Rö hållplats 1980 H0n3

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Jag började med att bygga Rö station som var i skala N. Fördelen var att i skala N får man plats med 450 meter station på tre moduler, men nackdelen är att scratchbygga alla fordon.Jag började på Rö station och kom så lång som att jag skulle lägga rälsen. På Hjulmarknaden hittade jag Rimbo Grande H0n3 samt på mässan köpte jag ett Tp lok i byggsats med driv. Sedan fick jag ångest med vad jag gör nu. Men valde att byta inriktning till bygga Rö på Roslagsbanan i skala H0n3 istället samt återanvända modulerna i skala N till något på stambanan i stället.

Så den nya inriktningen och plan blev det helt enkelt att jag började med två linjemoduler som skall bli Rö hållplats innan den lades ned samt Sparren banvaktstuga i mitten av 50-talet. Men mera om det senare. Jag har även köpt in hel del rullande material för att kunna köra på modulerna. Rö station 1958 kommer komma som tredje delen. Skall försöka publicera något fram till midsommar varje vecka. Och börjar med Rö hållplats 1980. Men först lite bakgrund om Rö station/hållplats projektet.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Detta är min bygglogg för en modul som byggs med H0n3 föreslagna standarden (http://www.smalspar.se/norm/norm.pdf ver. 0.92). Det intressanta är att H0n3 standarden har samma gavlar som normala H0 MMM-standarden.
Det bjöds ut två stycken moduler som blivit över via forument (Torbjörn Onegård) och jag köpte dem och släpade hem dem. Denna bygglogg beskriver byggandet av dessa två H0n3 moduler, den ena en vanlig raksträcka (Sparren) och den andra Rö hållplats som den såg ut strax innan den las ned 1981.
Rö hållplats 1980 H0n3 01.jpg
Rö hållplats 1980 H0n3 01.jpg (187.22 KiB) Visad 5662 gånger
Bilden kommer från Rö Hembygdsförening som har Copyright 2011 - 2020 (http://www.rosocken.se/Photos/Showphoto.aspx?Id=51)
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Varför i H0n3 kan man undra? Det är i skala 1/87 som är den absolut vanligaste skalan och det finns en jättelikt utbud av saker så att man inte behöver bygga allt. Speciellt som man kommer ifrån Skala N är det ett enormt utbud. Det som behövs byggas är det som inte finns som standard samt allt special som hållplatskuren exempelvis. Men i detta fall finns det en undergrupp som använder smalspår just med 891 mm bred. Denna undergrupp heter H0n3 och där rälsen är korrekt
i storlek (10,5 mm) och kommer att efterlikna just Roslagsbanan. Den normala storleken är 16.5 mm. Det finns en flera leverantörer av saker till H0n3 som man kan få fram det mesta för Roslagsbanan av vagnar och rullande material. Det enda som saknas är väl ånglok. Jag har anskaffat ett antal där byggsatser som ser ut som nedanstående bild. Det är en mässingsplåtsbyggsats som man löder ihop för att sedan måla för att få en färdig vagn eller lok.
Rö hållplats 1980 H0n3 02.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Det annonserades om försäljning av två raka moduler i 28x100 cm storlek av Torbjörn Onegård. Dessa kändes som att dessa var av god kvalité och jag kunde inte låta bli att köpa dessa. Det jag fick hem var två välpackade avlång packet. Dessa innehåller allt för att bygga ihop en modul för MMM 28x100 cm låghöjdsmodul. Vilket är perfekt för mig. Paketet innehåller sidostycken, långsidor, infästningar för ben, benen, elektroniken, tieplates och skruv.
Allt förutom räls och själva landskapet. Perfekt.
Rö hållplats 1980 H0n3 03.JPG
Paketet var väl hopslaget och praktiskt att förflytta.
Senast redigerad av 1 RoberthLundin, redigerad totalt 2020 gånger.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Första steget är att limma och skruva ihop sidostyckena med långsidorna. Jag har en massa tvingar och annat för att göra ramar men de är nedpackade (måste rota fram dessa). Så jag körde en fuskvariant som inte är att rekommendera för att det är alldeles för enkelt att göra fel. Nu var det enbart ett hörn som vart dåligt och vart tvungen att bryta upp igen. Som det syns på bilden använde jag en burk som mall för att limningen av hörnet skulle bli 90 grader samt stödja upp med målartejp. Efter att limmer hunnit torka ett par timmar väldigt försiktigt limma ihop de två delarna. Sedan därefter limmet hunnit torka över natten borrade jag hål för skruvarna för varje hörn. Nu använde jag tre
skruv per hörn men det räcker med två skruvar. Jag försänkte skruvarna. Varför skall jag visa senare i byggloggen.
Rö hållplats 1980 H0n3 04.JPG
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av AlexanderEhn »

Ska bli kul att följa denna logg!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av JanFrelin »

Trevligt!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 744
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av tobbeo »

Kul att se att du är på G!/ Torbjörn
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av MikaelB »

Super härligt, kul projekt att snubbla över en modul i kitt :D
Har länge varit motståndare till tvättmaskin OCH torktumlare här hemma, men jag köper fördelarna med det nu

- Mikael
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Nästa del är stödet till underlaget för rälsen och banvallen. Det är en liten bit som skall sitta på sidostycket som själva banunderlaget av plywood för banvall och räls. Denna bit limmas fast ett par cm från toppen.
Rö hållplats 1980 H0n3 05.JPG
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"