Rö hållplats 1980 H0n3

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Färdiga resultatet innan målning. Framför kuren ligger en pincett (11 cm) framför och en tiokrona bredvid för en storleks jämförelse. Så här långt är jag nöjd. Resultatet blev bra, lite smådetaljer som att kuren är lite sned vart bra men tyvärr blev lutning åt fel håll. Man kan inte få allt.
Rö hållplats 1980 H0n3 58.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Vad är nästa steg? Finns lite att fixa:
* Syllar till änden av spåret på båda sidor.
* Löda fast ledningar till spåret
* Måla spåret så att den inte är så blank fin utan ser använt ut.
* Måla syllarna så de inte är enhetligt mörka
* Slipa färdigt marken samt grundmåla
* Måla grunden för marken, dvs grönt under gräset samt grått för gruset
* limma fast gräs och grus...
Mäta ut var allt skall ligga på modulen, som kontaktledningsstolpar, kryssmärken,
livsfarlig ledning, lampor, elskåp, ...
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av daniel »

Snyggt! :)
Användarvisningsbild
Mikael Pettersson
Inlägg: 245
Blev medlem: 2014-01-17, 16:11
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av Mikael Pettersson »

Trevligt
Nässjö Järnvägsmusem www.lokstallet.se
NJ-Modell Facebook grupp
www.hoglandstag.se
Skånska N www.Nskalaskane.se
MMM 2R, Rhb H0e, Radiostyrda tåg
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Nu har vi kommit till elektroniken för rälsen och dragningen denna samt provkörning av denna.

Men först så fick jag laga en räls infästningen vid kanten där rälsen lossnat från mässingsskruven. Lödningen mellan räls och mässingsskruv hade lossnat efter att en kabel fastnat och jag dragit loss rälsen. Den nya lödningen verkar ha fungerat bra och ser bra ut. Behövde enbart trycka fast rälsen och sedan löda ihop räls och skruv igen.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Men däremot upptäckte jag att rälsskarven mitt på modulen inte var i linje mellan de två sektionerna.

Jag vart tvingad att såga ett snitt mitt på ena halvan av de två rälssektionerna. Sedan var det bara att ta bort felaktiga rälsbiten. Här gick det inte att rädda den borttagna sektionen eftersom den var limmat med vitt trälim.
Rö hållplats 1980 H0n3 59.jpg
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Jämnade till rälsbädden och sågade till en ny bit som passade i den saknade sektionen.

Jag använde nålar för att fästa rälssektionen. Så att denna sitter helt rätt och sedan limmar jag fast med vitt trälim.

Resultatet vart riktigt bra, där rälssektionen sitter rätt med bra separation mellan de olika rälssektionerna.
Sensmoral, var noga med att limma fast rälsen.
Rö hållplats 1980 H0n3 60.jpg
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Nästa steg är att löda fast en ledning från varje rälssektionen och på vardera räls. Dessa löds fast mot rälsen på utsidan och leds till undersidan via ett hål i rälsbädden.

Kanske borde ha lötts fast under rälsen för att få det riktigt snyggt men jag hann limma fast rälsen innan. Jag kommer att ha ganska mycket gammal makadam och tillsammans med lite gräs och annat på rälsområdet så blir det nog bra. Skall försöka dölja lödningen i alla fall.
Rö hållplats 1980 H0n3 61.jpg
Senast redigerad av 1 RoberthLundin, redigerad totalt 2021 gånger.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Jag köpte denna modul samt Sparren som färdiga kit från Mälar Modul Möte. De hade två stycken över efter någon aktivitet, vilket jag är mycket tacksam för. Kanske inte var tänkt för att köra MMMp, dvs. smalspårsmoduler enligt H0n3. Men de är såpass lika att det fungerar bra i alla fall.

Kabelstammen som följer med har jag lagt ut. Denna spikas fast i undersidan på rälsbädden, som är i trä.
Rö hållplats 1980 H0n3 62.jpg
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

För att fäst honbanankontakten behöver jag ett fäste. Jag hade två stycken fästen liggande sedan jag köpte lite Billy bokhyllor. Dessa blir perfekta för att hålla honkontakten, vilket normalt sitter i ett chassi eller motsvarande. Jag börjar med att kapa av det ena fästet för att det är lite för långt.

Borrar två hål för att få plats med två skruvar för att fästa i modulen. Borrar upp ett större hål för att fästa banankontakten.
På bilden ser man lite träskruv för att fästa i modulen, lite brickor som inte används samt de två fästena. Det ena modifierat och det andra är i original skick.
Rö hållplats 1980 H0n3 63.jpg
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"