Modulidéer - H0

Allmänt om H0
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Modulidéer - H0 Någonstans v2

Inlägg av Niklas »

En uppdaterad Någonstans funderar jag på. Den är 5 m och byggd på M-play och träramar, har dubbelspår 337 i gavlarna till 480 i mellan modulerna. Plattformen har en längd av ca: 2 m och ett 5 vagnars 80-tals tåg är ca: 1,8 m, i ena änden finns även ett vändspår för motorvagnar på ca: 90 cm. Sidospåret är 3,10 och rymmer utan problem ett lagom stort godståg. Det blir även ett "frilast område" där biobränsle och annat kan hanteras med radiostyrda truckar och lastbilar. Alla växlarna är medium och en kort Y, eftersom det bara är godståg som använder sidospåret och motorvagnar / arbetsfordon uppställningen. Huvudspåren används för genomgående trafik och spårbyte är inte aktuellt.

Bild

Färgerna motsvarar olika tåg längder. Blå = Blue-X 5 vagnar, orange = motorvagn / arbetsfordon och ljusgul ett 12 vagnars fliståg.

Bilder på hur den ser ut nu och är tagna 2006 då den sist användes.

Bild

Bild

Bild

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

Tänker du dig att bygga helt nytt eller återanvända delar av den gamla?

Vid nybyggnation skulle jag definitivt rekommendera large växlar i huvudspår (möjligen med undantag för växlarna in till vändspåret för motrorvagnen).
Saknar dessutom övergångsväxlar mellan dubbelspåren i "vänstra änden", dvs en spegelvänd "högra änden".

I övrigt en mycket trevlig station. Något som jag själv skulle kunna tänka mig att bygga :)

/Lars
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av Niklas »

Kommer bygga nytt och bara plattform och ktl.bryggor kommer att återanvändas samt elektronik. Som den är nu är det en 28 cm modul på 4,8 m som är väldigt sne och vind. Därför blir det nytt med kant i kant skarvar och kombiskarv.


Följande som jag skrivit på ett annat stort forum när det gäller växlarna.

Från verklighetens Stockholm.

Växlar runt om Stockholm är oftast 80 och körs igenom i 70 av komfort själ. I huvudspår finns även 40 växlar men är få, Sundbyberg (Sub), Farsta Strand (Fas) och norr om Karlberg (Ke) är de jag kan direkt. I Sub är det norr och söder om plattformen om man ska byta från uppspår 1U mot Spånga (Spå) till nerspår 1N (mot Ke). I Fas är det till och från sidospår för uppställning av arbetsfordon. I Ke är det mellan 1N till 2N och 1U till 2U (Upp resp nerspår). I Skavstaby (Skby) vid Stora Väsby är det 130 växlar mellan 1U till 2U till 1U och 1N till 2N till 1N alltså mellan inner och ytterspåren
.

Efter lite efter forskning är det följande:

70 växlar

Utsikten mellan upp och nerspår 70
Karlberg U1 till U2 och N1 till N2 70
Garnudden mellan upp och nerspår 70
Torresta mellan upp och nerspår 70

Och många andra ställen.

40 växlar

Sundbyberg norr och söder om mellan upp och nerspår
Karlberg norr om plattform mellan U2 och N2

Om jag skulle ha fel i detta får jag gärna rättas och gärna tips om var jag hittar sådan data på nätet.


Där av använder jag medium och det finns bara medium i H0 som har betongslipers. Att det inte finns övergångsväxel är av strategiska själ, detta är en driftplats på en dubbelspårs sträcka och inte tänkt att man ska kryssa över till uppspår eller nerspår. Det behövas 1 m till för att ha växlar och modulen är inte byggd än, utan det går fortfarande att lägga till växlar med betongslipers.

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av ErikKuiper »

Som Lars skriver så rekommenderas det starkt att använda Peco Large eller större även om de inte finns i betongutförande. Att jämföra med verkligheten är vanskligt då sth 40 växlar har en radie på 190 m vilket motsvarar 2,2 m i H0. Peco Large har en radie på 1,2 m.

Kommentarer på spårplanen.
- Låt ett av huvudspåren gå rakt genom modulen. S-kurvor i huvudspår bör man undvika i möjligaste mån.
- För att kunna komma in till och ut från sidospåret (godstågsspåret) för tåg som går åt båda håll så behövs överföringsväxlar på båda sidor.
- Alla växlar kommer inte att få plats på de två yttermodulerna om du använder Peco Large eller större växlar.
- Försök se till att lastspår är minst 60 cm långa.
- Varför 337 mm i ytterändarna? Om du använder 480 mm genom hela stationen så blir det mer plats att modellera frilastområdet. Om du behåller 337 mm i ytterändarna skulle jag rekommendera att ha en rak linje mot publiksidan genom hela modulgruppen.
- Om du vill ha en station som fungerar bra på trafikspelskörningar så rekommenderas minst ett spår till så växling till lastplatser kan ske utan att använda något av de två huvudspåren.

/Erik
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av Niklas »

- Att jag inte har överföringsväxlar i båda ändarna, ger intressantare körning.
- Med långa växlar får det som sagt inte plats.
- Enligt MMM 2.1 är det minst 1000 mm radie i huvudspår och medium har 914 mm. Men ingen av växlarna ligger i huvudspår där avvikning sker, utan det är in till sidospår. Så alla tåg som ska igenom går rakspår genom växeln. Sidospår har minimum 800 mm enligt MMM 2.1 så där klarar sig medium växlarna.
- S-kurvan är samma radie som långa växlarna i avvikning och 12 grader. Mellan kurvorna är det ca: 250 mm rakspår.
- I Corel där jag använder ut exporterade dxf filer från gamla raily, ser det inte klokt ut jag vet. Men det ger mig en fingervisning om hur det kanske kommer att bli, samt att det är ritat i 1/100. Och jag kan inte använda flexräls i Croel.
- Mer lastspår vill jag inte ha, utan detta räcker för mig.
- Vid ett trafikspel så är denna nog inte så anpassad efter 3 o-vagnar och en T21:a.
- Detta är en modern driftplats som är tänkt att få lite intressant på en dubbelspårs sträcka. Och där ett tåg kan göra uppehåll enligt körplan.

Här är samma "nästan" fast med långa växlar och rak framkant. Med långa växlar så får inte plattformen plats mellan spåren och uppställningen mellan får inte heller plats.

Bild


Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av ErikKuiper »

Vad gäller överföringsväxlarna skulle jag säga att en är ingen. Dvs om du inte har en på varje sida av stationen så kan du skippa dem helt och hållet. Om jag skulle lägga ett trafikspel med den här spårplanen så skulle jag inte använda överföringsväxeln över huvud taget. Att byta håll på tåget skulle jag nog göra vid en senare station.

I ett modernt trafikspel skulle jag säga att den här lastplatsen skulle betjänas av en T43/T44/Td med en handfull vagnar, dvs inte så annorlunda jämfört med ditt exempel ;) .

MMM-normen ger dig rätt att använda Peco Medium i huvudspår "5.5 ... Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800 mm.", men bland de modulrallare som jag umgås med uppfattar jag att den allmänna rekommendationen är att inte använda växlar (och kurvor) under 1000 mm i nykonstruktioner.

Jag tycker det är bra med ett rakt spår 2. Om du återgår till modulformerna enligt din första skiss så borde det inte vara något problem att få plats med plattformen mellan spåren och uppställningen mellan spåren. Kurvan ut för spår 1 borde dessutom redan kunna påbörjas vid modulkanten vilket gör att du borde ha gott om plats att få till en c-c på runt 100 mm (vilket är vad du behöver mellan spår 1-2 vid plattformen) med relativt slanka kurvor.

/Erik
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av Niklas »

Nu är det bara långa växlar både på sidospår och i huvudspår. Har rätat ut S-kurvan också, endast medium kvar till uppställningsspåret. Växlarna ligger nu kant i kant i moduländarna, men kan nog justeras lite när man väl lägger spåren. Vill kunna få plats med utfart / infarts signal också. Alternativet är att man gör ändarna 1100 mm istället för 1000 mm. Helst vill jag ha ner det till 4 moduler som kan läggas på varandra vid transport och förvarning. Ska höra med M-paly och se vad "custom" moduler kostar.

Bild


Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av ErikKuiper »

Det här tycker jag ser bra ut :) . Som du indikerar så behöver antingen modullängderna justeras lite eller växlarna flyttas något så växlarna inte ligger över modulskarvarna.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

Tror det blir enklare att få till de båda ändsektionerna om de görs jämnbreda, iallafall om du tänkt dig M-Play.

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

Här kan man tala om en station med ordentligt med industrier:

http://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/BJ/Jvm1184_J2_-0111.jpg

Flygfoto:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAA00088
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"