Rö hållplats 1980 H0n3

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Man ritar ut på Kapa-skivan måtten på de olika delarna för huset och sedan skär man efter linjerna med en vass skalpell. Här på bilden limmas de olika delarna samman och jag använder vanligt trälim för att limma delarna.
Rö hållplats 1980 H0n3 43.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Samma sak gäller taket som bilden visar. Det kanske inte ser exakt ut som ett hus, men tillräckligt bra för att se om perspektiv och annat stämmer med de bilder som jag har fått tag på.
Rö hållplats 1980 H0n3 44.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

När tejpen har tagits bort (specialtejp för målning av modeller med svagt men segt lim). Har jag lagt på en citrongul färg. Troligtvis för stark, men alla är överens att förrådet var gult och enligt bilden ser det ut att kunna stämma. Men frågan om det var vita knutar eller var stugan helgul? Åsikter någon?

I bakgrunden ser man en spruta med avsågad uppdragskanyl som jag använder för att limma med. Det behövs precision för att lägga limmet där det behövs.
Rö hållplats 1980 H0n3 45.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Nu hade jag enbart en standard lins till min Canon EOS 400D som använder för att ta bilder i verkstaden. En gammal kamera som räcker men har bara ett standard objektiv till den och det gör att jag inte kan skärpa kuren och förrådet samtidigt. Men perspektivet syns i alla fall.
Rö hållplats 1980 H0n3 46.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Här är samma bild men skärpa på förrådet istället. Här ser man ett problem med att förrådet står för nära spåret. Så jag gick tillbaka till ritningen över stationen och där står förrådet ungefär 14 meter från spåret. Detta är ett problem efter som modulens bred är ca 25-26 meter bred och därmed hamnar förrådet precis utanför modulen. Antingen tar jag lite artistisk frihet placerar denna som i bilden eller tar bort den helt och den får vara med bara på stationsmodulerna som är mycket bredare.
Åsikter?
Rö hållplats 1980 H0n3 47.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Här är bilden som jag utgått ifrån för förrådet samt de bilder som jag tagit av förrådet som det ser ut idag. Det vart flyttat och det är rödmålat idag. Ser lite annorlunda ut. Behöver börja mäta upp saker samt stolpar och lampor och kontaktledningarna hur de finns på modulen för att få en uppskattning. Landskapet har jag nu kontroll över men det finns saker som dyker upp på bilder som jag fått från hembygdsföreningens som jag kanske vill ha med som exempelvis cykelstallet med plåttak samt sandlådan.
Rö hållplats 1980 H0n3 48.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Bestämde mig för att bygga hållplatskuren direkt. Kändes enklare så, och själva bygget visas nästa vecka hur det gick till. Den byggs i plasticard från flak eller lister som ett så kallat scratchbygge. Dvs man bygger direkt från en skiss eller ritning utan att det finns någon annat hjälpmedel än lite material samt verktyg.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3544
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av daniel »

Ser mycket bra ut! :)
RoberthLundin skrev: 2020-06-13, 22:15 Här är samma bild men skärpa på förrådet istället. Här ser man ett problem med att förrådet står för nära spåret. Så jag gick tillbaka till ritningen över stationen och där står förrådet ungefär 14 meter från spåret. Detta är ett problem efter som modulens bred är ca 25-26 meter bred och därmed hamnar förrådet precis utanför modulen. Antingen tar jag lite artistisk frihet placerar denna som i bilden eller tar bort den helt och den får vara med bara på stationsmodulerna som är mycket bredare.
Åsikter?
Jag föreslår att du tar dig lite artistisk frihet och har kvar förrådet. Det är trevligt med lite byggnader vid spåret.

Beträffande att fota och få perspektiv. Det finns datorprogram som kan slå ihop bilder. Om du kan fota t ex 20 bilder där kameran står på samma ställe och tittar i samma riktning, men med olika skärpe-inställningar, så kan programmet slå ihop bilderna till en enda bild. Programmet går igenom hela bilden pixel för pixel och väljer att plocka bildinformation från det foto som har bäst kontrast i just den punkten. På det sättet kan du få en mycket hög kontrast i hela bilden trots att du fotar en närbild där saker ligger olika långt ifrån kameran.
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av Gissberg »

Roligt följa ditt bygge! Har själv haft den kameran du nämner och du ska välja minsta bländare. Sätt kameran på stativ eller placera den på några böcker exempelvis. Flytta ratten från automatläget till P. Ställ in ISO på exempelvis 800. Tryck in exponeringsknappen lite och dra i hjulet på ovansidan så ändras bländare och tid så att exponeringen fortfarande blir samma. När minsta bländare visas, dvs så högt tal som möjligt trycker du för exponering. Exponeringstiden blir nu någon sekund lång så det går inte hålla kameran på fri hand. Bäst är också att ställa in på fördröjd exponering dvs bilden tas efter 2 sekunder så är man säker på att inte kameran skakar till när man trycker för exponering. På objektivet finns även en knapp för manuell skärpeinställning. Den är bra att nyttja, då kan du ställa in skärpan manuellt och lämpligen på det närmaste föremålet eller precis bakom det.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Gissberg skrev: 2020-06-14, 09:08 Roligt följa ditt bygge! Har själv haft den kameran du nämner och du ska välja minsta bländare. Sätt kameran på stativ eller placera den på några böcker exempelvis. Flytta ratten från automatläget till P. Ställ in ISO på exempelvis 800. Tryck in exponeringsknappen lite och dra i hjulet på ovansidan så ändras bländare och tid så att exponeringen fortfarande blir samma. När minsta bländare visas, dvs så högt tal som möjligt trycker du för exponering. Exponeringstiden blir nu någon sekund lång så det går inte hålla kameran på fri hand. Bäst är också att ställa in på fördröjd exponering dvs bilden tas efter 2 sekunder så är man säker på att inte kameran skakar till när man trycker för exponering. På objektivet finns även en knapp för manuell skärpeinställning. Den är bra att nyttja, då kan du ställa in skärpan manuellt och lämpligen på det närmaste föremålet eller precis bakom det.
Måste jag prova. Suveränt tips. Tack.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"