Förslag till modulstandard

Avdelning för fordon på modelljärnvägen. Bilar, bussar, lastbilar. Faller Car System. Radiostyrda bilar. Även angränsande områden som diskussioner runt olika modulstandarder för Faller Car System, m.m.
Användarvisningsbild
PelleManfredsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 2013-08-13, 23:43
Ort: Öckerö

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av PelleManfredsson »

Tack för senast Mikael.
Din infallsvinkel på problemet/möjligheten är något annorlunda än vad jag tänkte.
Du måttsätter i förhållande till tågspåret medan jag utgår från vägtråden.
Jag är inte emot att ha ett eller flera mått till tågspår, Men..
Om man oavsett modulstandard MMM / Fremo sätter några hål rakt under körtråden
kommer man alltid att kunna koppla på FCS-moduler(som inte har tågräls).
Kanske är det detta du menar med de 20cm breda modulerna?
/Pelle
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av Tompa »

Kul att det diskuteras FC modulnorm och med fokus på gränsnittet.
Mickes idee med vägbanan inne på modulen är intressant, just för att bilarna kommer närmare "föraren".
Gränsnittet måttsatt från räls mitt vs modulkant har båda sina fördelar och nackdelar.
Fler och fler bygger numera dubbelspår. Är inte påhängsmoduler som Pelle visar att föredra?

Sen håller jag med Eke. Vägbanor i 1:1 är oftast bredare än vad som byggs i modell.
Skulle det gå att göra FC modulnormen så den accepterade varierande vägbanebredd
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av MikaelHansson »

Jag producerade några ritningar som exemplifierar de flesta möjliga scenarion... :)
Dubbelspårsmodulen i mitten skulle kunna vara en enkelspårsmodul utan väg, med spår utan växel på accessmodulerna.

Med spår/väg relaterade till varandra är det lätt att fortsätta från "Gissberg Line" trots "spårlägesbyte".

edit: jag har fixat en liten miss på ritningen på 20cm-modulen enl Pelles inlägg (se nedan). Nu överensstämmer placeringen med MMM´s 100mm-delning/hålbild.
fcs_3.jpg
fcs_3.jpg (168.37 KiB) Visad 3817 gånger
fcs_2.jpg
fcs_2.jpg (32.98 KiB) Visad 3837 gånger
Senast redigerad av 1 MikaelHansson, redigerad totalt 2013 gånger.
Användarvisningsbild
PelleManfredsson
Inlägg: 46
Blev medlem: 2013-08-13, 23:43
Ort: Öckerö

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av PelleManfredsson »

Mikael
Grymma skisser :)
200mm-modulen du har ritat som ligger intill dubbelspårsmodulen ; Hur ser hålbilden ut i den gaveln?
Där har vi möjligen den standard jag var ute efter .
Gör man den hålbilden vid vägläget på alla sina moduler så kan "allt" kopplas ihop, även om vägen ligger off-center.
/Pelle
______________________________
MMM 2R/3R
Faller Car System
Scalextric Digital SSDC PBPro
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av Eke »

Snygga bilder Micke!
Funderar dock om inte vägen ligger lite väl tätt inpå spåret i gavlarna! I stället för att lägga vägbanan centrerat på en 480mm MMM-modul, skulle man inte kunna lägga vägbanan centrerat över det andra MMM-spårläget, dvs. 200mm från spårmitt och 140mm från kant istället för 100mm och 240mm?
Kommer att se mer naturligt ut och dessutom skulle man då kunna ha en skalenlig bredd på vägbanan!
Hålbilden kan man ju använda samma som till spåret, och vill man göra en modul utan spår kan man ju göra den 280mm med centrerad vägbana!
Påhängsmodulerna ser bra ut med sina 200mm!

Jag tror det är viktigt att det ser bra och naturligt ut om man ska få folk att bygga efter en standard!


Mvh. Peter
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av MikaelHansson »

Tack Peter & Pelle!

Även om placeringen är tight till spåret tror jag att det uppfattas som ok. Inritat spår/banvall/bank är fulla 88mm brett vilket ser extra tight ut på ritningen. Kolla tidigare i tråden på den access-modul jag bygger samt inritade räler på bilden nedan. Där ser det bättre ut, eller vad tycker ni?

Genom att lägga vägen i spårläge "B" får man dessutom följande effekter på köpet:
1. För liten kurvradie för bilarna.
2. Möjligheter med accessmodulen försvinner (se bild nedan).
3. Man inkräktar på MMM´s standard.
fcs_4.jpg
fcs_4.jpg (134.63 KiB) Visad 3814 gånger
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av Eke »

Mmm....förstår hur du tänker med geometrin, men känner ändå att det blir lite tajt och trångt mot spåret!

Accesmodulerna borde man kunna få till även med väg/spårläge-B med en liten "tårtbit" eller 200mm låda på utsidan av modulen, "tårtbiten" för att få till en S-kurva till påhängsmoduler och 200mm-lådan för att komma till 90°, då med lite större radie dessutom!
Det är ju så man gör motsvarande för den spårbundna trafiken med sina betydligt större radier!
Alla rondeller och korsningar du ritade faller också in i geometrin om du gör dom 680mm istället för 480mm!

Att man inkräktar på MMM:s standard får man väl ta med jämnmod, det är relativt ovanligt med både spårläge A + B och skulle det trots allt hända och man promt vill ha vägtrafik på samma modul fär man väl ta till gatuspår! *s* ;) ;) ;)
Tror inte heller att man vill ha en väg inklämd mellan spår A och B på moduler med bägge spårlägena!

Kontentan av mitt tänk är väl att radierna blir drygt 41% större och möjlighet att göra vägen skalenlig normalbred!
(Vilken bredd det nu är, har inte 100% koll)
Dock blir ju modulerna lite större och bångligare! :|
Men jag tror det blir mer realistiskt och dom lite större radierna borde väl öka driftsäkerheten något!


Mvh. besvärlige Peter ;)
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av MikaelHansson »

Jag tycker det är bra att stöta och blöta något som kan bli en standard INNAN det blir en standard. :)

Jag förstår inte riktigt hur du menar med "tårtbitar och s-kurvor", kan du visualisera?

Dock - vi verkar i en komprimerad värld där vi gör avkall från verkligheten hela tiden. Det viktiga är att det ser rätt ut.
Jag googlade på bilder på väg/spår från verkligheten och tog en egen bild för jämförelse. Kan hända att det skiljer någon meter, men helt ok tycker jag.
fcs_5.jpg
fcs_5.jpg (51.73 KiB) Visad 3794 gånger
fcs_6.jpg
fcs_6.jpg (152.44 KiB) Visad 3794 gånger
fcs_7.jpg
fcs_7.jpg (933.69 KiB) Visad 3794 gånger
fcs_8.jpg
fcs_8.jpg (767.7 KiB) Visad 3794 gånger
Tompa
Inlägg: 2409
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av Tompa »

Mikael, passar FC laser-Street pusselbitarnas geometrier i ditt förslag?
Det skulle vara intressant för noviser/nybörjare som jag, att få till en FC banan med "rätt" trådläge och annat.
Jag tänker det är så mycket enklare att komma igång om det går att köpa färdig "vägräls" och vi kan få fler på kort tid att bygga.
MikaelHansson
Inlägg: 89
Blev medlem: 2012-09-13, 23:36
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av MikaelHansson »

Tompa, det gör de med största sannolikhet, men mig veterligen så erbjuder FCS smalare vägar med mindre radie. Men funkar gör det.

Vägen på modulen under produktion är 10cm (9,75cm) bred och radie 26cm/22cm på de olika körbanorna, vilket säkerställer att 99% av alla fordon funkar utan att hamna i vägrenen eller kollidera med varann.

Vi har tagit fram ett vägsystem där man får landskap och väg i ett enda moment. Det finns tre olika bredder (69/97,5/126mm) som motsvarar 6m, 8,5m och 11m vägbredd. Det finns raksträckor, kurvor med olika radier, korsningar, och detaljer för att kombinera de olika bredderna, allt för att enkelt kunna skapa vägar, gator och torg. Man värmer detaljerna i ugnen och trycker ner det i materialet. Därefter är det enkelt att lägga körtråden.

Jag gillar tanken med fordonstrafik integrerat i trafikspelen, så vi försöker göra allt för att göra detta enkelt och funktionellt.
Senast redigerad av 2 MikaelHansson, redigerad totalt 2013 gång.
Skriv svar

Återgå till "Faller Car System, Radiostyrda bilar"