Pelle, bra iniativ, och jag tycker om dina idéer om en modulär station och dess olika skepnader!
Min uppfattning är att oavsett om man väljer att följa en befintlig "bilstandard", så finns det alltid ett par andra standarder som inte följs. Således vore det mest praktiska att följa MMM-standarden. Också MMM´s rälsposition "off centre" gör att centrum är ledigt (på en 48cm modul). Använder man denna centrumplacering (vilket blir cc 24cm från kant/cc 10cm från cc spår) över modulgaveln så försvårar man inte banplaneringen då vägen alltid hamnar i relation till spåret.
De gånger då en centrumplacerad väg abrupt klipps av genom ihopkoppling med en modul utan väg, kan man med fördel använda en "accessmodul", i detta fallet en modul med måtten 48x48cm. En sådan är under byggnation för att användas i ena änden av den återvinningsanläggning som jag bygger (se bilder).

- 600X600_MX.jpg (42.93 KiB) Visad 4430 gånger

- Rälsen är placerad cc 14cm från kant, vägen cc 24cm från kant.
- access_modul_under_construction.JPG (68.34 KiB) Visad 4430 gånger
Centrumplacering i kombination med en accessmodul blir enligt min mening ultimat av följande anledningar:
- Bakåtkompatibelt med MMM-standarden.
- Försvårar inte banplaneringen gällande planering av bana. Dock behöver man ta hänsyn till bilvägsmoduler.
- Man kan enkelt "lyfta på" och "lyfta av" biltrafik till/från moduler som ingår i banplaneringen som spårmoduler.
Kan man dessutom göra moduler "modulära", d.v.s. "hänga på" en 20cm modul vid sidan om befintlig modul så har man en stor valmöjlighet. Systemet används redan av MMMare, och vi har tagit fram 20cm breda moduler för ändamålet. De fungerar riktigt bra, och kan mycker väl användas för fordonstrafik. Då använder man också MMM´s hålbild.
Slutligen - vill man ta sig förbi en modul med fordonstrafik, alternativt "skarva ihop" en nödlösning "on the fly" så är det enkelt då endast en magnettråd behöver tejpas fast på ngn form av underlag (plus ev. vinkel och tving). Snyggt - njaee, funktionellt - ja.
Vägbanans överkant bör vara 12mm under RÖK. Med 3mm tjock vägbana (FCS) kan man nyttja samma fundament som gäller för spårläggning/banvall. Lär också se verklighetstroget ut.
Magnettråden bör också placeras med FCS-normen som utgångspunkt.