Sida 4 av 6

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-09-01, 11:04
av MickeC
LLJ skrev:Med snälltåg syftade jag på snabbt persontåg (sth 130).
...

/Lars
Enligt din definition har vi inte haft några svenska dieseldragna snälltåg (eller med ånglok ;) )

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-09-01, 11:12
av LLJ
Det var det som var poängen, att loket inte passade för uppgiften.
Definitionen för snälltåg har väl dessutom ändrats under tidens gång.

/Lars

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-09-11, 21:44
av DanCarlsson
Hej igen!
Fortsätter mina försök att få till de dokument som krävs (?) för en trafikplats i Timmele med ännu en version av stationsdatabladet för Malmå station. Denna version är lika som version två, förutom att jag har lagt till om de olika godsslagen skall vara avgående eller ankommande.
Vilken är bäst? Version 1 som är liknande Fremos version, version 2 som inte styr gods alls, eller version 3 som bara milt påverkar trafikspelsupplägget? :?

Nästa fråga som jag saknar svar på är vad som krävs när det gäller fraktsedlar? Antal totalt/träff? Vilket av "mitt" gods skall vart? D.v.s. hur fyller jag i fraktsedlarna? Hur många av mina, i version 1 av stationsdatabladet, avgående vagnar får plats i det planerade trafikspelet? Dessutom bör ju epok och konjunktur spela in på antal vagnar, men det är kanske (?) överkurs. Tänker om vi t.ex. kör epok 5 (nutid) så är Malmå indragen som trafikplats, och ingen trafik förekommer... 8-) :lol: :oops:

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-09-13, 19:05
av UrbanJohansson
DanCarlsson skrev:Hej igen!
...
Vilken är bäst? Version 1 som är liknande Fremos version, version 2 som inte styr gods alls, eller version 3 som bara milt påverkar trafikspelsupplägget? :?
....
Tänker om vi t.ex. kör epok 5 (nutid) så är Malmå indragen som trafikplats, och ingen trafik förekommer... 8-) :lol: :oops:
Hej Dan!

Mitt förslag är att du ska ha ett så detaljerat "Stationsdatablad" som möjligt. Därför att:
- Trafikspelsplaneraren (Tsp) kan då beräkna lämpligt antal tåg som har vagnsutbyte på stationen.
- Avsätta lämplig tid för växling, det gäller att stationspersonalen hinner med.
- Tsp kan också beräkna grovt hur många "personal" som behövs i trafikspelet + ev växellok.
- Andra deltagare kan genom stationsdatabladet få reda på om man har lämplig gods till/från din station.
- Notera också om du har snävare radie än 1 000 mm på något spår - det underlättar vid ban- & trafikplanering.
- Gör gärna 1 stationsdatablad per trafikspels epok.

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-09-13, 20:52
av DanCarlsson
OK!
Alltså är version 1 bäst av de tre, fast jag skall göra några varianter. Nuvarande variant får representera epok 3 (1948-67), efter det, i epok 4, är gruvan och hyttan nerlagd och det råder allmän lågkonjunktur, och i epok 5 förekommer ingen vagnslasttrafik alls. I epok 6 (2010->) är Malmås infartsväxlar klovade, och trafikplatsen indragen! ;)

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-09-13, 22:14
av LLJ
Varför inte en mer positiv utveckling?

/Lars

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-09-13, 23:05
av DanCarlsson
Skulle man ju kunna om man ville, men efterliknar "verkligheten"så... ;-)
Malmå:s stationsbeskrivningar, epok 3-6:

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-09-14, 10:31
av Magnus
Vad nu! Sågsten är inte uppriven, där är full (nästan) aktivitet fortfarande :o

Magnus

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-09-16, 21:23
av ErikKuiper
Nu har jag återhämtat mig efter Tumbaträffen så nu har jag tagit och tittat över trafikspelet för Timmele. Det blev ett snälltågspar till och fyra extratåg. Hur extratågen används bestämmer vi på träffen. De olika tågen kan antingen vara som vilket trafikspelståg som helst, eller så kan någon köra med ett eget tåg i spelet. Det går dessutom bra att ändra hur extratågen hanteras mellan de olika trafikdygnen. Min rekommendation är att vi inte kör med extratåg första trafikdygnet.

/Erik

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Postat: 2014-09-17, 07:09
av LLJ
Vad för maxlängd har vi på extratågen (i cm)?
Kan vara bra att veta.

Och det är väl en fördel om man kör med eget tåg att man kör ett tågpar, så att man kommer tillbaka till utgångsstationen.

/Lars