Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev: 2018-09-28, 14:58 och varför måste man krångla så när det faktiskt finns fungerande kortkoppel?
Staffan
Därför att det inte finns kortkoppel som uppfyller NEM 360 , se skiss en bit ner på sidan.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av ErikKuiper »

StaffanWiman skrev: 2018-09-28, 14:58 och för att det ska bli snyggt med 6511 så måste man flytta in och fixera kulissen? Hur många har gjort det? Jag har gjort det på en eller två vagnar men det var inte lätt att få till höjden rätt då.
och varför måste man krångla så när det faktiskt finns fungerande kortkoppel?
Kortkoppel fungerar utmärkt inne i fasta vagnstammar. För rangering går funktion före estetik.
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av DagCatoSkårvik »

StaffanWiman skrev: 2018-09-28, 14:58 och för att det ska bli snyggt med 6511 så måste man flytta in och fixera kulissen? Hur många har gjort det? Jag har gjort det på en eller två vagnar men det var inte lätt att få till höjden rätt då.
och varför måste man krångla så när det faktiskt finns fungerande kortkoppel?

Staffan
NEM 360 bøylekobbel ble valgt fordi det er et kobbel som fungerer til vårt bruk OG fordi nær samtlige produsenter leverer materiell med slike koblinger i en eller annen mer eller mindre vellykket variant.
Det finnes ikke kortkoblinger som fungerer på tvers av fabrikat. Så har man funnet ut ad erfaring at 6511 fungerer best av samtlige.

Grunnen til at vi vil fiksere kobbelet er at fjæren som sentrerer koblingskulissen er for svak til å holde tog på 90-100 aksler som vi fint kan finne på FREMO-treff. Kulissen dras da ut og kobbelet blir stående til ene siden av vognen, altså ikke midt på som den skal. Det som da skjer er at du får skjevbelastning slik at vognene kan dras av sporet. Derfor fikserer vi kobbelet, rett og slett for å få sikker togframføring.

At kobbelet dras tilbake er kun for syns skyld og ikke nødvendig.

MVH
DC
MVH
Dag Cato
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2018-09-28, 15:42
StaffanWiman skrev: 2018-09-28, 14:58 och varför måste man krångla så när det faktiskt finns fungerande kortkoppel?
Staffan
Därför att det inte finns kortkoppel som uppfyller NEM 360 , se skiss en bit ner på sidan.

/Lars
Jovisst, men hur ska jag som vanlig dödlig kunna förstå dessa diagram och mäta toleranser på tiondels millimeter när?

Det jag själv hemma kan klara av att göra är t ex enligt bildserie nedan: jag har en gammal Liliput G-vagn med gammaldags bygelkoppel direkt infäst utan koppelficka som jag försöker koppla ihop med en nyare NMJ G-vagn på vilken jag bytt ut kopplet till en 6511. Det går som en dröm - både att koppla ihop och av! inga problem alls. Och det håller ihop fint när man kör. Då tänker jag, varför skulle inte denna gamla Liliput-vagn kunna fungera jättebra i ett trafikspel??? Samma test gör jag med framgång t ex med gamla Lima Lgjs Svelast containervagn med ett sådant där stort, metalliskt och fult Märklin-liknande koppel. Så även här tänker jag då varför skulle inte dessa gamla vagnar kunna få vara med i ett trafikspel?

Det är ungefär så långt jag själv är kapabel att bedöma. NEM360 normens toleranser vet jag inte hur och var jag ska kunna mäta på rätt sätt...
IMG_1090.PNG
IMG_1090.PNG (1.26 MiB) Visad 4955 gånger
IMG_1092.PNG
IMG_1092.PNG (1.23 MiB) Visad 4955 gånger
IMG_1091.PNG
IMG_1091.PNG (1.23 MiB) Visad 4955 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av LLJ »

På den under bilden är koppelmallen vänd på fel håll. Skall användas vänd så som på den övre bilden.

Vad jag kan se, lite svårt med den vänstra vagnen, har båda vagnarna rätt höjd på koppel.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2018-09-29, 09:03 På den under bilden är koppelmallen vänd på fel håll. Skall användas vänd så som på den övre bilden.

Vad jag kan se, lite svårt med den vänstra vagnen, har båda vagnarna rätt höjd på koppel.

/Lars
Jag förespråkar som sagt (iallafall på svenska MMM/ModulSyd-träffar) ett friare förhållningssätt där man helt enkelt säger att om kopplet har rätt höjd och är testat av ägaren hemma mot 6511 och gärna mot några andra koppel och det verkar koppla på/av lätt och inte lossnar under färd, ja då tillåter vi ALLA koppel. Sen kommer det ändå finnas enstaka situationer under spelen där koppel X mot Y verkar få oförutsedda problem mot koppel Z, så då tar vi bort vagnen/arna. Men jag tror som sagt det kommer bli enstaka få lätt hanterbara tillfällen.


Jag har inga ambitioner att ändra på FREMOs normer eller rekommendationer och eftersom jag har svårt att mäta dessa millimetrar hit och dit på kopplen så när jag åker på FREMO-träffar så kommer jag generellt vara mer försiktig med vilka vagnar jag anmäler där - och iallafall kommunicera med träffledningen.

Därmed avslutar jag för nu mina inlägg i denna tråd men välkomna alla andra att fortsätta diskutera om ni vill.
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av jhjelm »

En liten jämförelse mellan 6511 och märklins koppel som jag gjorde för många år sedan.
Kopplen ska koppla ihop utan att den vagnen man kopplar till rullar iväg.

https://youtu.be/YsxJanZw5qM
https://youtu.be/8yXrGia8G1A
https://youtu.be/MNcDHNsECAA

Med vänlig hälsning, Jonas
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av StaffanWiman »

Jonas filmer visar:
märklin kk mot märklin kk: Vägrar ofta koppla, vilket stämmer med min erfarenhet. Kopplar dock bättre mot andra koppel konstigt nog.
Koppel oberoende av vilka men som sitter i mycket olika höjd: Kopplar inte.
6511 mot 6511 i samma höjd: kopplar fint.
De test jag har gjort hemma visar i alla fall att Roco universal mot Roco universal kopplar lika lätt förutsett att höjden stämmer någorlunda.
När jag kommer hem ska jag testa Roco universal mot 6511. Att det fungerar bra vet jag inte, men jag vill se om de kopplar lika lätt.

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av daniel »

Staffan:
ErikKuiper skrev: 2018-09-27, 18:43 Roco universal
Detta är inget äkta bygelkoppel då bygeln bara är halv. Kopplet har följande problem i trafikspel.
  • Ofrivillig isärkoppling i skarpa kurvor (1000 mm radie) mot bygelkoppel då den öppna delen av bygeln sitter på fel sida i förhållande till kurvan.
  • Går inte lätt att koppla isär om Roco universal kopplas mot Roco universal.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av StaffanWiman »

Ofrivillig isärkoppling: Har jag varit med om en gång på en modulkurva (sidospåret från Rakvattnet tror jag) men aldrig på min hemmabana. Ett mycket sällsynt problem. För övrigt kopplar även 6511 av någon gång...
Isärkopplingsproblem: I varje fall mycket mindre problem än med Märklin kk. Har bara varit med om det när man kopplar av utan att se kopplet. Ska även undersöka det när jag kommer hem.

Observera att det endast är för persontåg som ju rangeras i mycket mindre omfattning än godståg, som jag tycker att Roco universal borde vara standard/accepterat av utseendeskäl.

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"