Rälsfråga: Code 75 på moduler?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Rälsfråga: Code 75 på moduler?

Inlägg av RickardNordström »

Hej... :)
Jag undrar kort och gott hur det fungerar med Code 75 från Peco på moduler. Klarar vagnar och lok tillverkade efter 1999 denna höjd på räls utan problem. Vad säger MMM och Fremo standarden?

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Rälsfråga: Code 75 på moduler?

Inlägg av thomas.carlson »

Jag har PECO code 75 på alla mina moduler och har inte haft några problem, förutom märklinhjul då... men då har man ju även andra problem med kortslutning ;-)
Personligen anser jag att cd 75 ser snyggare ut.
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Rälsfråga: Code 75 på moduler?

Inlägg av hakang »

Den nu gällande MMM-normen säger följande om räls och växlar:

"Räls vid modulgaveln skall som huvudregel ha en höjd mellan code 70 och 83.
Samtliga spår och växlar skall tillåta trafik med hjul enligt NEM 311.1 och NMRA
RP25, code 88 och 110

Växlar av Rocos tillverkning har mindre lämplig utformning och bör inte används. Det
står modulbyggaren i övrigt fritt att välja tillverkare på räls och växlar eller att bygga
spåret hantverksmässigt, men i detta fall är det modulbyggarens ansvar att fordon
med hjul både enligt NEM och NMRA-normerna kan trafikera spåret."

Jag tror att den bedövande majoriteten av MMM-moduler har Peco c.75. Några problem som är att hänföra till rälsvalet har jag aldrig märkt.

/H
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Rälsfråga: Code 75 på moduler?

Inlägg av RickardNordström »

Hej :)
Tack för mycket bra svar.

Är det någon som erfarenhet av Peco´s 3 vägs växel SL-E199.
https://www.modellhobby.se/sv/rals-vaxl ... -e199.html
Mvh Rickard
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Rälsfråga: Code 75 på moduler?

Inlägg av StaffanWiman »

Jag har en men för avställningsspår så det är inte mycket trafik över den. Det var knepigt att ordna strömförsörjningen så att den blev rätt och jag lyckades nog inte helt, för det blir kortslutning i något moment... Men att köra genom den har inte varit något problem.
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Rälsfråga: Code 75 på moduler?

Inlägg av Robban »

RickardNordström skrev: 2021-03-07, 14:29 Hej :)
Tack för mycket bra svar.

Är det någon som erfarenhet av Peco´s 3 vägs växel SL-E199.
https://www.modellhobby.se/sv/rals-vaxl ... -e199.html
Mvh Rickard
Jag hade en i Snusnäs som numera ägs av Seth, inga som helst problem mer än att vissa klagade på radien.
Inga som helst problem att strömmata heller om man läser instruktionerna.
Tyvärr hade Roco´s växel utgångarna bättre för min spårplan, men som det står i MMM standarden så SKA det funka med RP25 och det har Rocoväxlar stora problem med.

Robban
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Rälsfråga: Code 75 på moduler?

Inlägg av RickardNordström »

Robban skrev: 2021-03-07, 21:36
RickardNordström skrev: 2021-03-07, 14:29 Hej :)
Tack för mycket bra svar.

Är det någon som erfarenhet av Peco´s 3 vägs växel SL-E199.
https://www.modellhobby.se/sv/rals-vaxl ... -e199.html
Mvh Rickard
Jag hade en i Snusnäs som numera ägs av Seth, inga som helst problem mer än att vissa klagade på radien.
Inga som helst problem att strömmata heller om man läser instruktionerna.
Tyvärr hade Roco´s växel utgångarna bättre för min spårplan, men som det står i MMM standarden så SKA det funka med RP25 och det har Rocoväxlar stora problem med.

Robban
Hej😀
Tack för många bra svar.
När det klagades på radien, var det då att växeln hade för små radier?
Mvh Rickard
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Rälsfråga: Code 75 på moduler?

Inlägg av Robban »

Ja den har ju bara ~914 i radie.
Men hos mig låg den i ett industriområde så jag förstod inte riktigt idén med att köra fönstertåg där :?

Robban
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Rälsfråga: Code 75 på moduler?

Inlägg av RickardNordström »

Robban skrev: 2021-03-08, 18:50 Ja den har ju bara ~914 i radie.
Men hos mig låg den i ett industriområde så jag förstod inte riktigt idén med att köra fönstertåg där :?

Robban
Hej :)
Sitter och försöker komma till skott och bygga min Hallinden station. Infart från Lysekil kommer få en 90 graders kurva (med radie 1500mm) in till stationen för att vara lätt att placera (i ett hörn) på en modulbana. Kurvan är inte så lång i verkligheten. Sitter och tittar på växeln och noterar att 3-vägsväxeln har 2 olika radier. Radien för höger spår är som du skriver 914mm radie men vänster spår är samma som till Peco SL-E188, 1524mm radie. Jag vet ej hur man räknar vilket som är spår 1 på en station. Men det spår som sparats till idag och som använts som genomfartsspår förr i tiden kommer att få Peco SL-E188 som infartsväxel med kurvradie 1524mm vilket i mitt tycke är mer än tillräckligt. 3 vägsväxeln kommer som nummer 2 och reglerar trafiken till spår 2 och 3 samt det spår (4) som slutar i en stoppbock. Om nu radien till spår 2 (Höger körväg i 3-vägsväxeln) blir 914mm kan väl väldigt få ha någon synpunkt på detta då kurva med växel inräknat knappt hinner börja innan den är slut. Det blir ju en väldigt kort sträcka som är i kurvspår från växeln. Jag vill säga att radien blir väldigt bra utifrån det som framkommit.
Mvh Rickard :)
Bilagor
DJI_0153.JPG
DJI_0157.JPG
Hallinden spårplan.jpg
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"