Trafikspelstrend

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Trafikspelstrend

Inlägg av RickardNordström »

Hallå :)

Som svar på Mickes frågeställning vill jag säga att jag är rätt säker på att fördelningen mellan Publika träffar kontra Trafikspelsträffar är den samma som innan.
Dock har träffarna blivit flera på båda sidor med skillnaden att Trafikspelsträffarna har blivit mer hardcore och på så vis knuffat ut mig ur gemenskapen.
Man tar tid från den fria körningen eller tar bort den fria körningen helt eller placerar den på obekväm arbetstid. Att vi blivit fler som håller på med moduler och modulträffar råder det inga tvivel om. Det har också blivit fler som arrangerar träffar. Av vem och var träffen arrangeras påverkar oss alla olika huruvida vi kan eller vill deltaga. Jag sitter med familj och 2 företag utöver mitt vanliga jobb. Timmeleträffen har funkat för mig geografiskt och tidsmässigt. Deltagarna som varit med har varit de bästa kamraterna man kan tänka sig. Jag är inte riktigt där än då jag kan flänga land och rike runt som pensionär med utflugna barn. Så att rabbla upp en lista med träffar kors och tvärs i Norden håller inte som argument för mig.

Jag hoppas djupt innerligt att de personer som idag arrangerar träffar lämnar lite utrymme i almanackan och kan kompromissa och göra trafikspelen lite mindre hardcore så vi också kan få ta del av den stora och fantastiska gemenskapen och de större modulbanorna. Jag har stor respekt för dem som gillar trafikspel och förstår allvaret men hoppas man kan kompromissa för att hitta en bra balans. Jag känner precis som Micke att brytpunkten är nära. Jag har rätt nyligen börjat tänka i banorna kring en välbyggd mindre hemmabana i modulform längs väggarna istället. Jag gråter mig förtvivlad när jag tänker på det. Jag tror att många med mig vet vad modulträffarna betyder för oss. Oavsett om det bara är en träff per år så är det i alla fall höjdpunkten på året för mig.
Det var min input i ämnet.

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspelstrend

Inlägg av LLJ »

Att alla inte har möjligheten att åka runt utanför närområdet där man bor är självklart. Men att det till stor del är pensionärer som åker på träffarna med lite längre avstånd stämmer inte.
Ofta handlar det om planering och begära ledigt/ta ut semester i god tid. Där är FREMO ett föredömme där träffar ofta kan vara beslutade 1.5 - 2 år i förväg.
Själv har jag varit på ett antal träffar utomlands, där deltagandet har varit möjligt genom att tidigt begära semester för de dagar som behövs.

Så till viss del är det vad man själv gör det till.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspelstrend

Inlägg av fs_toni »

Jag håller inte riktigt med dig Micke. När jag började med modulhobbyn för ca 5 år sedan så kunde man på ett år räkna totala antalet träffar kanske på ena handens fingrar!

Det kanske kan vara värt att faktiskt ändå glädjas(!) över att modulhobbyn och därmed utbudet av träffar verkar ha vuxit så pass mycket det senaste åren att det nu finns många olika träffar att välja på under året i vårt land. Jag gissar att få hade trott att MJ och modulrallande skulle visa en sådan tillväxt! Idag är antalet träffar med publik fler än för 5 år sedan. Avseende tillväxten så kan det nog stämma att den varit högre för trafikspelsträffarna då dessa startade från "noll" nästan.

Tycker det vore synd såklart om du och andra som gillar publik-träffar röstar med fötterna och kryper ner i källaren. Helst skulle jag önska att ni sluter er samman och jobbar själva för att arrangera än fler publikträffar. Men om inte det går av personliga skäl så att ni åtminstone fortsätter att åka till och deltaga i de publika och frikörningsträffar som faktiskt ändå finns under året. Den sociala aspekten får man ju inte missa.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspelstrend

Inlägg av fs_toni »

Oskar OH skrev: 2018-12-08, 22:33
MickeWestberg skrev: 2018-12-08, 15:33Tyvärr så verkar ju fallet svårare just nu att hitta folk som vill köra publikt inom mmm.
Kan bara tala för mig själv, men jag föredrar definitivt publikkörningar framför trafikspel.
MJ-Hobby-mässan nyligen och även Hjulmarknaden senast var ju båda publik-körningar nu i höstas i MMM's regi med extremt mycket publik-kontakt. Jag har fått intrycket att trycket på att deltaga/medverka från MMM's medlemmar varit stort på dessa körningar, vilket torde tyda på stort intresse för fler liknande träffar.

Jag tror heller inte man ska utifrån vad som skrivs på forumen sluta sig till att trafikspel håller på att ta över.
Det är nog snarare så att eftersom det finns så otroligt mycket att diskutera runt trafikspel så upptar det mera utrymme/inlägg/syre i vad som skrivs på forum.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Trafikspelstrend

Inlägg av Oskar OH »

fs_toni skrev: 2018-12-11, 10:41MJ-Hobby-mässan nyligen och även Hjulmarknaden senast var ju båda publik-körningar nu i höstas i MMM's regi med extremt mycket publik-kontakt. Jag har fått intrycket att trycket på att deltaga/medverka från MMM's medlemmar varit stort på dessa körningar, vilket torde tyda på stort intresse för fler liknande träffar.
Inför Hobbymässan så misstänkte jag att det skulle vara ett väldigt högt tryck på den lilla banan, nästan samma tryck som på tidigare års mässor, och valde därför att avstå från körning. Nu visade det sig vara rätt lugnt när jag väl besökte mässan, men vid det laget hade jag redan andra planer istället. Där har man en av fördelarna med att anmäla sig via nätet, det går att se hur många som vill vara med.

Hjulmarknaden, där var banan ännu mindre, men trycket kan jag inte säga något om då jag stod hos en annan utställare.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"