Hur Köra Märklin?

Grupp för byggare som kör 3R (Märklin) på MMM-moduler (MMM-3R-moduler).
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur Köra Märklin?

Inlägg av daniel »

ChristerLindberg skrev:Om jag förstått rätt så är det jag behöver för att köra Märklin en Z21 plus ett körhandtag UT4. Vid modulkörning ihop med andra så ska växelstyrningen vara skild från spåret/körströmmen.
Är det rätt fattat?
:D
Stämmer bra!

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
ChristerLindberg
Inlägg: 9
Blev medlem: 2016-09-09, 20:51

Re: Hur Köra Märklin?

Inlägg av ChristerLindberg »

Tack!
:D
8-) Olle
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Hur Köra Märklin?

Inlägg av Nicke »

Ytterligare ett litet tillägg, så du inte blir besviken sen när du handlat prylarna:
Z21 kan förutom DCC hantera MM1 och MM2, dvs de äldre Märklin-protokollen. Den hanterar inte Mfx, men det går utmärkt att köra alla Mfx-lok med MM2-protokollet, dock kan man sakna vissa extrafunktioner, vill minnas att det är funktioner över f4, vilket t.ex. kan vara vissa ljud och ljus.

Förutom UT4 kan man även köra med mobiltelefon eller platta, dock max 10 enheter.
Ska man ställa in vilket protokoll ett lok ska ha så måste man antingen göra det på en mobil/platta, eller via en PC kopplad till Z21:an.
Det senare ger även möjlighet till smidig addressättning i Fred-ar.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Hur Köra Märklin?

Inlägg av UBJ »

Funderar på hur länge man kan hålla fast vid en begränsning på 4 funktioner.
Nya lok säljs idag med mer än 20 funktioner.
Är det inte läge att använda CS3 i modulsammanhang, den verkar ju konstruerad för just modul och klubbverksamhet?

Mvh UB
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Hur Köra Märklin?

Inlägg av Nicke »

Då jag lämnat Märklins digitalträsk för många år sedan har jag dålig koll på nyheterna...vet bara att CS3 är väsentligt dyrare än Z21.

På vilket sätt är CS3 konstruerad för modulverksamhet?
Stöder den LocoNet?
På sikt kanske annars Ecos är intressantare?

En liten ursäkt till trådskaparen, hoppas du inte har något emot denna lilla utvikning
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Hur Köra Märklin?

Inlägg av UBJ »

Hade hoppats du hade koll på CS3, det jag orkat ta mig igenom är väl mest Märklins reklamsnack, därav frågetecknet.
Här är en blogg med en bild på anslutningarna i alla fall.
http://railway.zone/post/worth-knowing- ... ion-3-plus

Varför är Ecos intressant på sikt? Funkar den inte nu? Ska det komma någon bättre version?

Mvh UB
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Hur Köra Märklin?

Inlägg av Nicke »

Tack för länken Urban, intressant läsning om CS3(+) som jag inte hade tagit till mig innan.

Följande citat får mig att fundera lite:
Example 3: A group of people build modules and some times connect them to run trains on a huge layout. Each member should choose a CS3Plus.
Med ett pris på över 7000, och fortfarande inte gjort för att följa med tågen runt banan, så kan inte jag motivera att alla ska köpa sig varsin CS3+ bara för att få lite fler funktioner tillgängliga.
(CS2 har vi provat på en halvstor bana, och det gav inte mersmak)

ESU Ecos funkar nog nu, att jag skrev på sikt är dels för att jag känner ingen som provat den i ett större sammanhang (dock vet jag att det finns LocoNet-adapter till den), dels tycker jag att Z21 fungerar väldigt bra och jag har inte uppfattat några krav på att vi ska byta för de extra funktionernas skull, men det kanske kommer?!
(eller så byter man sin dekoder till en DCC...)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur Köra Märklin?

Inlägg av LLJ »

OT: Hur många handtag kan man ansluta samtidigt till en CS3/CS3+? Har letat utan att finna detta.
Om jag fattat rätt så Z21 kan ha över 100 (112?) om de följer LocoNet standarden fullt ut, och 62 på vardera X-Bus anslutningen. Det som egentligen begränsar är strömmatningen till handtagen vilket gör att man inte klarar så många handtag i verkligheten.

/Lars
Användarvisningsbild
ChristerLindberg
Inlägg: 9
Blev medlem: 2016-09-09, 20:51

Re: Hur Köra Märklin?

Inlägg av ChristerLindberg »

För min del är det inga problem med utvikningar i tråden, det belyser intressanta punkter som även jag har nytta av och som är kopplade till funderingar om valet av körsätt.
:D
8-) Olle
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Hur Köra Märklin?

Inlägg av UBJ »

Ja, det här med Märklins dekodrar och modulkörning är inte helt enkelt att begripa.
Men du bör kunna använda Märklins mobile station hemma och en UT4:a på modulkörningar.
Mobile station har väl en del begränsningar men om du deltar på modulkörningar med jämna mellanrum så bör du kunna få hjälp där med ev inställningar i dekodrarna.
Men allt beror på vilka behov du har och vilka begränsningar du kan leva med.
Att köpa en svart Z21 för att testköra lite moduler hemma känns ju lite häftigt, men om man har en bana hemma och funderar på datorstyrning så är det en annan sak.
Är det så att du precis startat upp med hobbyn och inte har några lok att tala om så är ren dcc förstås ett alternativ.
Då kan du köpa ett billigt Rocosystem för hemmabruk och en UT4 för modulkörning. Borde vara det billigaste alternativet och på många sätt bästa förutsatt att du inte har en hög lok med mfxdekodrar.

Mvh UB
Skriv svar

Återgå till "MMM 3R"