Modulidéer - H0

Allmänt om H0
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av Qrt »

Rolig bild.
En modul med fabriksområde och station mitt i, flod på ena och åker med hässjor på den andra sidan har nog ingen byggt än.
Passar fint till vad man tillverkar (-de?) i fabriken.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

Det rör sig om en kvarn. Dessutom ligger det ett tegelbruk och ett par andra fabriker i närheten.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

Väcker liv i en gammal tråd:

En annan pärla, som jag minns från barndomen, Albano i Stockholms utkanter. Ingen persontrafik sen 1912, men fantastiskt mycket vagnlaster på litet utrymme.
Bild

Dessutom en läcker uppsättning kåkar från AB Svenska skjul & ruckel.

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAA00101

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAE01783

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAE01772
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av AlexanderEhn »

JanFrelin skrev: 2014-05-06, 20:56 Nåt för den som är intresserad av industrier.

http://www.ekeving.se/r/bgd/SthD/Ulvsunda_197811.jpg
Aha! Strålande mycket inspiration!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av LLJ »

Ulvsunda vore lämpligt för en grupp att bygga då det blir många sektioner oavsett skala.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2019-08-21, 20:23 Ulvsunda vore lämpligt för en grupp att bygga då det blir många sektioner oavsett skala.

/Lars
Ja, det är ju inget man bygger på egen hand inom överskådlig framtid.

Men den fungerar fint som inspiration att plocka delar ur. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

AlexanderEhn skrev: 2019-08-22, 14:50
LLJ skrev: 2019-08-21, 20:23 Ulvsunda vore lämpligt för en grupp att bygga då det blir många sektioner oavsett skala.

/Lars
Ja, det är ju inget man bygger på egen hand inom överskådlig framtid.

Men den fungerar fint som inspiration att plocka delar ur. :)
Dessutom är den rätt lätt att dela upp i ett antal scener som funkar bra som separata moduler.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av fs_toni »

Det är roligt att läsa denna tråd från början av 2013 och då ser man att med bl a Nättelund, Charlottendahl och min egen Rotebro så är många av drömmarna från 2013 nu faktiskt realiserade i modul-sverige om stora stationer, terminaler och dubbelspår. Ännu häftigare saker som t ex Öxnered m fl är på gång...

Själv började jag spåna om min egen Rotebro station/kombiterminal redan i denna tråd viewtopic.php?f=4&t=2515 för att några år senare börja realisera och bygga. Det är ännu gissar jag 1-2 år kvar innan jag börjar närma mig ett mer färdigt läge. Även om det är körklart så saknas ännu ballast, elektronik, landskap, dekorationer mm.

Men precis som då för 4 år sedan så finner jag stort nöje i att redan nu börja spåna på framtida projekt. Och då tänker jag precis som de senare inläggen här på ett renodlat industriområde. Albano, Ulvsunda m fl enligt ovan är intressanta. Men för att det ska funka i modell och modul så måste tyvärr verkligheten krympas och komprimeras på lämpliga sätt. Jag har nu följande idé och hoppas flera här vill hjälpa genom att komma med förslag på spårplan.

Rent modultekniskt så tänker jag mig 4 moduler med måtten 70x120. Designen kan då göras på olika sätt t ex en yta 140x240 cm. Eller varför inte t o m i vinkel! Alla interna skarvar sammanfogas med styrstift. Någonstans (en eller flera) på kanten av denna yta finner vi en (eller flera) MMM gavelprofiler där stickspår från linje eller station går in ut. Friheten är stor. Gavelprofilerna kan t ex t o m återfinnas utmed en långsida! Här kommer godstågen in med vagnar som ska rangeras in till ett antal godskunder på ett större industriområde. Vilka godskunder ska finnas? Hur ska spårplanen se ut? Förslag! Idéer?

Själv är jag i nuläget mest tilltalad av ytan 140 cm x 240 cm med ett enda infartsspår. Industriområdet blir då en ändpunkt och tänker mig då nästan som en mini-anläggning hemma där spåret går runt i området med olika stickspår in till olika kunder. Lokföraren som rangerar får då också gå runt på båda sidor av ytan för att kunna nå över hela ytan för att utföra koppling av vagnar. Det blir en helt egen och mycket rolig del av en modulbana med mycket rangering. För de som känner exemplen så kan det bli en "plus"-version i combo av Kristineberg/Gretlanda!

Många mellanstora städer t ex Jönköping, Helsingborg, Mariestad även Stenungsund(!) verkar ha sådana instrispår som leder ut från en station och sedan vindlar sig runt i industriområden och ut i en mängd ytterligare förgreningar in på olika industrier. Så om man nu komprimerar detta och tänker sig att man accepterar en kurvradie på ca 60 cm, har ni då lust att spåna runt en spårplan ihop med mig? (Något som jag då sen kanske börjar bygga om 1-2 år när Rotebro är mera klart.)
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av JanFrelin »

Albano är inte så stor faktiskt! Däremot kanske man måste ta bort något frilastspår för att den inte ska bli för bred.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Modulidéer - H0

Inlägg av fs_toni »

fs_toni skrev: 2020-09-24, 19:27 ...
Rent modultekniskt så tänker jag mig 4 moduler med måtten 70x120. Designen kan då göras på olika sätt t ex en yta 140x240 cm. Eller varför inte t o m i vinkel! Alla interna skarvar sammanfogas med styrstift. Någonstans (en eller flera) på kanten av denna yta finner vi en (eller flera) MMM gavelprofiler där stickspår från linje eller station går in ut. Friheten är stor. Gavelprofilerna kan t ex t o m återfinnas utmed en långsida! Här kommer godstågen in med vagnar som ska rangeras in till ett antal godskunder på ett större industriområde. Vilka godskunder ska finnas? Hur ska spårplanen se ut? Förslag! Idéer?
Ingen som har något förslag på banplan? Kanske kan nedanstående få fler att ha lust att bidra?

Nedan ser ni mitt eget första test-skott.
Till detta ska ni då tänka er ett "landskap" bestående av industriområdesgator, lagerlokaler, industrilokaler, lastramper, upplag mm
Tanken är att ha mycket kul=mycket rangering=många godskunder på en relativt kompakt yta.
På en publikträff eller trafikspel så kan detta område betjänas av ett eller två växellok som rangerar in/ut vagnar till de olika godskunderna och löser de dilemman som finns på en begränsad yta. Tillfart från linjespår uppe t v i bilden.
Plan1.jpg
Plan1.jpg (159.25 KiB) Visad 4256 gånger
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"