Införa lokkort?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Införa lokkort?

Inlägg av StefanFjällemark »

DagCatoSkårvik skrev:I i 2011 gjorde Andreas Nothaft et Excellark som produserte vognkort, FREDkort og omløpskort for personvogner og lok.
Tack för tipset :-)

Jag är inte så förtjust i att använda lösningar baserade på Excel till sånt här för man får ingen bra datavalidering och datastruktur. Det är anledningarna till att jag inte använder t.ex. XPLN.

Eftersom jag jobbar med systemutveckling för kollektivtrafik föredrar jag databaser. Så den lösningen jag använder och vidareutvecklar är en Microsoft Access databas med rapporter för all dokumentation. Som komplement har jag tagit fram en programvara för att kunna läsa in från XPLN och Access för att verifiera tidtabellerna och rita upp grafer i HTML.

De exempel jag visat i denna tråd kommer från en rapport i min databas.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Införa lokkort?

Inlägg av daniel »

Hur är det tänkt att de som inte har tillgång till Access skapar sina lokkort? Eller kan lokkorten skapas med Excel och att du fixar lokomloppskorten? Ett alternativ är att göra en hemsida som skapar lokkorten.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Införa lokkort?

Inlägg av LLJ »

Jag anser det är fel att använda programvara som drar med sig kostnader för användarna när det finns alternativ som är gratis, t.ex. XPLN ihop med Libre Office eller den hemsida som skapar vagngskort på nätet, och dessutom fungerar väldigt bra.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Införa lokkort?

Inlägg av daniel »

Det behöver inte innebära några extra kostnader, om t ex Stefan tillhandahåller en webbsida för användarna. Det var så ModulSyd startade, jag tillhandahöll ModulSyds webbsida och forum gratis för medlemmarna de första fem åren :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Införa lokkort?

Inlägg av StefanFjällemark »

daniel skrev:Hur är det tänkt att de som inte har tillgång till Access skapar sina lokkort? Eller kan lokkorten skapas med Excel och att du fixar lokomloppskorten? Ett alternativ är att göra en hemsida som skapar lokkorten.
Lokkorten får var och en tillverka efter eget huvud och med de hjälpmedel som man förfogar över. Till exempel gör alla mina vagnskort och lokkort i PowerPoint. Mekaniod använder t.ex. LibreOffice med snyggt resultat visat tidigare i denna tråd. Det krävs alltså inte Microsoft Access för detta.

Det jag producerar med min Access-databas är allt som har med trafikspel att göra: tjänster, vagnomloppskort, lokomloppskort, stationsanslag, grafisk tidtabell, vagnsbehov, startuppställning, stationer och godskunder.

Utöver detta har jag en annan Access-databas för att skapa fraktsedlar. Eventuellt kommer jag att integrera den funktionen i ovanstående databas, då jag har rätt många stationsmoduler dokumenterade med godskunder, spår/lastområde och kapacitet.

I trafikspelet H0-2R på DreamTrack 2017 räknar jag med att vi använder lokkort i A6-format med ficka för omloppskort i A7 (ungefär kreditkortsstorlek och samma storlek som fraktsedlar). För vissa specialvagnar (sovvagn, genomgående vagnar, multade motorvagnar, motorvagnssläp, postvagnar, utländska vagnar etc.) kommer det att finnas vagnomloppskort. Så dessa vagnar behöver vagnskort.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Införa lokkort?

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:Jag anser det är fel att använda programvara som drar med sig kostnader för användarna när det finns alternativ som är gratis, t.ex. XPLN ihop med Libre Office eller den hemsida som skapar vagngskort på nätet, och dessutom fungerar väldigt bra.
Det är väl bra att det finns olika alternativ, även sådana som är gratis. Jag använder för närvarande Microsoft Access för trafikplaneringen i stället för XPLN och PowerPoint för vagnskorten. Med det ställs alltså inga krav på att andra måste använda Microsofts produkter för att göra detta.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Införa lokkort?

Inlägg av LLJ »

Men MS Access är väl inte gratis? Om nu man vi ha en databas, vore det inte bättre med MS SQL Server Lite (om nu den finns kvar). Den var gratis och samtidigt en riktig SQL server.
Fördelen med XPLN är att det är enkelt att skicka mellan flera personer som gör olika delar av en tidtabell parallellt.

Vore det inte bra att säga att lokkorten skall ha samma storlek som vagnskorten och vara försedda med samma storlek på fickan som vagnskorten? Dels blir det smidigt att bära ett tåg om alla kort har samma storlek och dels så blir det smidigt för den som gör trafikspelet att skriva ut lokomloppssedeln då man vet hur stora de får vara.

/Lars
ChristerKron
Inlägg: 24
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17
Ort: Gävle

Re: Införa lokkort?

Inlägg av ChristerKron »

LLJ skrev:Men MS Access är väl inte gratis? Om nu man vi ha en databas, vore det inte bättre med MS SQL Server Lite (om nu den finns kvar). Den var gratis och samtidigt en riktig SQL server.
SQL Server Express är nog den du tänker på.
https://www.microsoft.com/web/platform/ ... abase.aspx

/Christer
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Införa lokkort?

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:Men MS Access är väl inte gratis? Om nu man vi ha en databas, vore det inte bättre med MS SQL Server Lite (om nu den finns kvar). Den var gratis och samtidigt en riktig SQL server.
Jag har försökt vara tydlig med att man inte är tvingad att använda Microsoft Access för att göra lokkort och vagnskort.

Jag har också försökt att vara tydlig med att de som vill använda XPLN skall fortsätta med det.

Om vi vill fördjupa oss i lösningar för att planera trafikspel så startar jag gärna en ny tråd om detta. Här handlar det primärt om lokkort.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Införa lokkort?

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev: Vore det inte bra att säga att lokkorten skall ha samma storlek som vagnskorten och vara försedda med samma storlek på fickan som vagnskorten? Dels blir det smidigt att bära ett tåg om alla kort har samma storlek och dels så blir det smidigt för den som gör trafikspelet att skriva ut lokomloppssedeln då man vet hur stora de får vara.
Jo, jag håller med. Tror jag har nämnt detta på flera ställen i denna i denna tråd.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"