Förslag till modulstandard

Avdelning för fordon på modelljärnvägen. Bilar, bussar, lastbilar. Faller Car System. Radiostyrda bilar. Även angränsande områden som diskussioner runt olika modulstandarder för Faller Car System, m.m.
Användarvisningsbild
PelleManfredsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 2013-08-13, 23:43
Ort: Öckerö

Förslag till modulstandard

Inlägg av PelleManfredsson »

Jag har kollat runt lite och det verkar inte finnas nån gångbar modulstandard än för FCS.
Så jag kastar ut ett första förslag som man kan ha synpunkter på.
Tanken från min sida är att inte begränsa för hårt utan öppna för att kunna bygga ihop olika byggen.
Min ide är att standardisera vägen kontra ett hål i gaveln liknande MMM:s 56mm avstånd.
Lämpligt kunde vara 50mm så att vägen hamnar nedanför banvallen vid sammanbyggning med MJ-modul.
Mina skisser är inte de bästa men hoppas ni förstår tanken.

Mvh Pelle

Bild

Bild
/Pelle
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av daniel »

PelleManfredsson skrev:Lämpligt kunde vara 50mm så att vägen hamnar nedanför banvallen vid sammanbyggning med MJ-modul.
Menar du att vägens överkant ligger 6 mm under rälsens överkant?

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av LLJ »

Om det hela är tänkt att i första hand är tänkt att användas ihop med MMM-moduler, kanske det vore bra att presentera det för MMM?

/Lars
Användarvisningsbild
PelleManfredsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 2013-08-13, 23:43
Ort: Öckerö

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av PelleManfredsson »

@daniel : Ja det var tanken. Eller har någon ett bättre mått?Förslag?

@LLJ : Det var tänkt att funka ihop med andra FCS men att det inte krockar med exempelvis MMM eftersom jag själv bygger efter den f.n.
Skissen jag gjorde skulle kanske kunna innehålla en fremo-modul med FCS-moduler på tvären med jvgs-övergång.

I första hand är det vägdelens gavel som är det intressanta till att börja med. Den minsta modulbredden skulle vara 45-50mm bred 100mm hög och godtycklig längd med enkelriktad trafik. Det är upp till modulbyggaren att bygga bredare moduler med landskap. På så vis får vi ihop ett större väglandskap.
/Pelle
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av LLJ »

Inom FREMO finns en industrinorm, IH05, med standardiserad placering av vägen.
Kan kanske vara något att lägga in FCS på?

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av Eke »

Finns det ett normerat vägläge innom Fremo kanske man ska kolla på det och se om det passar även MMM-moduler!
Vad gäller vägbanans bredd kan man kolla vilka standardbredder som vägverket har, har för mig att 3, 5 och 7 meter är vanligabredder på körfälten!
Kanske en vägbana med två 5-meters körfält kan bli bra i skala 1:87? Borde bli ungefär 115 mm bredd i H0 plus vägren om man vill ha det!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
PelleManfredsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 2013-08-13, 23:43
Ort: Öckerö

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av PelleManfredsson »

Lägen för bilväg som jag har hittat på nätet.

Minimimått från Faller (enkel/dubbel)är 30/60mm för rak och 40/80mm för kurva
___
Fremo IH05:
Modulhöjd 100mm
Modulbredd 500
Hål: ø12, 60 och 240 mm från framkant, 50mm ned
Vägbredd 80mm
placering från framkant: 75mm(mitt)
Ingen spec om körtråd.
http://www.fremo-net.eu/1493.html
___
Mikromodellbaufrunde
Salach-norm:
Modulhöjd: 50mm (gammal norm 30mm) + 10mm kant
Modulbredd:
Hål: ø5, 110mm från kant 30mm upp
Vägbredd: 100mm
Placering: körtråd 25 resp 75mm
Salach skall ha bilväg intill framkant och bakkant i modulgaveln.
http://www.mikromodellbaufreunde.de/med ... l-Norm.pdf
http://www.mikromodellbaufreunde.de/Modulnorm.html
___
DC-Car-Modul
Modulhöjd: 108 (Ram:100 + topp:8)
Modulbredd: 700
Hål: ø10, 70mm från kant 78mm från topp + 270/38. Samt ytterligare 2 spegelvänt från bakkant.
Ett större hål i mitten enl bild.
Körtråd 70 resp 120mm från framkant och spegelvänt från bakkant.
http://wiki-en.dc-car.de/index.php?titl ... dul-Normen
___
to be continued...
/Pelle
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av MikaelHansson »

Pelle, bra iniativ, och jag tycker om dina idéer om en modulär station och dess olika skepnader!

Min uppfattning är att oavsett om man väljer att följa en befintlig "bilstandard", så finns det alltid ett par andra standarder som inte följs. Således vore det mest praktiska att följa MMM-standarden. Också MMM´s rälsposition "off centre" gör att centrum är ledigt (på en 48cm modul). Använder man denna centrumplacering (vilket blir cc 24cm från kant/cc 10cm från cc spår) över modulgaveln så försvårar man inte banplaneringen då vägen alltid hamnar i relation till spåret.

De gånger då en centrumplacerad väg abrupt klipps av genom ihopkoppling med en modul utan väg, kan man med fördel använda en "accessmodul", i detta fallet en modul med måtten 48x48cm. En sådan är under byggnation för att användas i ena änden av den återvinningsanläggning som jag bygger (se bilder).
600X600_MX.jpg
600X600_MX.jpg (42.93 KiB) Visad 7214 gånger
Rälsen är placerad cc 14cm från kant, vägen cc 24cm från kant.
Rälsen är placerad cc 14cm från kant, vägen cc 24cm från kant.
access_modul_under_construction.JPG (68.34 KiB) Visad 7214 gånger
Centrumplacering i kombination med en accessmodul blir enligt min mening ultimat av följande anledningar:
- Bakåtkompatibelt med MMM-standarden.
- Försvårar inte banplaneringen gällande planering av bana. Dock behöver man ta hänsyn till bilvägsmoduler.
- Man kan enkelt "lyfta på" och "lyfta av" biltrafik till/från moduler som ingår i banplaneringen som spårmoduler.

Kan man dessutom göra moduler "modulära", d.v.s. "hänga på" en 20cm modul vid sidan om befintlig modul så har man en stor valmöjlighet. Systemet används redan av MMMare, och vi har tagit fram 20cm breda moduler för ändamålet. De fungerar riktigt bra, och kan mycker väl användas för fordonstrafik. Då använder man också MMM´s hålbild.

Slutligen - vill man ta sig förbi en modul med fordonstrafik, alternativt "skarva ihop" en nödlösning "on the fly" så är det enkelt då endast en magnettråd behöver tejpas fast på ngn form av underlag (plus ev. vinkel och tving). Snyggt - njaee, funktionellt - ja.

Vägbanans överkant bör vara 12mm under RÖK. Med 3mm tjock vägbana (FCS) kan man nyttja samma fundament som gäller för spårläggning/banvall. Lär också se verklighetstroget ut.
Magnettråden bör också placeras med FCS-normen som utgångspunkt.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av LLJ »

MikaelHansson skrev: Min uppfattning är att oavsett om man väljer att följa en befintlig "bilstandard", så finns det alltid ett par andra standarder som inte följs. Således vore det mest praktiska att följa MMM-standarden. Också MMM´s rälsposition "off centre" gör att centrum är ledigt (på en 48cm modul). Använder man denna centrumplacering (vilket blir cc 24cm från kant/cc 10cm från cc spår) över modulgaveln så försvårar man inte banplaneringen då vägen alltid hamnar i relation till spåret.
Vore det inte bättre att inte vara beroende av någon "spår modulstandard" då de normalt (förutom FREMO IH05) inte innehåller väg?
Dvs att vägarna antingen är egna vägmoduler som hängs på sidan av befintliga spårmoduler, eller ansluter på långsidan av vanliga spårmoduler.

/Lars
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av MikaelHansson »

Absolut. Med centrerat vägläge så möter det inga hinder att använda det som en fristående standard, typ som FREMO fast för fordonstrafik.

Ett centrerad vägläge (cc 24cm fr kant/cc 10cm fr cc spår) ger också de som vill bygga moduler med både spår och väg en möjlighet att göra just detta.

95% av all körning sker på träffar i Sverige innehållande MMM-moduler. Om man ska ut i Europa och köra ihop med en annan standard är en anpassad accessmodul allt som behövs.

Det viktigaste av allt är dock att en vägstandard inte inkräktar på alla befintliga och alla kommande MMM-moduler med enbart spårdragning.
Skriv svar

Återgå till "Faller Car System, Radiostyrda bilar"