Hur skall jag bygga?

Grupp för byggare som kör 3R (Märklin) på MMM-moduler (MMM-3R-moduler).
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Hur skall jag bygga?

Inlägg av Simon Johannesson »

Hej, nu har arbetet med att konvertera Turebergs Station från hyllmodell till modul påbörjats. Jag har dock insett att min modell alltid varit spegelvänd. ;) Spår 1 som jag planerar att ha som genomfartsspår ligger exakt 14cm från bakkant till spårmitt vilket innebär att det spåret kommer att vara i front(mot publiken) för att passa mmm-normen och göra det enkelt för mig att konvertera.
20200409_162350.jpg

Så här är grundlayouten för stationen, från början var det dubbelspår in på stationen från båda håll, eftersom det var så det såg ut i verkligheten.
Turebergs Station 1919 ver5 (2).jpg
Men nu tänkte jag bara ha ett spår in och ut från stationen med möjlighet till möte på spår 2 och enklare rangering på spår 3 och 4. Detta för att anpassa layouten till modulstandarden som sagt.

Stationshuset ser man nu framifrån och i bakgrunden på modellen, men sedan kommer man alltså att se det i framkant men bakifrån.
20200403_204253.jpg
Nu till min fråga, hur skall jag göra med bredden av övriga stationen? Kan jag ha kvar den nuvarande fulla bredden(59cm) så länge den nya framkanten hamnar i exakt läge 14cm från spårmitt? Eller bör jag kapa längs med hela modulen så att bredden anpassas till gavlarna, eller behövs inte det?

När jag fått lite byggtips från er kommer jag att starta en tråd där ni kan följa fortsättningen av Turebergs Station.
Vänliga hälsningar,
Simon
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av UBJ »

Jag tycker du ska ha kvar stationen som den är och stationshuset åt rätt håll.
Du kan bygga ett par rombformade korta moduler i båda ändar som flyttar spårläget, då kan du också få 48 cm-gavlar i stationens ändar utan att ändra det du byggt. Det borde räcka med två st 60 cm långa moduler som inte behöver ha egna ben för att fixa detta. Jag har byggt såna romber till Tibro som också har genomgående spår i spårläge två.
Nu bygger jag 2r och 3r kan möjligen ha en annan åsikt.

Mvh UB
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av Simon Johannesson »

Aha, det är så man löser det!
Otroligt smart, och logiskt när man väl tänker efter.
Stort tack för tipset. :) Nu blir min Påsk ännu gladare. :D
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av AlexanderEhn »

Ja, som UGJ skriver så kan spårläget justeras med fiffiga metoder.

Dock blir jag lite orolig att du har målat över det charmiga utdraget på framsidan och det röda skjulet?! :shock:
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av Simon Johannesson »

Nja, jag har bara målat över lite ovidkommande info på spårplanen, om det är det du menar? Det mesta skall behållas och se ut som tidigare.

Nu har jag byggt om två delar till moduler och då inser jag att jag inte har en aning om hur jag skall koppla in Loconet. Gul och svart kabel vet jag att det skall vara till körströmmen, inga problem. Men hur i hela friden kopplar jag in Loconet körkontrollbussar? För jag antar att det måste finnas med? Finns det en enkel manual för det, jag är totalt okunnig kring detta nämligen?
Vänliga hälsningar,
Simon
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av LarsRobert »

Jag tror inte du behöver göra det. Vi brukar montera uttagen lösa på sargerna men det är bäst någon mer kunnig får svara. Jag kan bara linjemoduler.
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av Simon Johannesson »

Aha, der är inget du kopplar ihop med ekektroniken i din modul alltså? Den kan vara separat som du syftar till eller fäst i modulen för att underlätta handhavandet vid körningar.
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av daniel »

Körkontrollbussen behöver vara helt åtskild från elektroniken på modulen. Och det blir mer flexibelt om man har lös körkontrollbuss som monteras på träffen. Då kan elansvarig välja var man vill ha LocoNet-uttagen, t ex på vilken sida lokförarna ska stå.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av AlexanderEhn »

Simon Johannesson skrev: 2020-04-14, 18:11 Nja, jag har bara målat över lite ovidkommande info på spårplanen, om det är det du menar? Det mesta skall behållas och se ut som tidigare.
Ja, de gröna övermålade spåren i mitten nederkant tänkte jag på.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av Simon Johannesson »

AlexanderEhn skrev: 2020-04-15, 14:12
Simon Johannesson skrev: 2020-04-14, 18:11 Nja, jag har bara målat över lite ovidkommande info på spårplanen, om det är det du menar? Det mesta skall behållas och se ut som tidigare.
Ja, de gröna övermålade spåren i mitten nederkant tänkte jag på.
Aha. De spåren har aldrig funnits i verkligheten, bara i Anyrail. Tanken var att Skånska Cement skulle ligga där, men det fungerade inte rent praktiskt. Nu finns det dock ett stickspår med vändspår framför stationen där Skånska Cement ändå placerades, men jag är osäker på hur jag skall hantera denna del framöver. Spara eller bygga över? Tanken har funnits att låta rälsen vara kvar, men se lite övergivna och överväxta ut och med en sliten gammal byggnad därvid.
Vänliga hälsningar,
Simon
Skriv svar

Återgå till "MMM 3R"