Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Allmänt om H0
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av UBJ »

Toni, jag förstår inte varför du gör det så svårt. Det är ju hur enkelt som helst, sätt Fleischmann 6511 på alla godsvagnar och andra vagnar som ska kopplas mot lok eller kunna rangeras i trafikspelet.
Det är, vad jag förstår, ett absolut krav på Fremos körningar.
Någon har redan pekat med hela handen. :)

Mvh UB
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av fs_toni »

UBJ skrev: 2018-09-28, 08:24 Toni, jag förstår inte varför du gör det så svårt. Det är ju hur enkelt som helst, sätt Fleischmann 6511 på alla godsvagnar och andra vagnar som ska kopplas mot lok eller kunna rangeras i trafikspelet.
Det är, vad jag förstår, ett absolut krav på Fremos körningar.
Någon har redan pekat med hela handen. :)

Mvh UB
Jodå, inga problem. Jag gör så. Jag skrev faktiskt det redan i första inlägget om du kollar det igen :-)

Däremot är det väl ett karaktärsdrag hos mig att jag gärna vill förstå (och helst hålla med om) logiken bakom olika påbud och regler som för mig inte alltid framstår som självklara. Så det är syftet med tråden.

Den förståelse jag hittills har fått av denna tråd är nog ungefär som Hakang skrev: "det bästa blir det godas fiende", d v s eftersom 6511 är bäst och alltid funkar, så är det säkrast att ha ett påbud om att alltid ha det (även om det skulle råka finnas en massa andra koppel som funkar tillräckligt bra).

Det kokar ju ner till att jag förstår logiken och jag följer den. Punkt.
(men jag håller nog inte personligen med om det utan skulle snarare som nämnts i ett tidigare inlägg velat vända på steken: tillåt allt som verkar fungera bra ihop, men var redo att plocka bort det som sedan inte visar sig hålla måttet...)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av kasoe »

Den förståelse jag hittills har fått av denna tråd är nog ungefär som Hakang skrev: "det bästa blir det godas fiende", d v s eftersom 6511 är bäst och alltid funkar, så är det säkrast att ha ett påbud om att alltid ha det (även om det skulle råka finnas en massa andra koppel som funkar tillräckligt bra).
Jag jobbar i en branch där procedurer, rutiner, standarder m.m. styr i princip allt man gör, hög nivå av formalism. Och en sak jag har med mig från alla kurser i olika standarder m.m. jag gått är en expert som en gång klart och tydligt deklarerade vad som var "Best practice", det finns många sätt att göra saker, flera nivåer och olika standarder att följa. Men, vill man vara säker på att göra rätt och effektivt så gällde det att "Pick ONE and use it!".

Så enkelt är det nog, om man säger att "6511 är bra, funkar och är enkelt", varför ska man då ge sig in i en enorm bedömningsrunda för att hitta alla möjliga varianter som också fungerar? Det blir onödigt arbete... Jag tycker inte att "det bästa blir det godas fiende", man har helt enkelt hittat något som är "bra nog" och sen sagt "Använd det, det funkar, vi vet det..."

Den logiken är väl ganska enkel? (Åtminstone om man håller med... ;) )

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av fs_toni »

kasoe skrev: 2018-09-28, 09:30
Den förståelse jag hittills har fått av denna tråd är nog ungefär som Hakang skrev: "det bästa blir det godas fiende", d v s eftersom 6511 är bäst och alltid funkar, så är det säkrast att ha ett påbud om att alltid ha det (även om det skulle råka finnas en massa andra koppel som funkar tillräckligt bra).
Så enkelt är det nog, om man säger att "6511 är bra, funkar och är enkelt", varför ska man då ge sig in i en enorm bedömningsrunda för att hitta alla möjliga varianter som också fungerar? Det blir onödigt arbete... Jag tycker inte att "det bästa blir det godas fiende", man har helt enkelt hittat något som är "bra nog" och sen sagt "Använd det, det funkar, vi vet det..."

Den logiken är väl ganska enkel? (Åtminstone om man håller med... ;) )

/Anders Ö
Jag tycker tvärtom det blir onödigt arbete och onödig kostnad att tvingas byta ut fullt fungerande koppel. Än mer arbete blir det när kopplen är av den gamla sort som var direkt infäst i vagn-karossen utan att ha en ficka!

Och någon enorm bedömningsrunda behövs inte heller om man bara testar hemma att det funkar att koppla sina vagnar mot andra innan träffen - och sen plockar bort de fåtal vagnar som visar sig ändå krångla i spelets gång.

Mina rent praktiska erfarenheter av flera års trafikspelande då jag sett vagnar med en massa olika koppel förekomma är att det oftast funkar bra ändå - även om 6511 är bäst. Därav känslan att "det bästa blir det godas fiende".
Daniel Rydell
Inlägg: 378
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av Daniel Rydell »

Men om koppel X och Y fungerar bra mot 6511 men inte mot varandra?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av LLJ »

Om man tar 6511 som referens, vad är då fullt fungerande koppel av annan typ?
* Lätt att koppla? men hur lätt? Med 6511 kan man smyga intill en ensam G-vagn och koppla utan att vagnen rör sig. Så bra kanske inte behövs?
* Lätt att koppla av, t.ex. med en grillpinne. Förutom Roco Universal och Märklin kortkoppel brukar detta inte vara något problem, förutsatt att kopplen har rätt höjd.
* Inte tjuvavkoppla. Beror oftast på att kopplen har olika höjd, gäller även 6511, om de sitter på fel höjd.
* Kunna koppla med alla andra förekommande koppel utan problem.

Verkar detta rimligt som "bra nog"?

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av fs_toni »

Daniel Rydell skrev: 2018-09-28, 11:22 Men om koppel X och Y fungerar bra mot 6511 men inte mot varandra?
Bra poäng. Men eftersom jag i praktiken inte upplevt detta problemet speciellt ofta så därav funderingen/frågan om vi inte har en regel här som är onödigt exkluderande?
Om det inte hellre då kunde definieras så som att man tar bort vagnar när problemen uppstår? (vilket ju då enligt min personliga erfarenhet skulle handla om max 4-5 gånger per trafikspelsträff)
LLJ skrev: 2018-09-28, 11:39 Om man tar 6511 som referens, vad är då fullt fungerande koppel av annan typ?
* Lätt att koppla? men hur lätt? Med 6511 kan man smyga intill en ensam G-vagn och koppla utan att vagnen rör sig. Så bra kanske inte behövs?

/Lars
Jag tycker att det är viktigt att vagnar kopplar på/av lätt samt inte lossnar under färd. Övrigt - inklusive tjuvkoppling - känns som man med minimalt handhavande kan hantera utan att behöva särskilda krav och regler. Men det är som sagt min personliga åsikt och jag respekterar att FREMO eller träffarrangör bestämmer vad som gäller och som jag följer.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av Johnny »

Tyvärr är det inte alltid så enkelt att plocka bort vagnar som inte fungerar som de borde, då det kan få konsekvenser i form av vagnbrist. Men pedagogiskt sett kan det vara bättre att synliggöra problemet.
Kanske något att överväga på kommande träffar?
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av DagCatoSkårvik »

Jeg prøvde å finne en evt svensk FREMO-standard og lese den men den fant jeg ikke. Da viser jeg til den tyske og hva den sier om koppel.

Under standard:
Festlegung
H0 Europa - Als Kupplung dient eine Bügelkupplung nach NEM 360

Erläuterung
Eine Kupplung, kompatibel zu NEM 360 ist zwingend vorgeschrieben, um gemeinsamen Betrieb zu ermöglichen.

FREMOs tyske standard for HO-Europa sier at koblingen skal være en bøylekobling etter NEM 360


Så under anbefalinger kommer det:
Festlegung

Erläuterung
Empfohlen wird der Einbau der GFN Bügelkupplung (Art.-Nr. 6511); eine möglicherweise vorhandene Kurzkupplungskulisse ist mechanisch mittels Stift oder kleiner Schraube festzulegen!

Fleischmann 6511 anbefales brukt, men kreves ikke.

MVH
DC
MVH
Dag Cato
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av StaffanWiman »

och för att det ska bli snyggt med 6511 så måste man flytta in och fixera kulissen? Hur många har gjort det? Jag har gjort det på en eller två vagnar men det var inte lätt att få till höjden rätt då.
och varför måste man krångla så när det faktiskt finns fungerande kortkoppel?

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"