Funderar på att ta fram spår (3-vägsväxel)

Allmänt om H0

Är intresserad av att köpa en 3-vägs växel skala H0.

Är intresserad av en 3-vägs växel Code 75.
6
43%
Är intresserad av en 3-vägs växel Code 83.
4
29%
Är intresserad av en 3-vägs växel Code 100.
1
7%
Är intresserad av en 3-vägs växel oavsett code.
0
Inga röster
Inte Intresserad
3
21%
 
Antal röster: 14

Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Funderar på att ta fram spår (3-vägsväxel)

Inlägg av RickardNordström »

Hej :)
Då det saknas alternativ till oss som bygger moduler funderar jag på att ta fram en 3-vägs växel för moduler. Det som finns idag kostar över 2000:- och är handbyggda och ömtåliga.
Jag tittar på att ta fram en 3-vägs växel i längden ca 50cm med Pecos standard. De känns stabila och har vad jag hört väldigt bra tillförlitlighet.
Kommer finnas där spår först går till höger eller vänster. Lägg en röst för att hjälpa mig att få en uppfattning kring hur stort eller litet intresset är här på forumet.
Hur intresset i världen är får bli en senare fråga. Jag har ännu inte fått klart från min tillverkare på prisbilder men man får nog räkna med ett pris mellan 700-1000:- per växel.
Små volymer påverkar tyvärr prisbilden men i mitt fall så känns en 3-vägs växel som ett smycke på en modul...
Mvh Rickard
Bilagor
img721.jpg
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Funderar på att ta fram spår (3-vägsväxel)

Inlägg av plj »

3-vägsväxlar sparar ju en del plats, men är av naturliga skäl mer komplicerade än vanliga enkla växlar. Men om Du kommer att göra sådana så se till att det blir stora radier på de avvikande spåren. Gärna minst lika stor radie som de slankaste vanliga kommersiella växlarna. Samtidigt är det ju större plats att tjäna då. Man vill ju också ha möjlighet att kunna ha ledande spårkors för att underlätta strömupptagningen vid körning med korta fordon.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funderar på att ta fram spår (3-vägsväxel)

Inlägg av LLJ »

Peco har redan idag en 3-vägsväxel, dock med radier som enbart duger för industrispår.

Vilka radier har du tänkt dig på de avvikande spåren?
En annan viktigt fråga är var används 3-vägsväxlar i verkligheten? Min uppfattning är att de används på sidospår och industrispår i första hand, och där med förebilden räknat ganska snäv radie.
Så att göra en 3-vägsväxel med 2.5 m radie kanske inte har så stor användning.

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Funderar på att ta fram spår (3-vägsväxel)

Inlägg av JanFrelin »

Jag behöver en trevägsväxel, just nu har jag planerat att bygga den.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Funderar på att ta fram spår (3-vägsväxel)

Inlägg av RickardNordström »

LLJ skrev: 2019-12-08, 20:54 Peco har redan idag en 3-vägsväxel, dock med radier som enbart duger för industrispår.

Vilka radier har du tänkt dig på de avvikande spåren?
En annan viktigt fråga är var används 3-vägsväxlar i verkligheten? Min uppfattning är att de används på sidospår och industrispår i första hand, och där med förebilden räknat ganska snäv radie.
Så att göra en 3-vägsväxel med 2.5 m radie kanske inte har så stor användning.

/Lars
Tja... bra fråga.
Hallinden hade en trevägsväxel. Bara därför jag funderar på detta :)
Jag köpte en handbyggd 3-vägsväxel som tyvärr inte fungerade. (Vi behöver inte gå in på varför)
Men den var fruktansvärt snygg att se på. Spårkryssen var så läckra. Hade passat på vilken bana som helst.
Radier kan jag så dåligt men titta på bilden i första inlägget. Ungefär så men troligtvis något större radie :)

Pecos trevägsväxel har ju allt annat att önska. Den är inte direkt vacker att se på... ;)

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funderar på att ta fram spår (3-vägsväxel)

Inlägg av LLJ »

RickardNordström skrev: 2019-12-08, 22:41 Pecos trevägsväxel har ju allt annat att önska. Den är inte direkt vacker att se på... ;)

Mvh Rickard
Kanske inte vacker men bra funktion.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"