Timmeleträffen 2014 - AmericaN

Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 995
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Timmeleträffen 2014 - AmericaN

Inlägg av jhjelm »

RobertKlarén skrev:Har skapat vagnstransportlåda där inkråmet består av tillskuret liggunderlag med mellanväggar som satts fast med smältlim.

Tack Jonas Hjelm för tipset, det funkade utmärkt
Varsågod. Vill ha bildbevis. :) Hur många vagnar får du plats med?

Sedan undrar jag var du hade beställt isopropylalkohol och vad flaskan hette?

Med vänlig hälsning, Jonas

Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Timmeleträffen 2014 - AmericaN

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Kjrll. Com har 1l. Isopropyl för typ 100 kr. Ska jag ta med några flaskor till någon? Jag passerar Kjell&company dagligen så det är inget besvär (om det inte blir tal om 10-tals liter förstås)

http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... -ml-p18356
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1248
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Timmeleträffen 2014 - AmericaN

Inlägg av RobertKlarén »

JohnLeijonhufvud skrev:Kjrll. Com har 1l. Isopropyl för typ 100 kr. Ska jag ta med några flaskor till någon? Jag passerar Kjell&company dagligen så det är inget besvär (om det inte blir tal om 10-tals liter förstås)

http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... -ml-p18356

Precis, Kjell & Co har grejjor för partyt. Men John, du behöver väl inte köpa, du ska ju ägna dig åt "hemm(a)körning.
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Timmeleträffen 2014 - AmericaN

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Mäh! Det var ju bara av ren välvilja jag erbjöd er att få hemkört. ;-) Jag har redan försett mig och har nog 9.5 dl kvar fortfarande.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen

PerJohansson
Inlägg: 634
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Timmeleträffen 2014 - AmericaN

Inlägg av PerJohansson »

Jag tar gärna en flarra, John. Men bara om det verkligen inte ställer till extra jobb för dig. :)


Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Timmeleträffen 2014 - AmericaN

Inlägg av MickeC »

Arbetet fortsätter med Tågmagasin
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1248
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Timmeleträffen 2014 - AmericaN

Inlägg av RobertKlarén »

jhjelm skrev:
RobertKlarén skrev:Har skapat vagnstransportlåda där inkråmet består av tillskuret liggunderlag med mellanväggar som satts fast med smältlim.

Tack Jonas Hjelm för tipset, det funkade utmärkt
Varsågod. Vill ha bildbevis. :) Hur många vagnar får du plats med?
Jag har flyttat ut byggillustrationen till separat tråd http://modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=24&t=1275.

//Robert
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1248
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Timmeleträffen 2014 - AmericaN / En historia

Inlägg av RobertKlarén »

Snart är det dax att rulla ut de första tågen AmN-banan i Timmele, ett tillfälle vi alla ser fram emot. För att ge lite substans och bakgrund till banans tillkomst och trafikens berättigande kommer här en liten historia. Trevlig läsning..

Lazy Creek Rail Road – an americaN story

När Ollie ”Gunsmoke” Limetree , under en stillsam svamppromenad på Lazy Mountain (som bekant är återfinns i södra Appalacherna, Kentucky), av en slump fann den enorma fyndigheten kol, anade han inte vilken utveckling det skulle föra med sig. Han förmodade väl att han skulle kunna göra sig en hacka, men först måste han köpa en för att starta brytningen.

Den första industriella brytningen skedde 1844 och transporterna var redan från början den flaskhals han sökte lösa genom ett ständigt pärlband av vagnar dragna av mer eller mindre slitna ök.

Hans ständige vapendragare och dryckesbroder, den ordkarge OP Maple, hade i bladet läst om järnbanan som byggdes kring de stora sjöarna och föreslog djärvt att Ollie skulle satsa sina surt förvärvade kolpengar i detta moderna transportmedel. Det skulle ge möjligheter till snabb och effektiv körsel av stora mängder svart guld till Lillehamn vid Ohio River för vidare transport via pråm till stål- och värmeverk, argumenterade han vältaligt.

Sagt och gjort; Våren 1845 startade prospekteringen, 1846 sattes spaden i jorden. Den mäktiga Elisabeth River behövde dock överbryggas, ett komplicerat projekt som gick geschwint tack vare hjärta, hjärna och slavarbete. Då sträckan i övrigt gick över relativt flackt landskap var bygget klart blott två år senare; år 1848 stod en enkelspårig järnvägsförbindelse mellan Lazy Creek Mine och Lillehamn färdig för premiärtåg.

Emey Falls och Pine Hill, två ansamlingar torp och skjul som till nöds kunde kallas byar, återfanns utmed linjen. Bägge ställena drog fördel av de starkt förbättrade kommunikationerna och blomstrade. Mötesspår och station byggdes. Spannmålsproduktionen på slätterna runt Emey Falls fick avsättning för sina varor på andra marknader än den rent lokala och en sädessilo restes med tillhörande stickspår.

Många ton kol skeppades ut och pengar strömmade in. Ollie, som hade utvecklast till vidsynt affärsman och vars intresse för den nya tekniken tilltog i styrka, ville investera sin kraftigt ökande förmögenhet och vad passade då bättre än järnväg. Nog pratat, spaden i jorden i både öst och västlig riktning för att ansluta till existerande nät. I öst gick spåret förbi Lillehamn ut mot B&O vilket gav access till de stora städerna utmed Atlantkusten. I väst rullade kollasterna mot de energitörstiga nybyggarna utmed Stilla Havskusten via Burlington Route och vidare via Santa Fee, Great Northern och Northern Pacific.

Little-John Lionhead, Lillehamns starke man och välgörare, hade tidigt sett möjligheterna sammarbetet järnväg/sjöfart men insåg samtidigt att järnvägens snabbhet skulle bli avgörande i framtiden. Han uppmanade därför stadens styre och prominente män att investera grovt i varjehanda produktion för att bibehålla initiativet och stadens kraft. Satsningarna resulterade, och behovet av transporter ökade snart. Hamnområdets järnvägskapacitet begränsade dock expansionen varför Jounder Yard anlades och stickspåret upp till Black River Diary karvades ur klippan Black Mountain . När så någon föreslog att man skulle lägga ett spår upp mot ”kokeriet” uppe i skogen klubbades det igenom med acklamation utan att någon tittade på kalkylen. Sådan var tidsandan.

I de små bruksorterna North Humberland och Five Feet Creek hade man bestört och intresserat sett utvecklingen utmed järnbanan. Den omvittnat snåle borgmästaren i Five Feet Creek, Mr Bob Clarion, hittade en suspekt självutnämnd järnvägsexpert och entreprenör med rötter i östra Europa som utlovade kvalitetsspår till vrakpris. Mr Drakir Paleland ville inte avslöja hela historien om sitt ursprung men oklara källor påstår att han hade sin bas i de södra staternas träskland. Bygga järnväg kunde han dock och även om det blev lite mycket kurvor och krokar så gick spåret hela vägen mellan de två byarna. I kontraktets finstilta stod dock ingenting om någon fortsättning i vare sig sydlig eller nordlig riktning och Mr Drakir försvann med hackor, spadar och betalning fortare än en fis i stormvind.

Så det var bara att krypa till korset och börja förhandla med Mr Limetree om anslutning till Lazy Creek RR. Döm av allas förvåning när man upptäcker att anslutningen redan var påbörjad, ja rent av körklar. Skylten med texten ”Drakir was here” avslöjar lustigkurrens identitet. Men alla verkade vara nöjda, speciellt Mr Clarion då kostnaden minskade avsevärt. En betydande insats i rälsläggningen mellan Drakir Junction (som den kommit att kallas i folkmun) och N&W var den före detta kaptenen och vivören Michael von Carlsteuer, en man som kunde länkas till tysk bondplågaradel. Detta arv i blodet gav stoisk självdisciplin av nära nog Preussisk karaktär. Med militärisk precision ritade denne perfektionist raka streck genom naturen och vek inte en inch från fattade beslut. Det hände dock att han, efter kvällar på Tavernan, också ritade kurvor…

Five Feet Creek och North Humberland följde nu samma utveckling som andra mindre orter som får bra förbindelser, dom utvecklas och byggs ut, industri och annan verksamhet etableras och behovet av järnväg utökas. Mötes- och industrispår anläggs.

Ytterligare spår byggs norrut förbi Five Feet Creek för att kunna nå Chicago genom sammankoppling primärt med Norfolk & Western.

Spåret upp mot norr kräver rangering varvid bangården i Pine Hill byggs.

För att kunna svälja den ökande trafiken anläggs dubbelspår förbi Lazy Creek Mine. Detsamma gäller sträckan Pine Hill - Drakir Junction.

Bolaget når sin absoluta höjdpunkt under perioden 1903-1911 då vinsterna är astronomiska. Ollie får lätt hybris och köper upp så mycket lok och vagnar han kan komma över, hen gör till och med ett försök att ta över B&O men inser att kapitalet visserligen var stort men ”man behöver ju snus också” som han sa och lägger efter en tid ner försöket.

Några år av stagnation och faktiskt en lättare nedgång följer. Första världskrigets behov av kol för järntillverkning gav några år av stabilitet och uppgång.Under 20-talet tar biilen över mer och mer av både gods och persontransporterna och ett förbättrat vägnät påskyndar kräftgången för LCRR. Men man hankar sig fram för att under 2:a världskriget återigen få ett uppsving, en uppgång som företagsledningen lyckats förvalta genom fokusering och kvalité.

Året är nu 1966 och verksamheten har stabiliserats med i huvudsak godstrafik. Kolet är fortsatt basen i ekonomin och kompletteras med styckegods som hanteras över linjen. Iller Paper Mill, som drivs av den despotiske blodsugaren P Ferret , en man som terroriserar sina anställda med ordvitsar och imitationer, är i kraftfullt behov av råvara. Tillsammans med uttransport av färdiga pappersprodukter bidrar detta signifikant till LCRR´s lönsamhet. Den avskydde Mr Ferret ses ofta tillsammans med Ollie på Coffee House HH där det ordväxlas vilt om axelföljder och tonnage. Ryktet säger att dom delat upp marknaden mellan sig vilket är ett grovt brott mot både delstatens - och de federa lagarna…men vem vågar påpeka det för dessa båda koligarker.

Persontrafiken är sporadisk men förekommande, mest för att den ständigt leende och lusekoftaklädde gentlemannen LEA (ingen har riktigt uppfattat hans namn), ska kunna sitta i restaurangvagnen och njuta av utsikten från Lazy Creek till Lillehamn. En del påstår att han är sänd av Gud då vi alla kan känna kraften som utstrålas och som ibland till och med får tågen att rulla. Det var LEA som verkade kraftfullt för att Santa Fee skulle få rulla på linjen, ingen kunde sätta emot, så fick det bli.

Snart ropar Dispatchern - "klart för start"

Vid gåspennan
Robert Klarén
2014-08-31

Om personerna i berättelsen ovan uppvisar likhet med i verkligheten existerande individer, är det en ren tillfällighet.
Författaren vill tacka Micke Carlsson för faktagranskningen
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

PerJohansson
Inlägg: 634
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Timmeleträffen 2014 - AmericaN

Inlägg av PerJohansson »

Haha.... Den avskydde.... Kanske får hålla mig i Skara... :)
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.

Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Timmeleträffen 2014 - AmericaN

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Fantastiskt dokumentärt inlägg som visar hur otroligt nära förebilden man kan komma med trafikspel. Framgår det i annalerna varför ett Union Pacific F-7 rullade i kring Lillehamn? Jag har i alla fall satt i en DCC-dekoder och provkört det hemmavid?
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen

Skriv svar

Återgå till "Planering Timmele 2014 (ModulSyd är arrangör)"