Timmele 2014 - Trafikspel H0

Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av Eke »

Låter bra! Är det ett virtuelt lokstall då och man ställer loken på bordet bredvid?

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av LLJ »

Även om det är en kul ide med "virtuellt lokstall" ser jag vissa problem:
1) Onödiga lyft av lok med händerna (delar kan trilla av, lok kan tappas i golvet)
2) Om man vill köra ett eget lok, så kanske man ställer dit det för detta köruppdraget, och sedan lyfter av det igen. Då måste ett "ersättningslok" + körhandtag bäras från utgångsbangården till slutdestinationen med skaderisk enligt punkt 1. Om man inte flyttar med ett lok får man obalans i lokomloppen och lok kan saknas för senare tåg.

Dvs. fritt val bland tillgängliga lok, som står på spår är ok för min del (körhandtaget följer loket)
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av DanCarlsson »

Hej igen!
Tidigare i tråden bifogade jag den första versionen av stationsdatabladet för Malmå stationsmodul. Efter diskussioner idag runt stationen idag så funderade vi (noviser på trafikspel iofs.) varför man inkluderar så mycket information som påverkar/ingår i trafikspelen? Jag tänker då på littera på vagnar till olika spår, samt antal ank/avg vagnar per vecka främst.
Jag har nu gjort ett annat förslag på stationsdatablad som mer förklarar stationens spår och kapacitet, samt ger "tips" om vart olika tänkbara godsslag skall.
Malmå_stationsdatablad_ver2.pdf
Malmå stationsdatablad, version 2
(90.32 KiB) Nerladdad 279 gånger
Vad tror och tycker ni erfarna trafikspelare om detta?
Dan.
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av plj »

Jag har bara två frågor. Varför ange ett spårs kapacitet med antal axlar? Det står visserligen "(Gsh)". Hur många unga vet i dag vad en Gsh-vagn är/var? Och hur lång den är? Det vore bättre med att ange det hela i cm (eller mm) tillgängligt spår. På vagnskorten står "Löb"= längd över buffertar så (med tillägg för kopplen) kan man se hur många vagnar man kan ställa upp. Vad är "Lantan"? Är det någon förkortning?
PLj
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av DanCarlsson »

Då ska vi se!
1. Historiskt angav man alla tåg i antal axlar, och inte i meter. Men jag håller med, det är ju skillnad på en Gsh och Hbis t.ex! Att jag ändå valde att ta med antal axlar var dels för att förlagan till detta dokument hade det (Mariefred, en Fremommodul), dels för att det är ett väldigt enkelt sätt, om än osäkert, att bestämma längden på ett tåg. Men beroende på vilken epok som trafikspelet är tänkt att efterlikna så är det ibland (epok 1-3?) ganska träffsäkert.
2. Lantan, en sällsynt jordartsmetall som bl.a. finns i Norberg, är en anpassning av frakter efter en uppdiktad verklighet, hämtad från J.G.N. Bergfors retrodeckare I dunklet döden http://www.adlibris.com/se/bok/i-dunkle ... 9155260712 En bok som jag verkligen kan rekommendera! I boken behandlas, utan att avslöja för mycket, bl.a. hur (och varför) Lantan fraktas från Norberg. Och eftersom omslagsbilden på boken visar Åsgruvan, som är den gruvan som vi har valt att placera på Malmå, ja då kändes det naturligt att lägga till Lantan som avg. last! ;)
Dan.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av ErikKuiper »

Eke skrev:Är det ett virtuellt lokstall då och man ställer loken på bordet bredvid?
Jag har tänkt mig att loken ska stå på spåren så vi slipper alla lyft som Lars nämner. Jag inser dock att vi inte har några lämpliga lokstall i magasinen så att köra in alla lok till ett eller två stickspår blir inte heller så bra när någon vill komma åt det innersta loket. För att ha möjlighet att byta lok, men begränsa problemet med att komma åt loken så är mitt förslag att alla tåg i magasinen ska ha ett lok tillkopplat, men att det är tillåtet att byta ut detta lok mot något annat (som står i magasinet).
LLJ skrev:Om man vill köra ett eget lok, så kanske man ställer dit det för detta köruppdraget, och sedan lyfter av det igen. Då måste ett "ersättningslok" + körhandtag bäras från utgångsbangården till slutdestinationen med skaderisk enligt punkt 1. Om man inte flyttar med ett lok får man obalans i lokomloppen och lok kan saknas för senare tåg.
Detta kan vara ett problem. Mitt förslag är att man bara får köra med eget lok om man antingen kommer tillbaka till ursprungsmagasinet och då kan koppla på det lok som tåget hade innan man kopplade på sitt eget lok, eller om man slutar i ett annat magasin först kontrollerar att det finns ett oanvänt lok där som kan kopplas på tåget vid ankomst då det egna loket kopplas från.

Jag ska fundera lite mer på detaljerna i veckan.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av LLJ »

Det är ju inte bara att det skall finnas lok, det skall vara av passande typ också.
Blir lite fel att dra ett timmertåg med en Ub eller snälltåg med T44.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av daniel »

Är snälltåg med T44 fel? T43 har ju i vart fall använts för snälltåg på oelektrifierade linjer. Men jag förstår din poäng, en Ub framför ett långt timmertåg hade definitivt sett konstigt ut.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av MickeC »

daniel skrev:Är snälltåg med T44 fel? T43 har ju i vart fall använts för snälltåg på oelektrifierade linjer...

Med vänlig hälsning
Daniel
T44 har dragit persontåg Borlänge-Mora som ersättare(?) till ordinarie T41, viktigt är bara att inte glömma tågvärmefinkan...

T43 drog vissa persontåg Halmstad-Nässjö.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele 2014 - Trafikspel H0

Inlägg av LLJ »

Med snälltåg syftade jag på snabbt persontåg (sth 130).
Har man tågvärmevagn, så kan i princip vilket fordon som helst dra persontåg. Dock är dessa ovanliga i modell.
Och det har förekommit Ub i lokalgodståg, dock ganska sällan ;)

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Planering Timmele 2014 (ModulSyd är arrangör)"