Växlar med större radier?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av JanFrelin »

Jag skrev en kort förklaring om RP-25 på Svensk MJ-Wiki:
http://www.svenskmjwiki.se/RP-25
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av ErikKuiper »

StaffanWiman skrev: 2018-10-30, 08:41 Nej 42488 och 42489 ska det vara men de hade ändå varit rätt lätta att hitta i Rocos sortiment :-)
Men vad är det för fel på dem?
Problemet med Rocos växlar är att avståndet mellan spetsräl och vingräl är för stort. Det gör att hjulens rullyta inte kontinuerligt kan ligga mot rälerna utan att hjulen dippar ner i hålet då de passerar korsningspunkten. Roco antar att hjulen har flänsar som är 1,2 mm höga och att hjulen kan rulla på flänsen då de passerar korsningspunkten. Se denna youtubevideo för en beskrivning av hur växlar fungerar. I en Rocoväxel ligger den blå rälen för långt bort så hjulet inte kontinuerligt får stöd av en räl hela vägen genom växeln.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av StaffanWiman »

Ok, jag förstår. Jag körde Brimalm-loket lite fram och tillbaka genom Roco-växlarna och hörde ett klickande men såg däremot inte någon gupprörelse. Blir kanske mera märkbart om det är en tvåaxlig vagn i stället för ett lok med tre axlar...

Har inte för avsikt att bygga någon modul med Rocoväxlar utan var bara nyfiken. Hemma har jag för övrigt mest Peco large och sedan de slankaste K-rälsväxlarna för 3R-delen.

Tack för förklaringarna!

Staffan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av fs_toni »

En sak jag inte förstår är varför itne FREMO själva tagit fram och låtit tillverka ett sortiment med växlar med radie 2 respektive 3 meter? På samma sätt som Fred-handtag.
Tillverkarna verkar ju ha begränsat intresse för detta.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av daniel »

En gissning är att det är mycket svårare. För någon hyfsat elektronikkunnig är en Fred inte alltför svårt att konstruera. Och har man någon kontakt inom tillverkningsindustrin är det nog inte helt omöjligt att få till lådorna också.

Min gissning är att det är en betydande investering att ta fram en ny växel med allt vad det innebär i konstruktion, nya verktyg, utprovning och testning. Man måste nog tillverka ganska många växlar för att få lönsamhet i det.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av ErikKuiper »

fs_toni skrev: 2018-11-08, 15:53 En sak jag inte förstår är varför itne FREMO själva tagit fram och låtit tillverka ett sortiment med växlar med radie 2 respektive 3 meter? På samma sätt som Fred-handtag.
Tillverkarna verkar ju ha begränsat intresse för detta.
Som Daniel skriver är det dyrt att ta fram växlar, och marknaden för slanka växlar 1:9 och större är begränsad. Det finns nog goda skäl till att Weinert tog fram sin dubbla korsningsväxel som en 1:6,6 växel och inte en 1:9.

För tyskarna finns det ändå tillräckligt att välja på.
  • Weinert mein Gleis
  • Tillig
  • Weichen-Walter (för den med djupare fickor)
Det de saknar är en 1:9 dubbelkorsningsväxel. Större än 1:9 finns det knappast någon marknad för, även inom FREMO. Så för dessa växlar är det självbygge som gäller.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av Per Widell »

Är Weinerts dkw 1:6,6 växel godkänd enligt MMM och/eller Fremo normen?
Har de stöd för 4 motorer så det inte blir samma problem som med Tilligs?

Finns det någon här som köpt en växel från Weichen-Walter?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av LLJ »

För Fremo H0-RE rekommenderas minst 2 m radie i huvudspår enkelspår (3 m vid dubbelspår) vid nybygge och teknisk minsta radie 1 m för att klara längre vagnar (t.ex. boggi personvagnar) med stela koppel.
Speciella industrispår för korta vagnar kan ha snävare radie, t.ex. för att följa förebild, men då måste de det speciellt anges att inte alla fordon kan rulla där.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av ErikKuiper »

Långa vagnar (t.ex. boggiepersonvagnar) med fixerade koppel kräver typ 1:9-växlar för att kunna köra den avvikande vägen. Jag ska framöver undersöka vad en boggiepersonvagn kräver för spårgeometrier för att kunna köras med fixerade koppel. 1 m radie fungerar bara för vanliga tvåaxliga vagnar med fixerade koppel. Långa tvåaxliga vagnar (t.ex. Lgjns) med fixerade koppel kräver 1,5 meters radie. Vagnar med fixerade koppel fungerar oftast med växlar som har lite snävare radier än vad vagnen kräver i en kontinuerlig kurva.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Växlar med större radier?

Inlägg av Per Widell »

Vad för radie har en 1:6,6 växel?
Om jag förstått MMM-normen rätt får man ha 800mm radie på en huvudväxel i en station?
Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800 mm

Att det sen finns fördelar med ännu större radier osv förstår jag, men jag undrade om vad normen säger då jag som sagt inte vet vad 1:6,6 motsvarar för radie...
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"