Timmele 2014 - AmN Trafikspel

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Timmele 2014 - AmN Trafikspel

Inlägg av RobertKlarén »

OlleLindskog skrev:Jag har dekalerat upp de sista kolvagnarna, så jag har med mig 32 st och jag tar med mig 16 laster till dem. Tanken mellan hamnen och LCM var väl att byta vagnarna och gå tillbaka medan Robbans lastar och går tillbaka fullt?
Att byta vagnar var kanske inte den initiala tanken men nu när jag tänker på det är det ju det mest logiska.
OlleLindskog skrev:Robert: Har inte du Atlasvagnar till ditt koltåg? Jag kan visa dig hur jag ordnade mina laster, det är "skitlätt".
Jag har 16 lastade och vädrade vagnar. Jag tar med hela min vagnpark. Det ska bli intressant att se hur man byter "skitlätt"
OlleLindskog skrev:Tåg #70/71 antar jag är ett litet passagerartåg.... och kommer att göra så tills jag kan gå in och titta. I så fall blir det ett B&O med en GP9-TT och tre vagnar. Vill ni hellre ha et NYC så säg till ;).
Du har helt rätt i ditt antagande och jag har inga speciella preferenser vad avser bolag. Det är helt upp till dig som tågansvarig.
OlleLindskog skrev:Jag programmerade om alla lok som skall med och lade in rätt adresser på de FRED'ar jag har. Jag kommer att ta med en UT4, men min DT402 får stanna hemma. Något hände med den på DT14, så nu funkar den inte som den skall. Vi får se till att vara försiktiga med varandras prylar... kanske tom behandla dem som vi vill ha våra egna behandlade ;).
Jag förutsätter att alla är försiktiga men att olykan (och oförståndet) ibland är framme. Tappar man något är det uppenbart och man får gå med mössan i hand till prylens ägare och erbjuda ersättning men om en inställning eller programering inte fungerar är det kanske svårare att uppfatta att man felat. Helt klart ska man i vilket fall behandla andras prylar ännu försiktigare än sina egna.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Timmele 2014 - AmN Trafikspel

Inlägg av RobertKlarén »

AmN - Trafik och kommunikationsrutiner

Bilagt finner ni några tankar på rutiner kring hur vi kommunicerar under ett trafikspel. Redan nu gör vi huvudsakligen på det här viset men det kan vara bra att ha det på pränt både för nya AmN:are och de som är lite mer erfarna.
AmN - kommunikations regler och rutiner.docx
(14.01 KiB) Nerladdad 268 gånger
Synpunkter?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Timmele 2014 - AmN Trafikspel

Inlägg av RobertKlarén »

OlleLindskog skrev:Ta du bara dina 16 vagnar. Jag kommer att kunna ordna lasten så det funkar (det tar bara lite tid).

Jag kommer inte ihåg hur du hade lagt upp det, men jag tog förgivet att C&O lämnar gruvan med ett fullt tåg (förmodligen lastat sent på kvällen innan), N&W kommer och lastar medan C&O är i hamnen och lastar av och framåt kvällningen kommer C&O tillbaka med ytterligare tomvagnar.... så hade jag gjort om jag drev en gruva (förutsatt att det gick att bryta så mycket per dag....). Vi bör se till att ha en lite låda till lasterna. Då kan vi bära med os dem tillbaka till gruvan medan vi kör, eller när vi får en paus i körandet.

/Olle
B&O lämnar hamnen med tomvagnar för att fylla på i gruvan. N&W går ungefär samtidigt mot Canada med lastat tåg.

B&O sedan tillbaka samma dag med lastat tåg till Lillehamn och Canadatåget (troligen ett annat som ser förvirrande lika ut som det lastade) komme rtillbaka till gruvan för påfyllning.

Om Lillehamns turen ska vara två vagnsset eller ett som man lastar och lossar får du avgöra. Låt mig veta så försöker jag ta med det i körordern.

Men vi får leva med upplägget, nu ändrar jag inget fundamentalt. Då får jag hjärtinfarkt på riktigt.


//Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Timmele 2014 - AmN Trafikspel

Inlägg av MickeC »

Förberedelsena snurrar på, en hoper vagnar klara, ett par reefers, fler boxcars och lite blandat. det borde räcka för att fylla upp lite tåg...
CIMG2890w.jpg
CIMG2890w.jpg (198.99 KiB) Visad 5065 gånger
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Timmele 2014 - AmN Trafikspel

Inlägg av RobertKlarén »

MickeC skrev:Förberedelsena snurrar på, en hoper vagnar klara, ett par reefers, fler boxcars och lite blandat. det borde räcka för att fylla upp lite tåg...
CIMG2890w.jpg
Lite tankvagnar kanske?

Kul att du är på hugget Micke. Själv är jag ruggigt nervös inför trafikspelet...har jag tänkt på allt, blir det kul, kommer det att köra ihop sig Pine Hill. Det är en grym jury som kommer att bedöma..
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Timmele 2014 - AmN Trafikspel

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Jag bekräftar att jag bara har mitt UP-lok som dessutom har fel koppel (jag orkar inte/hinner inte) kolla upp byte, men märket är Lifelike och det ser ut som att det finns en socket i vilken själva kopplen är inskjutna i, så kanske råkar någon av er på plats ha ett par koppel över som jag får köpa. Eller så har ni inte det och då är det bra med det också. Jag menar, det går fler tåg!

Vad gäller starka varor Per, så kan jag meddela att en liter är införskaffad och att jag därför emotser att du tar med dig en hundring, eller två lappar på femtio. Ja, hundra kronor går också bra förresten, gärna i i guld, med safirer och smaragder.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Timmele 2014 - AmN Trafikspel

Inlägg av MickeC »

RobertKlarén skrev:
Lite tankvagnar kanske?

Kul att du är på hugget Micke. Själv är jag ruggigt nervös inför trafikspelet...har jag tänkt på allt, blir det kul, kommer det att köra ihop sig Pine Hill. Det är en grym jury som kommer att bedöma..
Tankvagnar är tyvärr en bristvara (än så länge)...

Det är väl inget att oroa sig för, det är bara att skylla på tågbesättningar mm som inte gör som dom skall ;)

Efter mötet eller under om det finns tid kan vi ju dryfta lite koncept och riktlinjer för att underlätta för framtida planering. Din grunduppställning du gjort nu tycker jag är bra och en bra grund att fortsätta på, då minskar ju arbetet efterhand...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Timmele 2014 - AmN Trafikspel

Inlägg av MickeC »

JohnLeijonhufvud skrev:Jag bekräftar att jag bara har mitt UP-lok som dessutom har fel koppel (jag orkar inte/hinner inte) kolla upp byte, men märket är Lifelike och det ser ut som att det finns en socket i vilken själva kopplen är inskjutna i, så kanske råkar någon av er på plats ha ett par koppel över som jag får köpa. Eller så har ni inte det och då är det bra med det också. Jag menar, det går fler tåg!
Jag skall kolla vad jag har i lådorna som kan passa...

Är du intresserad har jag med lite vagnar som är till salu bl a ett par UP grainhoppers mm
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Timmele 2014 - AmN Trafikspel

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Alltså UP Grain Hoppers passar ju både loket och Lillehamn... Men jag kör ju europeiskt ju. Ta gärna med dem för påseende om det inte blir bökigt. Jag har dock inte koll på vad lämpligt pris är eller om det är belopp som jag är beredd att betala.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Timmele 2014 - AmN Trafikspel

Inlägg av PerJohansson »

Har inte Rickard tankvagnar? Jag har med några i alla fall. Vad gäller dryftande av riktlinjer för trafikspel så vet jag inte om vi ska ge oss in i att dra upp sådana. Som jag känner det så har ju alla lite olika tänk vad gäller detta, och olika bolag betedde sig på olika sätt. En bra grund kan ju vara bra att ha, men jag tror på tanken att trafikspelsläggaren bestämmer. Själv skulle jag i framtiden kunna tänka mig att vi blev mer bolagstänkande. T.ex, B&O, C&O och NW huserar på en del. CB&Q och GN på en annan. Milwaukee är naturligtvis inblandade lite överallt i både gods och personbefordran. Lokbyten och annat på Yardar. Men detta kanske är överkurs. :)


Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Skriv svar

Återgå till "Planering Timmele 2014 (ModulSyd är arrangör)"