hittills, stumt och rakt. Skiter fullständigt i vikten, stadgar upp med tvärreglar 45x45.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Snickra i plywood

Inlägg av UBJ »

Jan, är du nöjd med sågen?
Tror du det går att såga 5 mm lister ur tex lind 1-2 mm tjockt?
Jag tänker att man skulle kunna fästa den uppåt vänd i en plan skiva och göra ett sågbord av det hela.

Jag köpte Proxxons lilla bordssåg och den är bra till balsa men det går väldigt långsamt att såga lind.
Proxxons stora kostar ca 4500:-.

Ursäkta urspårade frågan men på sidan 4 i tråden kanske det är ok.

Jag tänkte bygga träbåtar av listerna. Balsan bygger jag timmerkåkar av i skala 0 och Proxxons lilla såg har jag redan sparat in efter att ha kapat upp ett antal balsaflak.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Snickra i plywood

Inlägg av JanFrelin »

UBJ skrev: 2020-08-11, 17:18 Jan, är du nöjd med sågen?
Tror du det går att såga 5 mm lister ur tex lind 1-2 mm tjockt?
Jag tänker att man skulle kunna fästa den uppåt vänd i en plan skiva och göra ett sågbord av det hela.

Jag köpte Proxxons lilla bordssåg och den är bra till balsa men det går väldigt långsamt att såga lind.
Proxxons stora kostar ca 4500:-.

Ursäkta urspårade frågan men på sidan 4 i tråden kanske det är ok.

Jag tänkte bygga träbåtar av listerna. Balsan bygger jag timmerkåkar av i skala 0 och Proxxons lilla såg har jag redan sparat in efter att ha kapat upp ett antal balsaflak.
Jag är nöjd med sågen, men jag gissar att 2mm material är lite för fint för sågbladen. Den fungerar utmärkt till 10 mm plywood.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Snickra i plywood

Inlägg av LLJ »

Lite OT:
Jag köpte en Ryobi 18CS cirkelsåg
samt en fintandad 40 tänders klinga. Ger fina snitt samt är smidig att kapa till bitar med. Har använt den till mina "hemma-moduler" i skala 0.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"