Intresse för kombitrafik?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

Ytterligare en spårplan:

"endast" 6 m, ritad med Tillig Ew6 växlar för att få bra radier för tåg. rymmer två tågsätt på knappt 4 m vardera.
kombi_kompakt.jpg
kombi_kompakt.jpg (10.61 KiB) Visad 3881 gånger
/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av daniel »

Är den svarta ytan en frilastyta för containrar?

Med vänlig hälsning
Daniel
ltper
Inlägg: 88
Blev medlem: 2012-05-09, 02:03
Ort: Habo

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av ltper »

Om senaste spårplanen skall vara modern och förebildsriktig så är den konstig.
Båda sidospåren borde vara på ett asfalterad yta och med utrymme mellan dem
så att det går att komma åt med containertruck för lastning/lossning av trailer/container.
Dessutom så undviker man helst rangering av vagnar under lastning/lossning så
uppställningsspår utan möjlighet till lastning/lossning behövs sällan vid terminalen.
//per-olov
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

Den svarta ytan är asfalt för att ställa containers. Dagens moderna truckar når båda spåren från sidan, se bifogad bild från Båramo.
båramo.jpg
båramo.jpg (156.72 KiB) Visad 3847 gånger
/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev:@fs_tony: om du vill ha ett bollplank så står jag gärna till tjänst.

/Lars
Ni kan få vara bollplank allihop om ni vill :-)
Aldrig fel med idéer och tankar.
Tanken är att ca 4 meter långa containertåg ska kunna hanteras på denna terminal

Nuvarande tankar är:
- FREMO-gavlar med små korta "övergångsmoduler" till MMM (på så vis kan man deltaga i såväl FREMO, USMS och MMM med denna terminal!)
- fjärrstyrda linjeväxlar och in/ut med Loconet-kabel till set box på närmaste station
- signaler på linjen som reglerar infart och stopp på linjen
- spåravkänning för lok och med infra för sista vagnen på huvudlinjen med info till set box kontroller
- manuellt styrda växlar inom terminalområdet (sköts av lokföraren själv)

Smala delen bestående av två st 2200mm långa moduler. (jag vill ha långa moduler för att minimera skarvar och monteringsarbete på träffar - de får plats i min bil)
Breda delen bestående av två st 2000mm långa moduler till vänster samt en mittmodul med alla växlar.
De två yttre modulerna ska kunna tas bort så att totallängden minskas på träffar där platsbrist råder
Bygga i "lådor", lågprofil med förstärkningar i längsled p g a längden på modulerna. Tips mottages gärna!
Infällbara modulben, med stödben på mitten.
fs_toni Kombiterminal - skiss.tiff
fs_toni Kombiterminal - skiss.tiff (20.06 KiB) Visad 3684 gånger
Som ni förstår så är det inget bygge man direkt snyter ur näsan på en månad...
Bara rälslängden lär uppgå till ca 50 meter...
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av JanFrelin »

Toni: Tänk på att dubbelspåriga FREMO-gavlar är symmetriska, 546 mm breda.
Smart att göra en så lång modul "krympbar".
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

Imponerande spårplan.

set box?
infra?

Vad för växlar i linje resp. rangerspår?
Om du inte funderat på detta ännu så föreslår jag Tillig Elite Ew 6 på linjen och Ew 3 på rangerspår. Då uppfyller du FREMO HO-RE kurv-radie krav samtidigt som rälsen är färdigvädrad.
En annan variant är att bygga med Peco c83 (amerikanskt förebild) och använda de större växlarna (#8 och uppåt).

Ta och rita upp det hela med ett program typ Raily, så att du får rätt proportioner (jag kan hjälpa dig om du inte har lämpligt program).

Att tänka på är att USMS inte har samma profil som FREMO H0-RE, dvs det går åt ytterligare en omgång övergångsmoduler.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av fs_toni »

Jo Tillig-växlar ska det vara, men uppfyller de out of he Box FREMO spåravstånd 46 mm? Eller måste man kapa, skarva och joxa för att få ihop ett par växlar med övergång på linjen?

Set Box menar jag alltså ett "eget" ställverk som kan flyttas runt. Med dioder och sånt som ger all info. D v s det ska funka plug and play utan att krävas nån laptop med program etc. (Detta måste jag ha hjälp med då jag kan noll om teknisk programmering)

Infraröd betyder att hålla reda på placering av sista vagnen i tåget och inte bara loket. Spåravkänning får ju inte slå av så snart loket passerat om containertåget har mellan 1-4 meters längd så måste man ju hålla reda på när sista vagn passerat innan linjen kan markeras fri på ställverket.

Aha! Så USMS har ytterligare en annan profil än FREMO? Det visste jag inte. Synd...

Du får gärna hjälpa mig att rita upp i ett program, med Tilligs växlar, och med betongräls kommer det bli (fast växlar finns väl inte i betong?). Och med FREMOs symmetriska modulprofil då.
(Övergångsmodulen till MMM blir väl då bäst till en MMM 337 mm som också är symmetrisk...)

Jag hoppas inte FREMO har synpunkter även på hur spåren går INNE på modulen?? För jag vill ju gärna kunna ha mitt utdragsspår bredvid huvudlinjen...
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

FREMO har enbart synpunkter i gavlarna mot annan modul. Inne på din egen modul kan du bygga förskjutet, se t.ex. mitt förslag ovan i tråden. Man vill dock ha minst 10 cm till kanten om det inte finns annat skydd som kan hindra att fordonen kan trilla i golvet.

Jag kan ta och börja rita lite på kvällarna framöver i AnyRail 6

/Lars
Senast redigerad av 1 LLJ, redigerad totalt 2016 gånger.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av AndersB »

fs_toni skrev: Set Box menar jag alltså ett "eget" ställverk som kan flyttas runt. Med dioder och sånt som ger all info. D v s det ska funka plug and play utan att krävas nån laptop med program etc. (Detta måste jag ha hjälp med då jag kan noll om teknisk programmering)
Eftersom du frågar efter hjälp ;)

Med denna ställverksdekoder bygger du lätt ställverket med knappar och lysdioder. Kopplas enkelt till modulen med en enda kabel och kan då styra modulen, t.ex. ändra/visa växellägen, upptagna spår, signaler m.m.
Går t.o.m. att ha flera ställverk som då är snyggt synkroniserade och kan användas parallelt, alternativ låsa det ena när det andra används.
En ställverksdekoder hanterar 16 knappar (t.ex. 16 växlar) och upp till 64 lysdioder. Behövs fler sätter man bara in fler dekodrar i ställverket.
fs_toni skrev: Infraröd betyder att hålla reda på placering av sista vagnen i tåget och inte bara loket. Spåravkänning får ju inte slå av så snart loket passerat om containertåget har mellan 1-4 meters längd så måste man ju hålla reda på när sista vagn passerat innan linjen kan markeras fri på ställverket.
Styr växlarna med servon och servodekodern Servo5. Den har förutom växelstyrningen, också 5 ingångar för vanlig spårindikering. Utöver det så kan den direkt hantera 2 optiska detektor-par (t.ex. infrarött), "grindar" alternativt "reflektion", och dessa är kodas för avkänning även i svåra ljusförhållanden.
Servodekodern har också funktioner för att använda servon för animeringar som grindöppningar, kranar m.m.

Och när jag ändå är igång - ska du ha signaler på modulen så kan dessa styras med signaldekodern, som ger svenska signalbilder och klarar både hel och halvautomatisk styrning utifrån växlarnas lägen, upptagna spår och kommandon från ställverket.

Inga kunskaper i "teknisk programmering" behövs :D

mvh/anders
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"