Faller car i trafikspel

Avdelning för fordon på modelljärnvägen. Bilar, bussar, lastbilar. Faller Car System. Radiostyrda bilar. Även angränsande områden som diskussioner runt olika modulstandarder för Faller Car System, m.m.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Faller car i trafikspel

Inlägg av UBJ »

Fcs borde kunna tillföra en del även i ett trafikspel.

Tex så kan man ha en slinga från en fabrik till ett industrispår/godsmagasin.
Kör man bilar med släp så kan man i släpet ha synlig last som kan lastas av och på.
En sådan lastbilslinje kan öka känslan i spelet och klarare visa vad som händer.

En busslinje kan funka så att persontågstrafik måste vänta in anslutning förutsatt att den inte är mer än x antal minuter försenad.
Sätter man då upp busslinjen med automatik så kan det skapa intressanta situationer.

Vi är några stycken som har diskuterat en standard och kommit fram till en lösning där en gemensam väg mellan moduler från olika byggare kan dras i bakkant av modulerna.
Mplay har tagit fram en rak modul som är 20x100 cm.
En start i MMM skulle kunna vara att bygga ut Fcsvägar från stationer med Fcs, tex Almunge och Tibro.
Vägarna kan tex gå från stationerna till en industri eller by längs linjen.

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Faller car i trafikspel

Inlägg av LLJ »

Att FCS lastbilar o liknande transporterar gods som lastas på/av från järnväg är intressant.

Att tågen skulle invänta bussar känns mindre realistiskt annat än vid bussersättning för inställda tåg (vilket vi inte vill).
Men bussar som kör en automatslinga med ett antal busshållplatser tillför mycket realism.

Att tänka på är att FCS inte får "stjäla" personal från tågkörning så att det blir svårt att få ihop TKL/lokförare till trafikspelet.
Om det däremot kan locka dem som framför allt har intresse av radiostyrt/FCS så är det bara kul.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Faller Car System, Radiostyrda bilar"