Förslag till modulstandard

Avdelning för fordon på modelljärnvägen. Bilar, bussar, lastbilar. Faller Car System. Radiostyrda bilar. Även angränsande områden som diskussioner runt olika modulstandarder för Faller Car System, m.m.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av LLJ »

Det "ultimata" vore om vissa FCS bilar kunde vara del i transporterna, så att de antingen tippade material som sedan lastas på tåg, eller tågen lastar av material som sedan körs iväg med FCS bilar. Dessutom vanliga fordon som bildar realistisk vägtrafik.

Ang. problemet i skarvarna: går det inte att ha ett litet rör precis i gavelkanten på var sida och sedan en bit metalltråd som fungerar som "skarvräl" mellan rören?

/Lars
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av FreddePettersson »

Skarven

Lägg tråden till modulskrav, lägg två korta bitar som ett Y med huvudtråden i mitten på Y
Gör lika på andra modulen om bilarna ska gå i bägge riktningarna ( dvs vänd Y:mot varandra)

Med vänlig hälsning,
F
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av UBJ »

Fångsttrådar löser problemen sidledes men bilarna är ganska känsliga för dåliga skarvar höjdledes också.
Har man en skarv för vägbanan i modulgaveln så får man nog börja med att justera modulen för bilarna.
Detta är också ett argument för att ha skarven i bakkant istället.

Mvh UB
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Förslag till modulstandard

Inlägg av UBJ »

Vi snackade lite FCS-standard på Älvsjömässan och jag tänkte försöka väcka liv i diskussionen.
Pelles ursprungliga förslag, se första inlägget i tråden, tycker jag är bra att utgå ifrån i diskussionen.

Jag föreslår att man lägger FCS-modulerna i bakkant istället för framkant i Pelles förslag av två anledningar, stöldrisken/olycksrisken med åskådare och troligen en betydligt större acceptans från andra medlemmar att dra en väg bakom deras moduler än framför. En tredje anledning kan vara att det är enklare att dra in vägen i bakkant av modulen där det finns mer plats för vägen.

Sedan är frågan om vägen på FCS-modulen ska vara centrerad eller förskjuten som i Pelles förslag?
Övriga mått tycker jag verkar bra, vägbredd 10 cm och 5 cm mellan trådarna.

Med vänlig hälsning UB
Skriv svar

Återgå till "Faller Car System, Radiostyrda bilar"