Oklarhet i Fremo-normen

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Oklarhet i Fremo-normen

Inlägg av daniel »

En liten rekommendation till gruppen bakom svenska Fremo-normen:

Såvitt jag kan se framgår det inte av normen var spåret ska ligga. Ska spåret ligga direkt på modulgaveln eller ska korkbanvall användas mellan spåret och gaveln? Säkert självklara frågor för alla som bygger Fremo-moduler men för mig som ska göra en Fremo-kompatibel H0-modul är det ett stort frågetecken. Och med 5mm korkbanvall riskerar hålen hamna helt fel.

En kort kommentar i anslutning till ritningarna på modulgavlarna som klargör rälernas placering i förhållande till modulgaveln hade underlättat mycket. I just detta specifika fallet tycker jag att MMM-normen är föredömlig då avståndet mellan överkant räl och centrum hål framgår av ritningen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
RoberthLundin
Inlägg: 206
Blev medlem: 2013-09-02, 20:47
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Oklarhet i Fremo-normen

Inlägg av RoberthLundin »

Måste vara en bugg i ritningen för H0.
Jag kollade in den för n-re och där finns det en bra ritning:
https://www.fremo-net.eu/en/modular-sys ... -a-module/
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Oklarhet i Fremo-normen

Inlägg av JanFrelin »

Måttet på gavelritningarna (104/195 mm) avser slipernas undersida, d.v.s. upphöjningarna i gavlarna motsvarar bankroppen.

Notera för övrigt att det finns en rekommendation att undvika korkbanvall.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Oklarhet i Fremo-normen

Inlägg av daniel »

Tack. Intressant med korkbanvallen. Det är första gången jag hör talas om det.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Oklarhet i Fremo-normen

Inlägg av UBJ »

Jag undrar om den här normen speglar det som verkligen byggs. Fremo verkar splittras upp i mängd olika inriktningar som delvis inte är kompatibla. Men dokumentet jag läste är skrivet 2013, har nog hänt en del sedan dess.
¨Sågspån på moduler och vid gavelstycken är inte
längre aktuellt. ¨ där försvann samtliga Gissbergs moduler.

Det är väl som vanligt, vill man bygga en modul så måste man snacka med några som är aktiva inom modulföreningen och få en förklaring på vad man kan göra och inte. Dokumenten är nästan omöjliga att bygga efter, tyvärr.

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Oklarhet i Fremo-normen

Inlägg av LLJ »

Man skall nog se mycket av det som står där som praxis och rekommendationer , med ett mindre antal måsten för att få grejerna mekaniskt och elektriskt kompatibla med andra moduler.
"Norm ist was gebaut ist" dvs "Norm är vad som byggs" ;)

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Oklarhet i Fremo-normen

Inlägg av Johnny »

Vill påstå att det framgår väldigt tydligt i normen vad som är krav och vad som är rekommendationer. Sen tycker jag det visat sig att det är väldigt bra att även följa rekommendationerna.

Sen menar jag att uttrycket "Norm är vad som byggs" inte skall förstås som att det är OK att var och en bygger enligt sitt eget huvud.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Oklarhet i Fremo-normen

Inlägg av ErikKuiper »

UBJ skrev: 2018-10-31, 16:34 ¨Sågspån på moduler och vid gavelstycken är inte
längre aktuellt. ¨ där försvann samtliga Gissbergs moduler.

Det är väl som vanligt, vill man bygga en modul så måste man snacka med några som är aktiva inom modulföreningen och få en förklaring på vad man kan göra och inte. Dokumenten är nästan omöjliga att bygga efter, tyvärr.
En heltäckande norm är extremt svår att skriva, och om man gör det så är det ingen som orkar läsa genom dem. Sedan finns det inom en stor förening som FREMO grupperingar (och personer) som har lite olika åsikter om saker och ting. Att skriva en norm som alla till 100% kan skriva under på är nog inte möjligt. I praktiken upplever jag dock att det fungerar mycket bra.

Vad gäller sågspånen så skulle jag säga att det inte är Gissbergs teknik som åsyftas, utan det färgglada sågspån som användes innan turf och statiskt gräs fanns tillgängligt.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Oklarhet i Fremo-normen

Inlägg av UBJ »

Jag tror inte det är så enkelt att bygga efter något normdokument, Fremo, MMM eller något annat. Det finns en del som aldrig dokumenteras, tex är det svårt att dokumentera vad som är på gång, åt vilket håll en förening rör sig. Det bästa är om man kan få direkt ledning av några som varit med några år. När jag började bygga Tibro så fick jag rekommendation att byta ut Pecos medium växlar mot large eftersom Fremo rörde sig åt det hållet (2009). Jag valde att ha largeväxlar på spår 1 och 2 men behålla mediumväxlarna på spår 3-5 eftersom Tibro skulle blivit någon meter längre om jag bytt även där. Idag skulle jag nog bygga med large-växlar överallt trots att det blir betydligt längre. Men Fremo kanske rör sig mot ännu större växelradier?

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Oklarhet i Fremo-normen

Inlägg av LLJ »

Fremo har 2 m radie i huvudspår för enkelspår, 3 m radie för dubbelspår, för moduler som byggs idag. Det ger ju att första sidotågväg bör använda radie i samma storleksordning som huvudspår för enkelspår.
Själv använder jag inte snävare än Peco Large även för industrispår (förutom en Peco tre-vägsväxel på en SIH0-modul).

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"