Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Allmänt om H0
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av Tompa »

Återigen tack för bra feedback. Ett särskilt tack till Erik som föredömligt inte bara listat önskemål utan också ger förklaringar och delar praktiska erfarenheter. Lankenstationen är intressant som exempel.
Användarvisningsbild
Dag
Inlägg: 17
Blev medlem: 2017-02-13, 21:26

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av Dag »

Hej
Gränsstationerna Cerbère, Frankrike, och Port Bou, Spanien, kan ge viss inspiration.
http://www.bueker.net/trainspotting/sta ... erbere.php
MvH Dag
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av AlexanderEhn »

Dag skrev: 2019-06-20, 23:21 Hej
Gränsstationerna Cerbère, Frankrike, och Port Bou, Spanien, kan ge viss inspiration.
http://www.bueker.net/trainspotting/sta ... erbere.php
MvH Dag
Jösses.... ! :o :P
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Rangerbangård för att kombinera 3R och 2R trafik

Inlägg av StefanFjällemark »

Tompa skrev: 2019-05-06, 18:46 Som trådskapare väljer jag att bortse från det som beskrivs hur rena övergångsmoduler mellan 2R och 3R skall vara utförd då denna tråd handlar om rangerbangård.
Eftersom ritningen blandar 2R och 3R blir det ju i praktiken en form av övergångsmodul. Vill du ha en rangerbangård, bygg en rangerbangård. Vill du kunna trafikera den med både 2R och 3R, bygg den istället med räls som klarar bägge systemen och kan ställas om mellan 2R och 3R. Men undvik att blanda rena 2R och 3R-avsnitt, för då blir den väldigt svårt att planera in i en modulbana.
Tompa skrev: 2019-05-06, 18:46 En fråga som jag upplever hänger i luften och som jag gärna vill ha svar på är om Modulsverige vill eller vill inte ha rangerbangårdsmoduler? Är det så att rangerbangårdar inte passar in i våra trafikspel?
Rangerbangårdar som kan kopplas in på en linje eller anslutas till en station är intressanta och passar ofta på trafikspel. Jag tycker till och med att det är bättre med rangerbangårdar som separata moduler än som integrerade på en station. Stationer med "inbyggda" rangerbangårdar blir långa, exempel Charlottendal och Vagnsta. Med en rangerbangård som separat "modul" blir det större flexibilitet och kan t.ex. användas som en egen trafikplats eller till nöds som magasin.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"