Separera räler på C-räls

Grupp för byggare som kör 3R (Märklin) på MMM-moduler (MMM-3R-moduler).
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Separera räler på C-räls

Inlägg av LarsN »

Det lär på ett enkelt sätt gå att separera rälerna på C-Räls för att kunna köra både
2R/3R

Tacksam för tips.

//Lasse N
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Användarvisningsbild
MathiasM
Inlägg: 130
Blev medlem: 2012-05-09, 02:19

Re: Separera räler på C-räls

Inlägg av MathiasM »

Hej Lasse!
Man klipper bort det lilla plåtblecket som förbinder de två rälerna under rälsen. Det finns en i var ände på varje rälsbit.
Det ligger "ovanför" (under, sett upp och ner) mittledaren och det är inte långa avstånd eller isoleringar.
Man får dock vara lite försiktig och noggrann så det avklippta inte skapar kortslutning mot mittledaren, då man kör 3R.
Sedan löder man in, eller ansluter respektive räl, i var ända av rälsbitarna, om man sett till att ha kvar de små anlutningstungorna, som nu går till var sin sida, i var sin sida av rälsbiten.

Mvh
Mathias
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Separera räler på C-räls

Inlägg av Eke »

På dom vanliga rälsbitarna brukar jag klippa två gånger tätt intill varandra med en liten vass sidavbitare så att någon millimeter av blecket försvinner! Det finns då ingen risk att dom två kvarvarande ändarna kan gå emot varandra och orsaka kortslutning vid 2R-drift!
Det går ju inte att komma åt rälsens undersida efter att banvallen är klar så det är viktigt att det blir ordentligt gjort från början!

Vad gäller växlarna så har jag ännu inte modiferat någon så där får någon annan förklara, har bara lite teorier om hur jag ska gå till väga!


Mvh. Peter
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Separera räler på C-räls

Inlägg av Johnny »

Gör ett snitt vid det högra röda strecket på bilden! Vid det vänstra röda strecket isoleras förbindningarna mellan rälsbitarna. Kan göras med speciella isoleringar, eller så klipper man helt enkelt bort förbindningsblecken.
Slank växel
Slank växel
Vxl.JPG (163.86 KiB) Visad 7147 gånger
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Separera räler på C-räls

Inlägg av Eke »

Mmm....detta verkar vara den gängse metoden vid 2Rifiering av C-växlar, själv funderar jag på att inte kapa och att mata tungorna + rälen mellan tungor och spårkors via två switchar på samma sätt som man gör på Tilligväxlar!
Då blir den icke använda rälen + tungan potentialfri, fördelen är att man slipper kapa där det högra röda strecket är på bilden samt att vid 3R-drift kan inte en skev släpsko kortsluta mot rälen!

Har kollat lite på mina växlar och problemet som kan uppstå är hur jag ska ansluta en kabel mot rälen och tillhörande tunga! Det är ju lite svårt att löda, kanske en liten fjäderklämma som spänner mot rälen och överför strömmen skulle funka!


Mvh. Peter
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Separera räler på C-räls

Inlägg av Johnny »

Jo, men du måste ju ändå isolera spårkorset. Har aldrig varit med om släpskon kortsluter, gör den det så är det nog dags att byta.
JonasO
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13

Re: Separera räler på C-räls

Inlägg av JonasO »

Hej!

Man måste väl mata spårkorset med ström via en omkopplare beroende på hur växeln ligger lagd.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Separera räler på C-räls

Inlägg av LLJ »

OT: Inte behövs tungan göras strömlös på Tilligväxlar. Då har man nog fel back-back mått på axlarna om man får kortis där.

Det borde räcka med en växlande kontakt för C-räls växlarna, som matar spårkorset efter hur växeln ligger.
Om det sedan sker med ett bistabilt relä eller via kontakt på motorn (Hoffmann, Conrad eller "sköldpadda").
Märklins egna motorer har vi sett att de kan krångla en del och rekommenderas ej då man får riva upp hela växeln om motorn skulle krångla till skillnad mot motorer monterad på undersidan av modulen.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Separera räler på C-räls

Inlägg av Eke »

Johnny skrev:Jo, men du måste ju ändå isolera spårkorset. Har aldrig varit med om släpskon kortsluter, gör den det så är det nog dags att byta.
Jo det är sant, hade tänkt isolera bara spårkorset! Men det är bara ett tankefoster än så länge, kunde se lite snyggare ut också tänkte jag!
Men att en släpsko som inte är perfekt kan kortsluta är nog inte helt otroligt, speciellt inte på dom slanka växlarna!

@Lasse
Jo Lasse, på dom lite äldre Tilligväxlarna behöver man göra så om man inte ska kapa sönder dom för att få bra driftsäkerhet!
Finns många inlägg om detta på forumen!
Men på lite nyare växlar har Tillig modifierat utförandet, i alla fall på vissa typer!
Tillig har snygga men lite ömtåliga växlar, så det är en stor fördel att inte behöva kapa i dom!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: Separera räler på C-räls

Inlägg av LarsN »

Tackar så mycket för tipsen, nu vet jag hur jag ska gå till väga med separeringen.
Femton meter spår plus växlar tar nog en stund.
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Skriv svar

Återgå till "MMM 3R"