Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Allmänt om H0
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av fs_toni »

Att Fleischmann 6511 fungerar bäst som trafikspelskoppel behöver vi inte ifrågasätta.
Men jag begriper verkligen inte varför en del andra bygelkoppel anses vara så fullständigt usla att de förbjuds på trafikspelsträffar?
För mig framstår konstruktionen som snarlik på alla bygelkoppel och att det endast är marginella skillnader i hantering. Några lite lättare att koppla av, några något svårare - men oftast inget problem alls.
Jag tycker min erfarenhet från några års trafikspelande förstärker detta.

Ändå sägs det att t ex Roco och NMJ är så komplett usla att de t o m måste förbjudas t ex på FREMO-träff nu! Det sägs att bygeln inte kan lyftas med en avkopplare då NMJ och ROCO koppel har en flärp som blockerar lyft.

Nedan bilder på 4 olika koppel. Alla tycker jag har en "pigg" som sticker ut under kopplet och som med en avkopplare gör det möjligt att lyfta bygeln över kroken på tillkopplad vagn. Kan någon förklara var "flärpen" sitter och vad problemet egentligen är???? Finns det någon video på Youtube som beskriver problemet så man kan se?
IMG_1055.PNG
IMG_1055.PNG (1.2 MiB) Visad 5313 gånger
IMG_1057.PNG
IMG_1057.PNG (1.21 MiB) Visad 5313 gånger
IMG_1059.PNG
IMG_1059.PNG (1.16 MiB) Visad 5313 gånger
IMG_1062.PNG
IMG_1062.PNG (1.2 MiB) Visad 5313 gånger
P.S. Jag är genuint nyfiken på att förstå vad "problemen" handlar om? Är det verkligen ett så stort problem? Om inte, så är det helt OK för mig ändå - även om det bara handlar om personliga preferenser och att varje träfforganisatör bestämmer - och jag följer såklart reglerna för varje trafikspelsträff.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Det stora problemt börja nu när Roco lägger ner FLM vad som ska användas då
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av StaffanWiman »

Skulle vilja slå ett slag för Roco universal. Fungerar utmärkt både mot varandra, mot Märklin kk och mot alla bygelkoppel. Borde dessutom vara standard för persontåg eftersom det ju dessutom är ett kortkoppel.
Staffan
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av kasoe »

Det stora problemt börja nu när Roco lägger ner FLM vad som ska användas då
Det där var nog en grav misstolkning...

Det jag har läst och förstått är att Fleischmann kommer att tillverka N-skala, endast, och Roco tar över allt H0 från Fleischmann. Det innebär inte att något försvinner. Samma uttalande har de gjort innan men sen "råkade" Fleischmann behålla Länderbahn modeller och ICE tåg samt några modeller till, resten överfördes till Roco. Nu rättar man till det.
Precis som att Flesichmann i N ger ut gamla Roco modeller så tror jag man ganska lugnt kan räkna med att Roco kommer ge ut gammalt Fleischmann, möjligen i "re-brandade" lådor.
Har man som tillverkare fått sitt koppel "certifierat" som enda alternativ för en av Europas största MJ-organisationer så vore det rätt korkat att lägga ner den...

Nu kan jag inte ge några garantier, bara basera på vad jag har sett från Roco/FLM hittills, men ett uttalande som ovan känns som "sensationsjournalistik"... ;)

För att få in lite sakinnehåll...

Det jag har fått förklarat för mig är att 6511 har ett utförande i smådetaljer som gör att det kopplar lätt och är lätt att koppla isär.
Det rör sig om små fina saker som att framänden på koppelbygeln är lätt vinklad uppåt, det syns bara på en av bilderna du länkar ovan (1059), är det möjligen 6511?
En annan sak är att det är få eller inga grader på den stansade bygeln som kan få det att låsa sig, de har väl varit skickliga när de designat stansverktyget (eller haft tur) till 6511...
Dessa två är de skäl som jag hört som jag kan tro ändå har något med saken att göra...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av UBJ »

Min erfarenhet är att det funkar sämre om man blandar bygelkoppel från olika tillverkare, kopplen låser lättare fast i varann.

Mvh UB
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av hakang »

En del koppel har en liten fjädrande flärp som håller bygeln nere med ett svagt fjädertryck. Detta förmodligen för att minska risken för oavsiktlig avkoppling på ojämna spår. Bieffekten blir ju att det blir lite svårare att koppla/-av även avsiktligt. Att knipsa bort den flärpen är ett trivialt ingrepp och löser i alla fall det 'problemet'. Jag har just nu tyvärr ingen möjlighet att visa en bild på vad jag menar.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av fs_toni »

Tack för svar så långt. Alla är eniga om att 6511 är bäst.

Men av det ni skriver hittills (förutom hakang) så får jag ingen konkret ledtråd för att kunna förstå vilka koppel som går att ha utöver 6511 - och hur jag ser skillnad på dom som anses "OK" bygelkoppel och dom "dåliga".

För egen del så lutar jag då åt att lämna ALLT rullande hemma från trafikspelsträff såvida jag inte har 6511 på. För utan tydliga riktlinjer på vilka bygelkoppel som är OK så riskerar jag ju att dom anses som "dåliga"...

Det finns ju också så otroligt många olika tillverkare att det är omöjligt att veta vilka som använder egna varianter på bygelkoppel (som NMJ) eller någon större tillverkares standard (vilken?). Har man som jag vagnar från Lima, Rivarossi, Piko, Rocky-Rail, Sachsen-modelle, Adam MB, ACME, OsKar, Liliput och sjuttioelva andra små och stora tillverkare - dessutom alltifrån nytt till 40 år gammalt. Dessutom har ju ibland en och samma tillverkare bytt koppelstandard under årens lopp. Då blir det ju helt hopplöst att veta vilka koppel som sitter på och om de är OK eller ej i trafikspel...
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av fs_toni »

hakang skrev: 2018-09-27, 08:58 En del koppel har en liten fjädrande flärp som håller bygeln nere med ett svagt fjädertryck. Detta förmodligen för att minska risken för oavsiktlig avkoppling på ojämna spår. Bieffekten blir ju att det blir lite svårare att koppla/-av även avsiktligt. Att knipsa bort den flärpen är ett trivialt ingrepp och löser i alla fall det 'problemet'. Jag har just nu tyvärr ingen möjlighet att visa en bild på vad jag menar.
Det är inte möjligen det jag kallar "Märklin-koppel"-flärp? D v s utöver bygeln en egen oberoende rörlig liten platt sak som lägger sig ovanpå själva "kroken"? I så fall förstår jag inte kritiken mot Rocos och NMJs koppel? För de har ju inte någon sådan "Märklin-flärp"...
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av kasoe »

Tyvärr är det väl lite det som är poängen när man föreskriver 6511, att man ska byta till just det kopplet och inget annat. Jag misstänker att svaret du söker finns inte att finna...
Det enda som utan diskussion är "OK" är just 6511, det är lite av poängen med att ange en standard. Allt annat rörande kompatibilitet är en bedömning, och den får du nog göra själv.

Grundkravet är väl "ett väl fungerande koppel" och jag tror du själv kan göra en bedömning genom att ta två vagnar med 6511 och testa hur de kopplar och kopplar isär, där har du din referens. Sen får du prova och bedöma hur dina andra koppel funkar jämfört med referensen vid koppling mellan varandra och med 6511 (och alla andra kombinationer).

Jag kör ju inte H0 men gav mig in med det jag har hört från rutinerade trafikspelare om just 6511 när jag ställde en liknande fråga nr jag jobbade i butiken.
Kostanden att byta är <20:-/vagn så man får väl försöka värdera hur mycket argumentation man vill ge sig in på...

Tror inte du kommer få något definitivt svar på din fråga, däremot en hel radda tyckande kanske... ;)

Lite mer tyckande från,
Anders Ö :)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Trafikspelskoppel - jag fattar verkligen inte...

Inlägg av LLJ »

Roco:s flärp är som redan sagts en fjädrande sak som spänner ner bygeln och gör kopplet svårkopplat. Finns inte på Roco Universal utan enbart på rena bygelkoppel.

Den lilla extra grejen på Märklin Relex och Märklin kortkoppel är till för att kunna koppla isär och sedan skjuta vagnarna utan att de kopplar ihop igen. Denna brukar inte ställa till problem.

En annan sak som de flesta glömmer är att justera höjden på sina koppel. De flesta bygelkoppel kopplar med varandra om de har samma höjd men många tillverkare har så dåliga infästningar att kopplen hänger för lågt, på olika höjd, och då fungerar det naturligtvis inte så bra.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"