Timmele 2014 - Trafikspel H0

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:Med snälltåg syftade jag på snabbt persontåg (sth 130).
...

/Lars
Enligt din definition har vi inte haft några svenska dieseldragna snälltåg (eller med ånglok ;) )
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av LLJ »

Det var det som var poängen, att loket inte passade för uppgiften.
Definitionen för snälltåg har väl dessutom ändrats under tidens gång.

/Lars
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av DanCarlsson »

Hej igen!
Fortsätter mina försök att få till de dokument som krävs (?) för en trafikplats i Timmele med ännu en version av stationsdatabladet för Malmå station. Denna version är lika som version två, förutom att jag har lagt till om de olika godsslagen skall vara avgående eller ankommande.
Vilken är bäst? Version 1 som är liknande Fremos version, version 2 som inte styr gods alls, eller version 3 som bara milt påverkar trafikspelsupplägget? :?

Nästa fråga som jag saknar svar på är vad som krävs när det gäller fraktsedlar? Antal totalt/träff? Vilket av "mitt" gods skall vart? D.v.s. hur fyller jag i fraktsedlarna? Hur många av mina, i version 1 av stationsdatabladet, avgående vagnar får plats i det planerade trafikspelet? Dessutom bör ju epok och konjunktur spela in på antal vagnar, men det är kanske (?) överkurs. Tänker om vi t.ex. kör epok 5 (nutid) så är Malmå indragen som trafikplats, och ingen trafik förekommer... 8-) :lol: :oops:
Bilagor
Malmå_stationsdatablad_ver3.pdf
(91.32 KiB) Nerladdad 298 gånger
Dan.
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av UrbanJohansson »

DanCarlsson skrev:Hej igen!
...
Vilken är bäst? Version 1 som är liknande Fremos version, version 2 som inte styr gods alls, eller version 3 som bara milt påverkar trafikspelsupplägget? :?
....
Tänker om vi t.ex. kör epok 5 (nutid) så är Malmå indragen som trafikplats, och ingen trafik förekommer... 8-) :lol: :oops:
Hej Dan!

Mitt förslag är att du ska ha ett så detaljerat "Stationsdatablad" som möjligt. Därför att:
- Trafikspelsplaneraren (Tsp) kan då beräkna lämpligt antal tåg som har vagnsutbyte på stationen.
- Avsätta lämplig tid för växling, det gäller att stationspersonalen hinner med.
- Tsp kan också beräkna grovt hur många "personal" som behövs i trafikspelet + ev växellok.
- Andra deltagare kan genom stationsdatabladet få reda på om man har lämplig gods till/från din station.
- Notera också om du har snävare radie än 1 000 mm på något spår - det underlättar vid ban- & trafikplanering.
- Gör gärna 1 stationsdatablad per trafikspels epok.
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av DanCarlsson »

OK!
Alltså är version 1 bäst av de tre, fast jag skall göra några varianter. Nuvarande variant får representera epok 3 (1948-67), efter det, i epok 4, är gruvan och hyttan nerlagd och det råder allmän lågkonjunktur, och i epok 5 förekommer ingen vagnslasttrafik alls. I epok 6 (2010->) är Malmås infartsväxlar klovade, och trafikplatsen indragen! ;)
Dan.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av LLJ »

Varför inte en mer positiv utveckling?

/Lars
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av DanCarlsson »

Skulle man ju kunna om man ville, men efterliknar "verkligheten"så... ;-)
Malmå:s stationsbeskrivningar, epok 3-6:
Bilagor
Malmå_stationsdatablad_ver1_epok_3.pdf
Epok 3, högkonjunktur!
(93.34 KiB) Nerladdad 290 gånger
Malmå_stationsdatablad_ver1_epok_4.pdf
Sämre tider...
(93.33 KiB) Nerladdad 278 gånger
Malmå_stationsdatablad_ver1_epok_5.pdf
Nästan övergiven. Bara enstaka bevakningtillfällen per år förekommer.
(93.32 KiB) Nerladdad 289 gånger
Malmå_stationsdatablad_ver1_epok_6.pdf
Prexis som dagen Bredsjö! Malmå är inte längre någon trafikplats, och sidobanan mot Sågsten är uppriven sedan länge!
(46.49 KiB) Nerladdad 284 gånger
Dan.
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 308
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Borås

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av Magnus »

Vad nu! Sågsten är inte uppriven, där är full (nästan) aktivitet fortfarande :o

Magnus
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av ErikKuiper »

Nu har jag återhämtat mig efter Tumbaträffen så nu har jag tagit och tittat över trafikspelet för Timmele. Det blev ett snälltågspar till och fyra extratåg. Hur extratågen används bestämmer vi på träffen. De olika tågen kan antingen vara som vilket trafikspelståg som helst, eller så kan någon köra med ett eget tåg i spelet. Det går dessutom bra att ändra hur extratågen hanteras mellan de olika trafikdygnen. Min rekommendation är att vi inte kör med extratåg första trafikdygnet.

/Erik
Bilagor
Timmele 2014 Tåggrafer v1.0 2014-09-16.pdf
(31.01 KiB) Nerladdad 286 gånger
Timmele 2014 Köruppdrag v1.0 2014-09-16.pdf
(16.3 KiB) Nerladdad 288 gånger
Timmele 2014 Lokomlopp v1.0 2014-09-16.pdf
(15.3 KiB) Nerladdad 312 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av LLJ »

Vad för maxlängd har vi på extratågen (i cm)?
Kan vara bra att veta.

Och det är väl en fördel om man kör med eget tåg att man kör ett tågpar, så att man kommer tillbaka till utgångsstationen.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Planering Timmele 2014 (ModulSyd är arrangör)"