Oklarhet i Fremo-normen
Oklarhet i Fremo-normen
En liten rekommendation till gruppen bakom svenska Fremo-normen:
Såvitt jag kan se framgår det inte av normen var spåret ska ligga. Ska spåret ligga direkt på modulgaveln eller ska korkbanvall användas mellan spåret och gaveln? Säkert självklara frågor för alla som bygger Fremo-moduler men för mig som ska göra en Fremo-kompatibel H0-modul är det ett stort frågetecken. Och med 5mm korkbanvall riskerar hålen hamna helt fel.
En kort kommentar i anslutning till ritningarna på modulgavlarna som klargör rälernas placering i förhållande till modulgaveln hade underlättat mycket. I just detta specifika fallet tycker jag att MMM-normen är föredömlig då avståndet mellan överkant räl och centrum hål framgår av ritningen.
Med vänlig hälsning
Daniel
Såvitt jag kan se framgår det inte av normen var spåret ska ligga. Ska spåret ligga direkt på modulgaveln eller ska korkbanvall användas mellan spåret och gaveln? Säkert självklara frågor för alla som bygger Fremo-moduler men för mig som ska göra en Fremo-kompatibel H0-modul är det ett stort frågetecken. Och med 5mm korkbanvall riskerar hålen hamna helt fel.
En kort kommentar i anslutning till ritningarna på modulgavlarna som klargör rälernas placering i förhållande till modulgaveln hade underlättat mycket. I just detta specifika fallet tycker jag att MMM-normen är föredömlig då avståndet mellan överkant räl och centrum hål framgår av ritningen.
Med vänlig hälsning
Daniel
- RoberthLundin
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Oklarhet i Fremo-normen
Måste vara en bugg i ritningen för H0.
Jag kollade in den för n-re och där finns det en bra ritning:
https://www.fremo-net.eu/en/modular-sys ... -a-module/
Jag kollade in den för n-re och där finns det en bra ritning:
https://www.fremo-net.eu/en/modular-sys ... -a-module/
Re: Oklarhet i Fremo-normen
Måttet på gavelritningarna (104/195 mm) avser slipernas undersida, d.v.s. upphöjningarna i gavlarna motsvarar bankroppen.
Notera för övrigt att det finns en rekommendation att undvika korkbanvall.
Notera för övrigt att det finns en rekommendation att undvika korkbanvall.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Oklarhet i Fremo-normen
Tack. Intressant med korkbanvallen. Det är första gången jag hör talas om det.
Re: Oklarhet i Fremo-normen
Jag undrar om den här normen speglar det som verkligen byggs. Fremo verkar splittras upp i mängd olika inriktningar som delvis inte är kompatibla. Men dokumentet jag läste är skrivet 2013, har nog hänt en del sedan dess.
¨Sågspån på moduler och vid gavelstycken är inte
längre aktuellt. ¨ där försvann samtliga Gissbergs moduler.
Det är väl som vanligt, vill man bygga en modul så måste man snacka med några som är aktiva inom modulföreningen och få en förklaring på vad man kan göra och inte. Dokumenten är nästan omöjliga att bygga efter, tyvärr.
Mvh UB
¨Sågspån på moduler och vid gavelstycken är inte
längre aktuellt. ¨ där försvann samtliga Gissbergs moduler.
Det är väl som vanligt, vill man bygga en modul så måste man snacka med några som är aktiva inom modulföreningen och få en förklaring på vad man kan göra och inte. Dokumenten är nästan omöjliga att bygga efter, tyvärr.
Mvh UB
Re: Oklarhet i Fremo-normen
Man skall nog se mycket av det som står där som praxis och rekommendationer , med ett mindre antal måsten för att få grejerna mekaniskt och elektriskt kompatibla med andra moduler.
"Norm ist was gebaut ist" dvs "Norm är vad som byggs"
/Lars
"Norm ist was gebaut ist" dvs "Norm är vad som byggs"
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Oklarhet i Fremo-normen
Vill påstå att det framgår väldigt tydligt i normen vad som är krav och vad som är rekommendationer. Sen tycker jag det visat sig att det är väldigt bra att även följa rekommendationerna.
Sen menar jag att uttrycket "Norm är vad som byggs" inte skall förstås som att det är OK att var och en bygger enligt sitt eget huvud.
Sen menar jag att uttrycket "Norm är vad som byggs" inte skall förstås som att det är OK att var och en bygger enligt sitt eget huvud.
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Oklarhet i Fremo-normen
En heltäckande norm är extremt svår att skriva, och om man gör det så är det ingen som orkar läsa genom dem. Sedan finns det inom en stor förening som FREMO grupperingar (och personer) som har lite olika åsikter om saker och ting. Att skriva en norm som alla till 100% kan skriva under på är nog inte möjligt. I praktiken upplever jag dock att det fungerar mycket bra.UBJ skrev: ↑2018-10-31, 16:34 ¨Sågspån på moduler och vid gavelstycken är inte
längre aktuellt. ¨ där försvann samtliga Gissbergs moduler.
Det är väl som vanligt, vill man bygga en modul så måste man snacka med några som är aktiva inom modulföreningen och få en förklaring på vad man kan göra och inte. Dokumenten är nästan omöjliga att bygga efter, tyvärr.
Vad gäller sågspånen så skulle jag säga att det inte är Gissbergs teknik som åsyftas, utan det färgglada sågspån som användes innan turf och statiskt gräs fanns tillgängligt.
Re: Oklarhet i Fremo-normen
Jag tror inte det är så enkelt att bygga efter något normdokument, Fremo, MMM eller något annat. Det finns en del som aldrig dokumenteras, tex är det svårt att dokumentera vad som är på gång, åt vilket håll en förening rör sig. Det bästa är om man kan få direkt ledning av några som varit med några år. När jag började bygga Tibro så fick jag rekommendation att byta ut Pecos medium växlar mot large eftersom Fremo rörde sig åt det hållet (2009). Jag valde att ha largeväxlar på spår 1 och 2 men behålla mediumväxlarna på spår 3-5 eftersom Tibro skulle blivit någon meter längre om jag bytt även där. Idag skulle jag nog bygga med large-växlar överallt trots att det blir betydligt längre. Men Fremo kanske rör sig mot ännu större växelradier?
Mvh UB
Mvh UB
Re: Oklarhet i Fremo-normen
Fremo har 2 m radie i huvudspår för enkelspår, 3 m radie för dubbelspår, för moduler som byggs idag. Det ger ju att första sidotågväg bör använda radie i samma storleksordning som huvudspår för enkelspår.
Själv använder jag inte snävare än Peco Large även för industrispår (förutom en Peco tre-vägsväxel på en SIH0-modul).
/Lars
Själv använder jag inte snävare än Peco Large även för industrispår (förutom en Peco tre-vägsväxel på en SIH0-modul).
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till