Rö hållplats 1980 H0n3

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Här visas de färdiga infästningarna för de två kontakter som behövs. En hankontakt samt en honkontakt. Hankontakten har en dragavlastning, däremot honkontakten sitter på ett L-vinkel fastsatt i gaveln. Hoppas att den inte sitter för nära kanten.

Det finns en sockerbit som gör det möjligt att byta och fixa med änddelen och linjedelen av kabelstammen.
Rö hållplats 1980 H0n3 64.jpg
Rö hållplats 1980 H0n3 64.jpg (117.24 KiB) Visad 3259 gånger
Senast redigerad av 1 RoberthLundin, redigerad totalt 2021 gånger.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Kablarna som är lödda på rälsen är fastlödda på de två genomgående ledningar på modulen. Vet inte om jag behöver göra någon isolering på själva lödningarna, men jag tror inte det.

Allmänna intrycket känns som det ser prydligt ut under modulen. Kanske lite för genomarbetat med att måla med vit grundfärg, men jag gillar när det är snyggt och prydligt. Hoppas att de andra modulerna i Rö serien blir lika bra.
Rö hållplats 1980 H0n3 65.jpg
Rö hållplats 1980 H0n3 65.jpg (111.24 KiB) Visad 3258 gånger
Senast redigerad av 1 RoberthLundin, redigerad totalt 2021 gånger.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Dags att provköra modulen så att elektroniken är korrekt genomförd. Kopplar det direkt till ett labbaggregat där jag kan ställa in spänningen och kontrollera med den drivning jag tänker använda som är analog fortfarande. Jag gjorde ren rälsen innan körningen med lite målartvätt, kanske inte det bästa men fungerade rätt hyffsat. En ordentlig rengöring av både räls och tågdrivet så blir det riktigt bra

Testet gick bra och nu är det enbart en test kvar och det är testa modulen mot andra moduler. Undrar hur många H0n3 som är aktiva och om det går att få ihop en testkörning.
Rö hållplats 1980 H0n3 66.jpg
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

En sista visning av provet av elektroniken. Min första film inom bygget när jag kör ett driv till en icke-byggd modell. I detta fall ett Tp-driv till en icke-byggd modell (länk tillbeskrivning av loket https://sv.wikipedia.org/wiki/Tp).

Det fungerade relativt bra, det verkar ha bra drag när man ökar spänningen. Rälsen ser jämn och fin ut. Jag skall göra lite bättre tester när den är klar samt ha en bättre uppsättning och använda en riktig kamera.

http://www.robbox.se/images/h0n3/module ... 3%2067.mp4

Vad är nästa steg? Finns lite att fixa:
  • Syllar till änden av spåret på båda sidor.
    Måla spåret så att den inte är så blank fin utan ser använt ut.
  • Måla syllarna så de inte är enhetligt mörka
  • Slipa färdigt marken samt grundmåla
  • Måla grunden för marken, dvs grönt under gräset samt grått för gruset
  • limma fast gräs och grus...
Mäta ut var allt skall ligga på modulen, som kontaktledningsstolpar, kryssmärken,
livsfarlig ledning, lampor, elskåp, ...
Senast redigerad av 1 RoberthLundin, redigerad totalt 2021 gånger.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av daniel »

Kul att se :)
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

För att få en bra arbetshöjd satte jag på benen på modulen samt kopplade ihop den med den icke färdiga Sparren modulen. Med ben på modulen kommer spåren på en höjd av 1300 mm från golvet, eller rättare sagt övre kanten av spåret (RÖK = Räls Övre Kant).

Sparren modulen är beskriven i sin egna Blog, men som syns är den byggd samtidigt med hållplatsmodulen men avbröts när grundstrukturen var byggd. Efter detta så bestämde jag för att höja kanten på hållplatsmodulen för att passa landskapet bättre.

På bilden ser man en bit av Sparren modulen närmast och hållplatsen bortom det. Hållplatsen har spår lagt och man ser upphöjningen för hållplatsen. Ena halvan är provmålad för grunden av landskapet. Om det är vitt kommer det att lysa genom men med detta mönster tror jag att det kommer lysa igen ett spräckligt mönster… Det skall målas lite mera ordentligt samt lite grus skall läggas ut, samt gräs och annat för visa en förfallen bangård som vuxit igen med åren.
Rö hållplats 1980 H0n3 068.jpg
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Limmat lite syllar på ändkanterna. Behöver nog jobba lite på hur jag lägger ut limmet. Får fixa till lite med skapelsen när det torkat samt med lite ballast så blir det bra. Skall nog inte limma direkt från flaskan utan göra som jag brukar använda en spruta istället med en rätt grov nål. Då ligger limmet exakt där jag vill ha det.
Rö hållplats 1980 H0n3 069.jpg
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Färgprover för att se vilken färg slipers skall ha, från vänster: flat earth, burnt umber, flat brown, matt 113 samt matt 186. Det blev bränd umbra... Vi får se om det håller när jag provmålat lite.
Rö hållplats 1980 H0n3 070.jpg
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Färgprover för rälsen. Sidorna på rälsen rostar och får rost brun eller mörkare färg. Har lite bilder som jag jämför med hur det ser ut i verkligheten och de färger som jag har från vänster: rust track, old rust samt dark rust. Kändes som dark rust blir bäst mot den brända umbran. Skall prova på en bit...
Rö hållplats 1980 H0n3 071.jpg
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Dags att prova vilken färg balasteringen skall ha. Till höger en ganska grå variant av rödbrun. I mitten är färgen Fine Brown och till vänster en 50/50 mix. Rälsen skall målas rostbrun och slipers mörk ockra (mörkt brun). Limmet är en mix av 50% vatten och 50% trälim samt några droppar diskmedel för att bryta upp ytspänningen.

I bakgrunden syns min spruta som jag använder för lägga ut mitt trälim. Det är en uppdragskanyl och 10 ml spruta. Ett av mina bästa verktyg. Som tur har jag en låda av vardera kanyl och spruta.
Rö hållplats 1980 H0n3 072.jpg
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"