Rö hållplats 1980 H0n3

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Här syns hålen till tvärspanten och att dessa är försänkta så att man kan spackla över skruvskallen. Jag vill ha släta sidor samt att dessa kommer att bli målade och vackra.
Rö hållplats 1980 H0n3 13.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Här ser man skruven som inte är helt nedskruvad ännu. Samt skruvarna på gaveln är inte helt nedförsänkta på ett korrekt sätt, vilket jag korrigerade senare genom att skruva ut skruven samt försänka lite mera innan jag skruvade tillbaka skruven.

Utav någon anledning vart det 3 eller 4 skruvar på dessa två moduler (den ena Rö hållplats den andra kommer att bli Sparren banvaktsstuga).
Rö hållplats 1980 H0n3 14.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Försänkning av skruvar. Tänkte få helt släta sidor på framsida och baksida. Dessa stack upp lite och behöver försänkas så att de kan spacklas över.
Rö hållplats 1980 H0n3 15.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Nu är grundstommen av modulen klar. Det som följer näst är beninfästningar. Modulen kommer att få fyra infästningar så att den kan stå på egna ben eller om det skall kopplas ihop med andra moduler så behöver man enbart använda två ben om inte underlaget kräver alla fyra benen. Därefter kommer en markisoleringsplatta att läggas in bredvid spåret för ge en grund för landskapet.
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

På bilden nedan ser man en infästning till benen som är limmade samt markering var skruven skall hamna. Modulen kommer att stå på fyra ben eller om den står i kedja minst 2 ben behöver användas. Själva infästningen vart inte riktigt helt plan. Fick inte riktigt till med passformen helt korrekt. Så det vart att planslipa lite för att få det helt plant och snyggt.
Rö hållplats 1980 H0n3 16.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Här skruvas det i skruven som håller benet tillsammans med limmet på plats.
Rö hållplats 1980 H0n3 17.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Här är skruven på plats. Nedförsänkta och sedan kommer jag troligtvis lägga på plastiskt trä för att dölja skruvarna för att få helt plana och fina sidor. Vi får se hur bra det blir.
Rö hållplats 1980 H0n3 18.JPG
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Här provas beninfästningarna på modulen. Så modulen står på fyra ben och själva benet hålls på plats av en skruv på insidan. Exempel på skruven kommer att visas senare. Skruven har en liten plastdel där skallen finns normalt som gör det lätt att skruva fast den.
Rö hållplats 1980 H0n3 19.JPG
Användarvisningsbild
carlstaffanholmer
Inlägg: 25
Blev medlem: 2014-01-16, 14:07
Ort: Hallunda i Norsborg, Botkyrka, Södra StorStockholm

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av carlstaffanholmer »

Rö hållplats, jag tror faktiskt den kallades station av vissa. Minnena är mest från nedläggningstiden, först tomt på spåren, så försvann kraftledningen, stolparna och så rälsen, syllarna kommer jag inte ihåg. Vi åkte parallellt med spåren söder om Rö på väg till landet.
Ska bli kul att se och köra till på någon körning vad det lider!
Jag blir dessutom lättad över att ditt bygge gått bra så här långt, har inte fått någon respons på de byggsatser jag knåpade ihop för ett par år sedan, som vi dels använde till de byggkurser MMM anordnade en gång om året, dels sålde på lilla Hobbymässan hos Hobbyexperten. Undrar om inte jag stod bakom dig och flinande menande mot Torbjörn när Du sa -jag tar bägge byggsatserna! Jag var ju själv skeptisk till att sälja dem över disk därför att jag inte riktigt trodde min bygganvisning skulle vara bra nog. Och nu kommer jag på, Du har använt fyra skruvar på långsidorna vid gavlarna på den ena modulen. Skruvarna är räknade och 4 eller 8 stycken ska användas som stopp ovanför varje benfäste för att förhindra att benet trycks upp genom landskapet innan man lyckats trimma in rätt höjd på modulen vid en körning. Det finns visserligen ett litet överskott av skruvar i varje sats, men kanske inte tillräckligt. Det finns en kille vid namn Hjelm som jag tror bor i gamla stationshuset i Edsbro, och förhoppningsvis också hjälper till att restaurera gamla Roslagsbanan med sin modul. Vi hörs och ses!
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rö hållplats 1980 H0n3

Inlägg av RoberthLundin »

Instruktionen är var för mig tillräckligt bra. Jag såg direkt vad som var meningen med varje moment. Så jag har bara bra saker och säga om modulpaketet. Det är har blivit en intressant resa speciellt som jag har en dialog med Rö hembygdsförening och deras forum. Fått massor med bra hjälp att få fram hur det verkligen såg ut. Så förhoppningsvis är det inte alltför mycket fel sen när det är dags att visa upp modulerna. Så tack för två bra byggsatser, jag har i alla fall haft god nytta av dessa och har mycket roligt att bygga grundstommen till modulen och systermodulen som skall bli Sparrens banvaktsstuga.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"